– holder øje med dine og konkurrenternes placeringer
Rank Tracker er et genialt værktøj til at holde styr på hvor du ligger i forskellige søgninger, og holde øje med om konkurrenterne stikker af fra dig.
Samtidig er der så mange andre muligheder i værktøjet, at det er et fantastisk tool, både til ejere af enkelte hjemmesider, men også som SEO eller online marketing konsulent, eller endog til bureau’er der håndterer nogle af verdens største brands.
Hos GroupM Search brugte jeg det til udvalgte kunder, og som tool til at finde potentiale ved pitch på nye kunder. Nemt og effektivt.
Det er et genialt værktøj, når du ikke ønsker at køre rank tracking, uden du bruger en formue på det løbende.
Med en engangsbetaling, og løbende betaling f.eks. hvert andet år, har du et stabilt tool, der er billiger end alt andet!
TL;DR! Hvad lærer du her
I denne artikel får du klar besked om hvad der skal til for at overvåge konkurrenterne, og holde styr på dine egne placeringer.
Vi skal lege med Rank Tracker fra SEO PowerSuite, og finde ud af hvad det kan. Det er bl.a.:
- Download på Link Assistant's hjemmeside – prøv eller køb
- Hvad er: Rank Tracking, konkurrentanalyse, søgeordsanalyse, potentiale analyse, domæne analyse mm og rapportering
- Du kan oprette projekter, gemme og slette
- Du kan gemme projekter i din SEO PowerSuite Cloud og dele med andre
- Du kan planlægge faste kørsler dagligt, ugentligt, månedligt
- Opdatere placeringer, søgeordsvolumen, konkurrence, besøg og bouncerate på sider
Hvad er Rank Tracker
Rank Tracker er et af de værktøjer der findes i SEO PowerSuite pakken, og er det tool, der holder øje med dine placeringer, synligheden online, og dit domænes styrke, samt hvordan det ser ud i forhold til dine konkurrenter.
Her ses fra venstre (for dette site):
- Det forfulgte søgeord
- Placering i Google.dk
- Sidste placering i Google.dk
- Udviklingen, om det er gået op eller ned
- Hvor stor søgevolumen der er på søgningen (gennemsnit pr. måned over de sidste 12 måneder)
- Hvilken dato der er tracket
- Hvilken side der ranker
- Fra Google Analytics, hvor mange besøg der har været den sidste måned på den fundne side
Dette er en tilpasset oversigt, vil jeg lige skynde mig at sige, men det er super nemt at tilpasse.
Den nederste graf, er udviklingen for den markerede/udvalgte søgning over den periode der er valgt nederst til højre.
Rank Tracker guiden
Jeg er ved at lave min artikel om søgeordsanalysen, og har brug for viden. Hvad søger de nysgerrige online marketeers efter, når de skal have inspiration til nyt indhold?
Jeg ved godt hvad jeg søger, men jeg er ikke normal hvad det angår. Hvad gør alle andre?
Du skal altid tage udgangspunkt i, at du selv er noget særligt, og selvom du kalder noget for en dims til vandhanen, er der nogle andre der kalder det for en luftblander, eller måske det lidt mere tekniske begreb, som er en perlator!
Det er kun viden om brugeren, der kan give dig den indsigt der skal til, for at lave det rigtige indhold, der suger søgninger til sig, som en magnet.
Og det er det vi vil, være magneter til de bedste søgninger inden for emnet vi skriver om.
Og så vil vi selvfølgelig gerne vide, hvad Google synes om os, så vores placeringer på de søgesætninger vi har fundet, skal overvåges løbende. Helst i realtid, men det er urealistisk, så bare en gang om dagen, helst.
Vi starter altså med at ville finde potentiale til alt-om-webdesign.dk i forhold til en søgeordsanalyse, så lad os komme i gang …
Nyt site i Rank Tracker
Åbn Rank Tracker, og lad den opdatere, hvis det er nødvendigt.
Nu vises “guiden” New Rankings Monitoring Project, hvor du kan indskrive url’en på den hjemmeside du vil tracke.
Step 1: Choose Your Site
- Skriv adressen på den hjemmeside du vil undersøge
- Klik på Next
Nu får du mulighed for at tilknytte Google Analytics og Google Ads konti, så du kan hente søgevolumen fra Google Ads, og besøg + bouncerate fra Analtytics
Step 2: Specify Google Ads and Google Analytics account
Forbind Google Ads og/eller Analytics hvis du har mulighed for det. Du kan også gøre det senere under indstillingerne.
Her vil jeg gerne gøre det med det samme, så …
- Klik på Connect your Google Ads account
Google Ads er ret simpel, du indtaster blot email og kode, så er der styr på det.
- Skriv email og adgangskode, klik OK
Nu valideres dine oplysninger
VENT!
Nu er du tilbage til Step 2, med mindre du får en fejl, så kan du vente, og validere Google Ads adgang senere!
- Klik på Connect your Google Analytics account
Med Google Analytics er det lidt anderledes, her skal du først vælge Click to enter Account Settings
Derefter skal du logge ind på din Analytics konto i programmets interne browservindue
- Først din email (næste)
- Derefter din kode (næste)
Og så til sidst skal du tillade adgang for Rank Tracker
- Klik på Tillad
Og så skal du vente. Du finder ud af hurtigt, at der er en del ventetid på Google services. Det er som om Google kan fonemme, at du bruger et af de programmer der overskrider deres programpolitikker, og så er der bare ekstra lang ventetid, inden du får hul igennem.
Til sidst skal du vælge hvilken ejendom du vil kunne hente data fra. Vælg konto (Account) og profil (Profile).
Klik OK til sidst, og OK igen, og så er du tilbage til vinduet med Step 2
Her ser du, at Google Ads og Analytics er autoriserede, hvis det gik godt (de hvide firkanter er blevet grønne).
- Klik Next
Step 3: Enter Your Keywords
Så er du nået til step 3, hvor du skal skrive nogle keywords.
De forslag programmet kommer med, er umiddelbart kommet fra hjemmesiden.
Her skal jeg fokusere på søgeordsanalyse, så de bliver lige tilpasset til søgeordsanalyse og keyword research, som godt nok er engelsk, men mange i branchen søger også på det i Google.dk, tror jeg 🙂
- Slet det der står i forvejen (Ctrl+A og Del).
- Skriv et par søgeord og/eller søgesætninger (eller copy/paste hvis du allerede har lavet en liste i forvejen).
- Klik på Next.
Step 4: Choose Preferred Search Engines
Nu er du ved Step 4 og skal vælge søgemaskiner
Fravælg evt. Bing og Yahoo. Når du peger på en af dem, dukker der et kryds op ude til højre, klik på det, for at få dem til at forsvinde. Du skal dog lige bekræfte hver gang, at du vil fjerne dem.
Hvis du ønsker andre søgemaskiner, kan du bruge Add more Search Engines øverst til højre i vinduet.
Du kan også vælge at gøre det senere!
- Klik på Finish
Nu kommer du til oversigten over programmet, og der starter en Task i nederste højre hjørne, der laver ranktjek på de søgeord du indsatte før. Det kører i baggrunden.
Når den task er færdig, vises en gullig boks til højre
Tasks forsvinder selv, men Search algo update skal du manuelt klikke væk på krydset øverst til højre i den gullige boks.
Nu er du i gang, klar til Rock’n Roll
Brugerfladen i Rank Tracker
Den brugerflade du finder i Rank Tracker, er den samme for alle programmerne, så når du har styr på et af programmerne, kan du nemt arbejde med de andre.
Den eneste anke jeg har til programmet er, at der er alt for mange elementer i højden, altså rækker med ting der skal med, som lige så godt kunne være i siden.
Programmet er skabt til en skærm der står på højkant! Ser du programmet på en bærbar, er det næsten umuligt at se både data (for oven) og graf (for neden), hvilket er ret ærgerligt.
Titellinjen
Øverst er titellinjen, hvor du kan se menuerne og lidt om hvilket projekt der er åbent, samt et par ikoner
Menuen til venstre
Tasks status hjørnet
Under menuen til venstre, nederst, er visningen af om der er tasks i gang, og hvor langt de er.
Fanerne i toppen
Ikoner under fanerne
Datavisning
Datavisningen indeholder oversigten over søgeord og søgeordssætninger, med de data der er indhentet, og de muligheder der er valgt at blive vist.
Fanerne under datavisning
Statuslinjen
Nederst i programmet, i statuslinjen, dukker der nyhedsflash op i perioder, hver gang de har nye blogindlæg, eller særlige tilbud.
Gemme et projekt
Når du arbejder med projekterne, vil du gerne gemme dem, lige som med alle andre dokumenter du arbejder med (undtagen databaser) så skal de gemmes for at de ikke forsvinder.
Projekterne i Rank Tracker får filtypen .stk og så kan du selvfølgelig navngive dem på en passende måde.
- Klik på menuen File
- Vælg Save i menuen
Hvis projektet ikke har været gemt før, får du dialogboksen Gem som, og skal vælge placering (øverst) i din mappestruktur, et eller andet sted du kan finde igen.
Du skal også give projektet et filnavn, og hvis du har flere domæner du arbejder med, kan det bestemt være en fordel at bruge domænenavnet eller en forkortelse.
Hvis du har haft gemt projektet før, bliver de ændringer du har lavet blot gemt, så filen opdateres.
Hvis du gerne vil gemme projektet et andet sted, gør du sådan:
- Klik på menuen File
- Klik på Save project as
Du får den samme dialogboks som ved et første gem, og skal vælge placering, og udfylde med projektnavn, og her kan du give projektet et nyt navn.
Nu skal du så være opmærksom på, at du har to projekter der er uafhængige af hinanden, og hvis du opdatere det ene, bliver det andet ikke også opdateret.
Licens og pris
Software licenser og ekstra opkrævninger er lidt specielle, men jeg vil prøve at forklare det her!
Rank Tracker Software
Du køber programmet (til installation på din computer), og alle opdateringer til softwaren er for livstid gratis. MEN det er kun opdateringer til softwaren. Så er der noget de kalder opdatering til søgemaskiners algoritmeændringer, og de er IKKE gratis. Du får 6 måneder sammen med dit køb af Rank Tracker.
Programmet Rank Tracker koster $124,75 (ca. DKK 900 +/-) Info – Køb nu – Prøv nu
Opdatering af søgemaskinealgoritme delen
Når der er gået 6 måneder, kan du stadig bruge programmet, men opdateringerne til søgemaskinerens ændrede måde at virke på, bliver ikke længere opdateret. Du er altså rimelig afhængig af en løbende omkostning til programmet, på ca. $20 pr. måned (ca. DKK 130,-) hvis du betaler månedsvis, eller med en klækkelig rabat så du rammer $8 pr. måned hvis du betaler for 3 år på en gang.
Det er stadig langt billigere end konkurrerende tjenester, og så får du flere værktøjer end de andre leverer i samme gruppe.
Nice to have Captcha
Det er officielt ikke nødvendigt at have hverken proxyer eller captcha licenser mere, og det fungerer fint for proxy delen, så det er Link Assistants eget proxysystem, der klare trackingen.
MEN det gælder ikke Captcha delen, for her er Google mere tricky end selv LA kan håndtere, dog vil jeg sige, at der skal bruges færre nu, end før de begyndte at styre proxy håndteringen.
Men hvad er Captcha delen?
Når du laver et tjek i søgemaskinen Google (altså robotten foretager en søgning), bliver Google mistænksom, hvis der kommer mange søgninger fra samme IP adresse. Hvis søgemønsteret ikke er menneskeligt, kan Google kræve Captcha-kode indtastet, inden resultatet vises.
Uden captcha delen, får du en masse røde ubehandlede søgninger, så rank tjekket er ufærdigt.
Når du har en licens til Rank Tracker (eller andre af de produkter) får du en rabat på Captchas, som du kan se her, er der yderligere mængde rabat!
I Rank Tracker kan du hele tiden holde øje med, hvor mange der er tilbage, og dermed hvor mange der er brugt.
Så er du godt på vej!
Nu ved du lidt om Rank Tracker fra LinkAssistent, og pakken SEO PowerTools, god fornøjelse 🙂
Har du erfaringer med Rank Tracker? Er der noget du kan tilføje?
Giv gerne en kommentar, det kan være jeg også kan lære noget nyt i dag, tak 🙂
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar