Hvad er linkbuilding
Linkbuilding er en metode til at skaffe flere links til min hjemmeside, for at få bedre placeringer i Google søgninger.
Vi ved at links har en væsentlig indflydelse i Googles algoritme, til at ranke hjemmesider, så det gælder om at have så mange gode links som muligt.
Welcome to the Wild Wild West …
Her får du alle de vigtigste informationer om linkbuilding, hvad det er, hvordan du gør, og hvor farligt det kan være 🙂
Vi starter med en disclaimer, en advarsel, så får du en del linkbuilding teori om begreber og teser, og så til sidst skal vi se på, hvad du selv kan gøre, hvor og hvordan.
Drop introen, jeg gider ikke teorien, fortæl mig hvad jeg skal gøre …
Jamen ok, klik her, og spring til Sådan laver du linkbuilding …
Jeg bliver nødt til at starte med en disclaimer; alt du gør med udgangspunkt fra denne artikel, er på eget ansvar.
Du kan ikke bruge de oplysninger du får her, og så komme og sige bagefter, at det ikke virkede, eller kun virkede i en periode. Snup en tudekiks, hvis cherif’en pludselig dukker op, og alt dit arbejde er spildt.
Det er vidt forskelligt hvilken indflydelse de metoder jeg nævner her har, men en ting har de tilfælles: Google har sagt, at det er “ulovligt”!
Undgå at bruge tricks, der har til hensigt at forbedre placeringen hos søgemaskiner. En god tommelfingerregel er at spørge dig selv, om du med god samvittighed kan forklare et konkurrerende website eller en Google-medarbejder, hvad du har foretaget dig. En anden brugbar test er at spørge: “Vil dette hjælpe mine brugere? Ville jeg gøre dette, hvis der ikke fandtes søgemaskiner?”
https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=da
En SEO Cowboy’ders samvittighed er pakket ned i den der boks, der står “Useless stuff” på!
Ethvert link, hvis formål er at manipulere PageRank eller et websites rangering i Googles søgeresultater, kan betragtes som en del af en linkordning og en overtrædelse af Googles retningslinjer for webmastere. Dette omfatter al adfærd, der manipulerer links til eller udgående links fra dit website.
https://support.google.com/webmasters/answer/66356
Det essentielle er, at links skal være lavet af en med lysten til at lave dem, ikke fordi de bliver betalt eller har fordel af at lave dem.
Så lad os lige se hvad Matt Cutts, the former Google Sherif selv har lavet, fordi han gerne selv ville: https://www.mattcutts.com/blog/39-android-apps-you-should-try/
Umiddelbart ville jeg ikke være så stolt af at være på den liste, hvis det var en Mr. Nobody der havde lavet den, for det virker lidt spammy, men er det altså ikke. Det her bliver ikke busted, fordi hensigten ikke er linket, men information om hvad manden interesserer sig for, og han er ikke blevet betalt for at lave disse links.
Hvad værdien af sådan et link er, kan man så diskutere, og ingen ved det med sikkerhed, både fordi algoritmen ændres flere gange dagligt, men også fordi der ikke er nogen der kan sige nøjagtigt hvad noget har af betydning, når algoritmen er så kompleks som den er, og har udgangspunkt i mere end 100 forskellige parametre!
Link building er da ulovligt?
Næ, det er det ikke. Google siger, de ikke vil have at vi gør det, men ulovligt? Der er ikke noget politi der ringer til dig, og sender en bøde i din eboks, hvis du laver linkbuilding.
Du må bare ikke gøre overdrevent brug af metoder, hvor du selv har presset på (købt) et link, for så risikerer du at blive “straffet”.
Det værste er, hvis en Google sherif sender dig en besked via Google Search Console til din indbakke.
Her er nogle eksempler på linkordninger, der kan påvirke rangeringen
https://support.google.com/webmasters/answer/66356
Bemærk ordet KAN – Google ved meget, men ikke alt, og hvis du kan pakke dit link ind så Google ikke kan gennemskue at det er købt, eller hjemmelavet, så er du home free!
Samtidig lader de os vide, at ikke alle links får nogen værdi, hvis de kan se det er lavet for linkets skyld, og ikke brugerens.
Lad os lige se på straffen!
Kan jeg blive straffet for at lave linkbuilding?
I gamle dage, under Matt Cutts, kunne du blive straffet, hvis Google Webspam Team opdagede manuelt eller algoritmisk (påstod de) at du havde bygget links, kun for at bygge links.
Alle andre steder i verden, er SEO’erne ved at tisse i deres fine bukser, for de er bange for Google, og passer ekstremt meget på, men bygger stadig links.
I Danmark er vi Vikinger, vi er pisse ligeglade, for det virker.
Der bliver bygget links som aldrig før, nogle annoncerer med det i fuld offentlighed, og Google gør intet ved det. Eller gør de?
Danmark er så lille en brugergruppe, at der ikke bliver slået hårdt ned på den lovløshed der hærger det digitale, en gang så yndige, land.
Men det kan ændre sig, så derfor er de fleste en smule påpasselige med at annoncere, at de laver linkbuilding. For den dag Google-far bliver sur, og svinger grydeskeen, så ryger der nogle sider i svinget.
Vi tror bare ikke på, at det kommer til at gøre ondt, for vi har ikke mærket de slag Matt gav især det engelsktalende marked. Men nu er Matt på permanent Leave, så nu sker der ikke noget, håber vi.
Men ja, du kan blive straffet!
Hvad er straffen for Link Building?
Google lader os webmastere (og SEO cowboys) forstå, gennem John Müller og Webmaster Hangouts, at algoritmen bliver bedre og bedre til at spotte gode links, frem for dårlige links. Så det udnytter vi da bare, til selv at skabe de gode links.
Og hvis du har skabt noget der virker så ægte, at Google ikke kan se det er hjemmelavet eller købt, så sker der ikke noget.
Men hvis Store G kan gennemskue en form for link karusell, eller sider der kun linker ud, så kan der ske ting og sager. Eller hvis du ligefrem selv siger, at du laver linkbuilding på de og de sider … så har du sgu også selv været ude om det.
Også dig, der køber linket, for du kan jo indlysende se, at de råber op om at de laver link building,
Men hvad er straffen egentlig?
Den må jo være til at håndtere, når så mange tør lave linkbuilding ganske åbenlyst, og endda selv store marketing bureauer!
Algoritmisk straf
At snakke om en algoritmisk straf, er som at råbe “ulven kommer”.
Der er ikke nogen algoritmisk straf. PUNKTUM.
Efter Matt forlod scenen, har Google gjort to ting.
- Fjernet “Do no evil” fra sit mantra
- Stoppet med at straffe ulovligheder automatisk
Men hvorfor råber alle så op om, at du kan blive straffet?
Altså hvis jeg har en hjemmeside med tusindvis besøgende hver dag (organisk), og der pludselig kun kommer halvdelen, kan jeg godt føle det lidt som en straf. Men det er det ikke.
Det er bare tingenes udvikling, og Googles algoritme der er blevet bedre.
Google tillægger hvert eneste element af din side, en vis værdi. Nu er det svært at evaluere værdi, så lad mig lige bruge betegnelsen point i denne her sammenhæng.
Google giver “point” til alle links. nofollow links får 0 point (eller måske 0,0001 – det er svært at spå om).
De links der ikke har nofollow på sig (der findes ikke dofollow), de får også point, og nogle mere end andre. Og det er her, det essentielle opstår.
Google’s algoritme bliver bedre og bedre til at spotte “dårlige” links, og så får de bare 0 point. Mens de gode links får de gode point.
Så hvis du pludselig kun får halvdelen af den trafik du plejede at få, er det ikke fordi du er blevet straffet, det kan blot være de links du har (evt. selv lavet), der har været for dårlige, og mistet deres værdi. Men det er jo ikke en straf, det føles bare sådan.
Det er også derfor, de fleste i dag bare laver links uden at bekymre sig, for det værste der kan ske, er at Google tillægger linket lige præcis nul og niks i værdi, og dermed din side, og så er det spildt arbejde, men du bliver ikke straffet.
Det er sådan vi tænker i Danmark.
I andre lande er de skide bange for Google stadigvæk, og det er der en god grund til.
Danske lønninger er skyhøje, så det er en bekostelig affærde, at kontrollere danske links. Men i udlandet kan G bruge billig asiatisk arbejdskraft, helt ned til 4500 DKK om måneden, går de for i fuldtids løn!
De internationale sider, har altså en risiko for, at en “human reviewer at Google” kan lave en manuel anmærkning om snavs i maskineriet.
Another abuse vector is the manipulation of links, which is one of the foundation ranking signals for Search. In 2017 we doubled down our effort in removing unnatural links via ranking improvements and scalable manual actions. We have observed a year-over-year reduction of spam links by almost half.
https://webmasters.googleblog.com/2018/06/how-we-fought-webspam-webspam-report.html
Så hvis du mister trafik, så check lige i Google Search Console (The tool formely known as Google Webmaster Tools) – her får du nemlig besked, hvis du får en manuel penalty.
Manuel straf
Google har et team af kontrollanter, der kigger hjemmesider efter i sømmene, og hvis de finder noget, kan de sagtens lave en manuel penalty. Og de gør det, for de er meget nidkære med de regler der er udstukket.
De fleste manuelle handlinger foretages som følge af forsøg på at manipulere vores søgeindeks. De fleste problemer, som er rapporteret her, resulterer i, at sider eller websites rangeres lavere eller helt udelades fra søgeresultater, uden at brugeren kan se det.
https://support.google.com/webmasters/answer/9044175?hl=da
Der har været et eksempel på, at der er en der har lavet en manuel straf, på en kendt bloggers side, blot fordi denne havde en side med tyndt indhold, og et link der så lidt suspekt ud. Puf – ud af indeks med det domæne.
Bloggeren opdaterede sit indlæg så det blev af god kvalitet, og fik linket til at se naturligt og relevant ud, og så blev det taget til nåde. Nok lidt hurtigere, end hvis det havde været dig eller mig.
Et af de første eksempler der kunne ryste lille danmark lidt, var da Interflora, godt nok i UK, røg ud af Google indeks. Tæt nok på, til at der skulle tænkes i andre baner.
Interflora UK fik en manuel penalty for at købe advertorials, hvor der ikke var sat nofollow på linket til Interflora. Det blev fortalt via Search Console, altså ikke direkte HVAD der havde givet dem en manuel straf, de fik bare at vide, at de havde overtrådt reglerne, og så måtte de selv finde ud af, hvilke af de overtrædelser de havde lavet, der gjorde udslaget.
Interflora were exceptionally aggressive throughout January, preparing for Valentines, placing we estimate 150+ Advertorials on Regional News Sites all over the UK.
https://www.davidnaylor.co.uk/interflora-what-really-happened.html
Her er det indlysende, at det var mængden af overtrædelser på en gang. Derfor siger vi altid, at du ikke må gøre overdrevent brug af nogle af de metoder, der er til at manipulere Google søgningernes placeringer.
Men hvad er overdrevent brug? That’s the question!
Matts kom en gang med et eksempel på hvad der er et købt link. Hvis du får en kuglepen, og laver et link til producenten fordi det er en flot eller god kuglepen, er det ikke købt. Hvis du får hundrede dollar, så er det købt.
Så sådan ca. lige et eller andet sted mellem en kugleplen og 100 dollar ligger grænsen for, hvad du må tage for, eller give for, et link.
Og lad mig så lige stoppe skræmmescenariet med en kommentar fra Maria, der i øvrigt forklarer “alt” om de “straffe” Google kan finde på at give os.
Most penalties these days come from over-aggressive attempts at optimization. If you get a manual penalty for unnatural links, it is usually because you are buying links or creating link schemes on a large scale.
https://ahrefs.com/blog/google-penalties/
Læg mærke til den del af sætningen der siger: on a large scale, for det er netop min pointe her. Du kan sagtens gøre det, men du skal tænke dig om!
Lidt linkbuilding teori
Inden vi rigtig går i gang, er der lidt mere teori, vi lige skal kigge på. Bare for at få en grundlæggende forståelse for de begreber, du støder på rundt omkring.
Hvad er gode og dårlige links?
I første omgang, vil jeg sige, at jo bedre indhold linket er pakket ind i, jo bedre er linket, og så skal emnet linket er pakket ind i, stemme med det linket peger på.
Ud over det, er placeringen af linket også ekstremt vigtigt, for Google er nemlig blevet rigtig god til at spotte, hvor linket er placeret, så lad os lave en liste over link placeringer.
Placering af links på en side
- Kommentarer er noindex, så de er værdiløse.
- Sitewide links nedtones, der er der kun for navigationen, så de bør ikke tillægges nogen videre betydning.
- Links i widgets er værdiløse, de er ofte sitewide, og ikke altid styret af dig selv.
- Det går tilbage til, at de mest værdifulde links, er inde i teksten
Kan der være links på billeder?
Du kan sagtens bruge billeder til at lave links på, faktisk er det en genial ide, til at booste med de søgninger du gerne vil være synlig på, uden sidens øvrige tekst lider under keyword stuffing.
Når du bruger billeder som links (men også bare “når du bruger billeder”) er det vigtigst punkt alternativ teksten, det er en alt-parameter, der angiver den tekst der skal vises, hvis billedet forsinder, og de kommer det famøse lille røde kryds med en tekst.
Billedets filnavn har også betydning, men det er minimalt, så har du tusinder af billeder af typen img0002122.jpg, så skal du ikke ræse dem igennem, for at omdøbe dem. Bare husk det fremover.
Ankertekster
Når der er en service der kan tjenes penge på, skal den selvfølgelig malkes mest muligt. Derfor opfinder SEO folk alle mulige begreber, for at sylte deres regninger ind i begreber og muligheder, som ingen almindelige mennesker kan forstå, og så betaler de gladeligt kassen for … varm luft.
Jeg faldt lige over en faktura forleden, og bøjede hovedet i skam over, at jeg har været med til sådan noget, heldigvis på et tidspunkt, hvor jeg fik mandat til at vende skuden, og komme væk fra den slags 🙂
Men det findes sikkert stadig, og ellers skal I da lige have et eksempel på, hvordan det stadig kan stikke fuldstændig af, nemlig med ankertekster.
Teorien er, at for at have en naturlig linkprofil, skal den være divergent (andet ord for forskellig eller nuanceret).
Dvs. du skal have links fra alle mulige steder, og ankerteksterne skal være varierende.
Hvad er en ankertekst?
Når du laver et link, kan du lave det på forskellige elementer. Det mest udbredte er at markere en tekst, og lave et link på teksten. Det er ankerteksten. Du kan dog også lave et link på et billede, og her vil alt-teksten være den vigtige del.
Der er mest værdi i, at ankerteksten passer til emnet det peger på, så hvis jeg får lyst til et glas rødvin, og laver en ankertekst på ordet rødvin, skal det jeg lander på, handle om det samme.
Det er den måde, Google dels kan give point for et link til hjemmesiden (domænet), men også kan vurdere hvilken søgning den linkede side er relevant i.
Hvor meget værdi der er i ankerteksten er ikke til at spå om, og det kommer desuden an på placeringen, men der er værdi i det.
Nu vil det jo så for Google være ret let at spotte, hvis du linkbuilder 100 artikler der alle har ankerteksten rødvin til den samme side. Så er din linkprofil lige pludselig ikke “normal”, og så kan du blive “straffet“.
Det leder os til puslespillet om varierende ankertekster.
- Exact match: Ankertekste er nøjagtigt det du gerne vil findes i en søgning, som mit eksempel med rødvin:
Hvis jeg får lyst til et glas rødvin, og laver en ankertekst på ordet rødvin, skal det jeg lander på, handle om det samme. - Phrase match: long tail søgninger eller ordet med noget af teksten der passer til, i sammenhæng med søgeordet, f.eks.:
Hvis jeg får lyst til et glas rødvin, og laver en ankertekst på ordet rødvin, skal det jeg lander på, handle om det samme. - Partial match: lidt som phrase match, men mere udspekuleret. Her er søgeordet (ordene) pakket in i noget knap så relevant:
Hvis jeg får lyst til et glas rødvin, og laver en ankertekst på ordet rødvin, skal det jeg lander på, handle om det samme. - LSI/Semantiske søgeord: Her bruger du synonymer eller andre ord der er nært beslægtede, men ikke betyder helt det samme:
Hvis jeg får lyst til et glas vin de rouge, og laver en ankertekst på ordet rødvin, skal det jeg lander på, handle om det samme.
PS! generelt dum ide at bruge andet sprog at linkbuilde fra, jeg siger det bare 🙂 - Branded: Linket er på firmanavn, produkt eller varemærke:
Du finder mange spændende artikler på Alt om webdesign - Forfatternavn: Et eller andet sted, fortæller du hvem der har skrevet artiklen:
Udarbejdet af Michael Bredahl - Ren URL: Her bruges selve adressen til siden:
Er du interesseret i rødvin kan du læse mere på https://alt-til-vin.dk/roedvin/ - Generisk: Link på noget der ikke har med søgningen at gøre:
Du kan læse mere om rødvin HER
Er du interesseret i rødvin? Læs mere
Der er en del flere, men det gider jeg simpelt hen ikke bruge tid på. Men jo flere muligheder, jo mere service kan du smide på en faktura, og bruge tid på.
Vi vil selvfølgelig helst have ankertekster der går direkte på den søgning vi gerne vil findes på, men hvis du begynder at være kreativ med en del linkbuilding, så er det helt sikkert også en god ide, at overveje hvilke ankertekster du bruger, men jeg er ikke så hårdt spændt op som mange andre, for det er tidskrævende at finde på noget der er ringere end det bedste.
Jeg går mest efter Exact, long tail, url, branded eller forfatter. Det er logisk, og hurtigt at finde på, så jeg ikke spilder tiden.
Hvis jeg nogen sinde føler, jeg bliver nødt til at bruge “Læs mere”, så vil jeg stoppe, for så bliver det indlysende unaturligt 🙂
INTERNE LINKS
HOV! husk lige, at det her gælder KUN indgående links. Altså links du laver fra andre steder, der linker til din side!
Det her gælder IKKE interne links.
Noget af det mest tåbelige jeg nogensinde har hørt er, at man begynder at lave sine interne links ud fra samme skabelon, så der pludselig er en fed søgesætning, der ikke er link på, men et Læs mere bagefter med linket.
Drop det!
Når du linker internt, gør du det logisk, ellers forvirrer du dine brugere.
Dvs. ordet rødvin linker til en side om rødvin, sådan er det, og sådan skal det være. Du kan variere det lidt, hvis det er “en lækker rødvin“, mest for at få linket til at springe mere i øjnene, ellers brug fed skrift. Men også hvis det er rødvin fra Frankrig, eller fransk rødvin.
Men at lave en “Du får den bedste franske rødvin HER” – det er ganske enkelt for dumt.
Hvordan måles værdien af en hjemmeside?
Her er vi ude i et rigtig godt spørgsmål, fordi selv om vi kan lave nogle “regler” og have nogle ideer (bl.a. hørt fra Webmaster Hangouts), så er det svært at vurdere hvad der er godt, og hvad der er mindre godt.
Vi antager, at det bedste links er det vi ikke selv har lavet, og at det ligger inde i en tekst, med en god ankertekst. Det er så også dem vi selv forsøger at lave.
Men når vi skal måle værdien af en hjemmeside, så bruger vi nogle tools, og dem er der en hel del af.
Problemet med de her tools er, at de stort set kun ser på links, og ikke på indhold. I hvert fald har links en væsentlig større indflydelse på resultatet, end andre faktorer. Det er direkte i modsætning til Googles egen algoritme, og derfor siger jeg altid, at det ikke kan bruges til noget som helst, kig på trafikken, og se hvad der kommer i banken. Det er målbare parametre.
Men det kan jeg ikke se på, når jeg skal lave linkbuilding, så der bruger vi altså de her totalt upålidelige tools, og så skal du bruge din sunde fornuft. Mere om det, når vi skal kigge på linkhoteller/link kataloger, for her bliver det ret tydeligt.
Ahrefs
Et af de mest populære tools, er Ahrefs. Det koster ca. en tusse om måneden, så allerede her er vi uden for de fleste nyopstartedes ønskede mål om, at holde omkostningerne nede.
Du kan dog bruge fattigrøvsmetoden, som jeg også har brugt i perioder, hvor du blot tjekker backlinks, og får et par af de tal alle kigger på.
F.eks. Giver en test af alt-om-webdesign.dk en score på 0,8!
Det giver ingen mening, men jeg har aldrig linkbuildet til siden. Jeg har 254 sider i Google indeks, og har aldrig bekymret mig om det, for siden fungerer som den er 🙂
Et andet projekt jeg arbejder på, hvor jeg heller aldrig har lavet noget linkbuilding på, har 22 Referring domains, og en DR på 12, men får alligevel 5000 organiske besøg om måneden, (og 15000 juleaften).
Billede.net har 8 indekserede sider i Google og færre links, men alligevel en DR på 4,4.
Nu er vi godt nok nede i den uinteressante ende, hvor DR er så lav, at der kan være rigtig store usikkerheder, men det er blot for at sige, at du skal tage de her tools med sund fornuft.
Samtidig skal du ikke blindt tro på, at en side med høj DR vil give gode links, det vil jeg give et eksempel på, under linkhoteller!
Men hvis vi har brug for, hurtigt at vurdere værdien af en side, om jeg har lyst til at forsøge at få et link derfra, og om det giver nogen værdi, så er DR og et par andre parametre et godt udgangspunkt.
Der er 6 tal vi kigger på:
DR – Domain Rating: et tal fra 0 til 100 der fortæller hvor høj værdi domænets backlink profil som helhed antages at have. Jo højere værdi, jo mere Google Juice kan du få fra det, altså værdi til at skubbe din egen DR opad.
UR – URL Rating: et tal mellem 0 og 100, der angiver hvor stærk den side er, som linket kommer fra.
Backlinks: antallet af links til det domæne vi undersøger.
Dofollow: angiver hvor mange af de links der peger på domænet der IKKE har nofollow *
Referring domains: angiver hvor mange domæner der er med links til det domæne vi undersøger.
Antal besøgende: trafikken fra f.eks. Google Analytics er meget håndgribelig, men ofte ikke tilgængelig, så her kan det også være fra ahrefs betalte del. Det er dog totalt upålideligt!
* Bemærk om dofollow og nofollow
Der er ikke noget der hedder dofollow, du kan sætte nofollow på et link, der betyder at du ikke vil tage ansvar for værdien af siden i den anden ende, og skal, ifølge Googles retningslinjer, sættes på links du laver for at tjene penge, f.eks. Produkter, leverandører, advertorials, blogposts hvor du får penge for at henvise.
Sådan laver du linkbuilding
Medmindre du droppede intro’en, og sprang herned, er jeg imponeret over, at du nåede hertil, efter de første 4000 ord med linkbuilding teori.
Velkommen til linkbuilding howto!
Der findes mange forskellige typer af links, og de spænder fra alt som linkhoteller, over firmakartoteker, til artikler og gæsteblogindlæg. Pressemeddelelser og sociale medier skal vi ikke glemme, for her er også noget at hente.
Hvad du skal gøre, afhænger helt af hvor du er nu, og hvad du tør. Og så selvfølge hvad du har råd til 🙂
Jeg vil her starte fra en ende af, med eksempler der viser de forskellige typer først. Derefter gennemgår vi dem alle sammen en gang til, med eksmpler på hvordan du kan bruge dem, jeg forklarer de fordele og ulemper der er – især hvilken risiko der er!
Linkbuilding typer
Lad os starte med at få en liste med de forskellige typer, så har du et overblik, og kan bedre vurdere de forskellige muligheder når vi gennemgår dem.
Kommentar/Forumlinks: Hvis du skriver en kommentar til noget en anden har skrevet, kan du for det meste angive din hjemmeside, og så får du et link med ved kommentaren. Nogle gange kan du også placere links i selve kommentaren, og selvom det måske ikke bliver til et klikbart link, så vil du ofte stadig kunne se det i GSC (Google Search Console).
Linkhoteller/linkkataloger: De traditionelle var bare en liste med links, men dem er der stort set ikke nogen aktive tilbage af. Jeg har fundet et par stykker, men de optager ikke nye links. I stedet er det den lidt udvidede metode, hvor du sammen med linket, har en lille beskrivende tekst, ofte 200 ord.
Firmakartoteker: det er næsten som linkhoteller, men med det tvist, at du har navn og adresse med, så det nærmest er lige som Krak. Nogle af dem har ratings med, og er dermed en pendant til Trustpilot.
Artikel databaser: nu begynder det at ligne noget, selvom Google stadig vil have ufatteligt nemt ved at spotte disse. Her opretter du en artikel, med et eller flere links til din egen side. Det er varierende hvor mange ord, men typisk 500 eller mere.
Blog/gæsteblog: Egentlig er det lige som artikeldatabaser, men her er der ingen indikationer på, at det er selv-lavede eller købte links. Ofte kan det være gæsteblogindlæg, enten ved at de annoncerer det på hjemmesiden, at du kan være gæsteblogger, ved at du selv laver outreach til dem, eller køber link (evt. artikler) gennem et bureau.
PR – Pressemeddelelse: På et tidspunkt var pressemeddelelser næsten det eneste vi turde lave, fordi vi kunne skubbe det ind under syndikering. Det blev voldhærget fuldstændig, med platte og slet ikke PR opstillede tekster. Det er heldigvis gået lidt i sig selv, og kan i dag bruges, men PR er blevet opmærksomme, og vil ofte sætte nofollow på links.
Link bait: Lav noget godt indhold, dine besøgende ikke kan lade være med at linke til. Ganske enkelt, men ofte utroligt dyrt. Brug derefter evt. Outreach til at få andre til at bruge det du har lavet. I starten var det infografikker der var det store hit, men det blev vold hærget, med platte, ligegyldige grafiske afbildninger. Brugt rigtigt, er det dog stadig en mulighed. Ellers skal du skrive nogle “udtalelser” så passioneret, kærligt, provokerende, aha lærerige, at dine brugere har lyst til at gengive dem.
Outreach: ideen er her, at du finder en hjemmeside, som du gerne vil have et link fra, og så kontakter du ejeren/webmaster, for at få et link fra siden. Det kan du selvfølgelig ikke bare gøre, for de fleste vil sige: hvad får jeg for det? Men det er heller ikke så tosset, for det er faktisk det der på en måde er blevet meget udbredt i dag.
Outreach er et meget bredt område, fordi du kan lave det med broken links, altså du finder et link der ikke virker mere, og så har du tilfældigvis en side der forklare det emne som der blev henvist til.
Det kan være de har skrevet om noget, og så har du fortsættelsen, så de nemt lige ville unne linke til det, for at give deres brugere mere værdifuld viden.
Du kan måske være god til at skrive om noget, som en anden ikke kan, men Jeres emner ligger tæt op ad hinanden, eller overlapper, så kan du skrive et gæsteblogindlæg om dit emne, som supplerer vedkommendes side med noget relevant, der ellers aldrig ville have været.
Du kan logge med at hvis du poster et indlæg, vil du fortælle om det i dit nyhedsbrev med 50000 modtagere. Du får et link, og de får nogle besøg.
Der er mange flere muligheder, det er kun fantasien der sætter grænsen, og tiden/økonomien.
Åhh nej, busted! Jeg er ikke helt færdig med artiklen endnu 🙂
Hold da op, du nåede helt herned til bunden.
Du burde næsten få en præmie – måske min liste med gratis links kan hjælpe?
Jeg håber du har lært noget du kan bruge, du er velkommen til at komme med en kommentar, eller et spørgsmål hvis jeg skal hjælpe dig med noget.
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
Skriv et svar