Så kom der endelig et produkt der (måske) giver en mere retfærdig fordeling af kommisionen: Real Attribution. Men hvad er det for noget?
Når du har været affiliate et stykke tid, og set den ene konvertering efter den anden blive vendt til en afvisning, pga. “anden aktivitet”, bliver man lidt frustreret. Det er ikke rimeligt, at jeg har leveret trafik til en shop, som sælger et produkt efter besøg hos mig, men hvor hele kommisionen havner hos en anden.
Ofte har vi affiliates en lumsk mistanke om, at det er shoppens egen Google Ads kampagne der trigger en afvisning, men vi kan ikke bevise det.
Hvis kunden har undersøgt markedet, og besøgt flere steder der har fortalt om produktet, og de ind imellem har klikket på en Google Ads reklame, så har de fleste shops en disclaimer om, at det er deres egen kanal der får salget.
Og selvom der ikke er Google Ads indblandet i salget, er det stadig last click modellen der har været den mest benyttede, faktisk den eneste, model til affiliate indkomst.
Når jeg har besøgende som jeg kan se konverterer til et salg, må jeg bare acceptere, at hvis de, efter de har besøgt min side, lige skal researche lidt mere, så er det altså den side de sidst besøgte, der får kommisionen.
Snup en tudekiks vil du sikkert sige, og det har da også været løsningen hidtil 🙂
Nogle gange er det jo mig der har været så heldig, at være last click, katjing tak.
Du kan jo også bare selv gøre noget for at blive den sidste i kæden, er der nogen der siger, Jeps!
Som affiliate skal du altså gøre det så godt, at kunden ikke er i tvivl om at det er det rigtige produkt, så de straks køber det, via et af dine links. Ellers er det tudekiksen!
Men nu er der endelig kommet et nyt begreb, som giver mulighed for at fordele kommisionen, hvis der er flere sider der er besøgt.
Hvad betyder Real Attribution?
Med Real Attribution bliver der gjort op med den gængse holdning om, at der er en kunde der har besøgt en side, hvorefter de har købt noget – altså last-click modellen. Det er dybt uretfærdigt, hvis dygtige affiliates har lavet gude guider og anmeldelser af et produkt, der har overbevist kunden om hvilket produkt de vil have, og de så venter et par dage, til de får løn, og derefter søger på produktnavnet og rammer en reklame, der på den måde bliver last-click.
Der er ikke noget at gøre ved det, sådan er spillereglerne som affiliate – eller sådan har de været indtil nu!
Med Real Attribution får du altså også en del af kommisionen, hvis din side har været besøgt, og det ikke er den sidste side. Selvfølgelig afhængig af hvilken model annoncøren har valgt at benytte sig af.
Men nu får du altså chancen for aktivt, at vælge en model, hvor du kan få en indtjening, selv om du ikke er den sidste kunden har haft kontakt med.
Hvad er en konvertering
Meget ofte snakker vi om kunder og salg, men i virkeligheden er en konvertering bare når brugeren har gjort noget vi gerne vil have dem til.
Det mest oplagte er selvfølgelig hvis de har købt en vare i webshoppen, men det kan lige så godt være et lead som sign-up til nyhedsbrev, download af pdf-bruchure, bestilling af prøvekørsel eller alt muligt andet.
Konvertering er det overordnede begreb for at vi har nået et mål. Men som sagt, så kommer vi, i hvert fald jeg, ofte til at snakke om salg, selvom det samme selvfølgelig gælder for leads.
Real Attribution modeller
Der er flere forskellige muligheder, for at belønne affiliates med Real Attribution. Faktisk er der så mange, at det kan skræddersys til at trafik fra bestemte typer sider, med bestemt type indhold, bliver belønnet mest.
På den måde kan annoncøren slippe for at belønne indholdstyper som de synes mindre om, uden helt at lukke af for udgiveren.
First touchpoint
Her får den første der henviser trafik, hele kommisionen, selvom der er besøgt flere steder efterfølgende. Det virker også ret urimeligt, men vel lige så urimeligt som last click, hvor alle andre heller ikke får noget.
Last Touchpoint
Det er den der også hedder last click modellen hos alle andre, hvor den sidste der leverer klik til konverteringen, får det hele.
Time Decay
Modellen er egentlig glimrende til at demonstrere, at det er vigtigt at have så godt indhold, så kunden bliver overbevist om at skulle shoppe nu. Ellers får du ikke lige så høj kommision, hvis der skal flere dage til at få konverteringen i hus et andet sted fra.
Men modellen er god i forhold til at belønne “alle” der attribuere til konverteringen.
Linear
Her belønnes alle der leverer et klik med lige deling af kommisionen. Det virker som en meget fair løsning, men er det måske mest for de situationer, hvor der bliver brugt rigtig meget research inden en konvertering.
Position Based
Her kan det være at første og sidste klik hver får 40% af kommisionen, mens dem der har været imellem deler de resterende 20%. Det virker som en fair løsning, hvor alle bliver tilgodeset, mens de der får første kontakt og skaber interessen i at fortsætte research, og den der skubber det sidste stykke og skaber konverteringen, begge får lidt mere end mellemstationerne.
Hvad hvis jeg får 5 besøg ud af 7 i en 40-20-40 Position based løsning?
Det ved jeg faktisk ikke, men jeg vil tro, det kun gælder for 1 besøg. Og så er det altså lige så godt at være først som sidst, men ikke midt imellem!
Custom model
Annoncørerne har også mulighed for at designe deres egen model, så de dels vælger en af typerne allerede beskrevet, men derudover også giver en sats i forhold til om det er en blog, prissammenligning, cashback osv. samt om kategorien klikket kommer fra er et mode site, rejse, nyhed eller andet.
En ret spændende løsning, hvor du pludselig skal tænke meget mere over hvad det er du laver af indhold, når affiliate links skal præsenteres!
Ulemper ved Real Attribution modellen
Det er selvfølgelig altid surt at skulle dele, så hvis du har været vant til at være den bedste til få last-click, og dermed mange konverteringer der ikke bliver afvist, kan jeg godt se, at det er lidt en bet hvis du pludselig skal dele med andre, der måske blot har fået et besøg, uden kunden har besluttet sig der.
Real Attribution modellen kan give tynde guider og dårligt indhold en indtjening, som de ikke har fortjent.
Hvad synes jeg?
Jeg synes personligt bedst om Linear metoden, da den tilgodeser produkter hvor de fleste skal undersøge markedet meget nøje, inden de beslutter sig for en handel. Her er det næsten ligegyldigt, hvor god en side du laver, de vil alligevel “shoppe lidt rundt” inden de beslutter sig for at købe, og så er den linære model bedst.
Derefter er Time Based faktisk også ret genial, fordi den der skubber mest til kundens interesse i at købe produktet, får mest ud af det.
Jeg kan også godt lide Position Based modellen, for den belønner dig der er bedst i de søgninger brugeren først finder på, og selv om de så lige skal undersøge markedet, får du stadig en god del af kommisionen, lige som den sidste også får lidt ekstra.
Uanset hvad, så synes jeg at det er positivt, fordi der er flere og flere der researcher flere steder, uanset hvor god en beskrivelse, guide eller anmeldelse du har lavet. De skal lige grave noget snavs frem, inden de beslutter sig.
Derfor hylder jeg Real Attribution modellen velkommen i min samling af muligheder, og vil helt klart gå efter annoncører der giver mulighed for det.
Vil du være affiliate med Real Attribution modellen?
Hvis du også gerne vil tjene penge online, ved at være affiliate marketeer med Real Attribution, kan du tilmelde dig TradeTrackers affiliate program lige her.
Nu ved du lidt mere om Real Attribution fra TradeTrackers affiliate program. En fantastisk mulighed, synes jeg, for at differentiere kommisionen på en mere fair måde for de enkelte udgivere (publishers).
Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar