Der er rigtig mange, der starter med annoncering på Facebook, ved ganske enkelt at bruge Boost knappen – det har jeg også gjort – og så finder man ud af hen ad vejen, hvor usmart det rent faktisk er.
Det du skal gøre i stedet for, er at oprette en Facebook Business Manager konto, og en annoncekonto, og her kan du arbejde med din annoncering på Facebook, med alle de muligheder der findes.
Selvom du bruger en Facebook Business Manager annoncekonto, så er der en masse ting du skal være opmærksom på, og det er dét jeg gerne vil fortælle dig om her – jeg guider dig igennem, holder dig i hånden hele vejen, og viser dig nøjagtig hvad det er du skal gøre.
Så er der nogle der siger ”Jamen det er så uoverskueligt til at starte med” – ja, det er det, men nu går vi i gang, stille og roligt, og så finder du ud af, til sidst, at det var nok ikke så slemt alligevel – så lad os se at komme i gang!
Facebook Business Manager Annoncekonto oprettelse VIDEOGUIDEN
Indhold – trin-for-trin guiden
1:15 – Forskel på profil, side og Business konto
3:00 – Annoncering første gang, uden FB BM konto
3:38 – Personlig annoncekonto
7:01 – Opret Facebook Business Manager konto til virksomhed
8:28 – Opsæt din Business Manager
15:39 – Konto oprettet, lidt om annonceadministrator
16:40 – Sådan kommer du nemt til Business Manager Annoncekonto
17:08 – Facebook Pixel (Virksomhedsindstillinger)
19:52 – Opret Pixel
21:49 – Indsæt i Header.php (WordPress)
24:21 – Indsæt i temaet (WP Genesis!)
24:53 – Google Tag Manager (GTM)
25:26 – WordPress Plugin
31:38 – Chrome Plugin: Facebook Pixel Helper
33:35 – Instagram konto (Virksomhedsindstillinger)
36:32 – Annoncekonto oplysninger (Indstillinger)
38:20 – Betalingsoplysninger (Indstillinger)
Forskel på profil, side og Business konto
Inden vi går i gang med at oprette denne her Facebook Business manager annoncekonto, så vil jeg lige fortælle et par småting om Facebook, og hvordan det hele hænger sammen.
Når du logger på Facebook, er det med en personlig profil. Du kan oprette sider, som f.eks. denne her som jeg har lavet til Alt-om-webdesign.dk, så jeg har mulighed for at holde mit private snik-snak for sig, og så holde det som jeg godt vil lave inde på min kursus-side, alt-om-webdesign.dk, for sig.
Når man har en Facebook side som her, og man laver opslag, så er der mulighed for at booste de her opslag (post), og hvis man gør det, så kommer man meget nemt i gang, og får en privat annoncekonto (Din personlige annoncekonto).
Med denne private annoncekonto kan man klare sig rimeligt meget med, til at starte med. Hvis det bare er fordi, du lige skal booste noget, og have en større reach, i forhold til et par personer ekstra, eller mange personer, så betyder det ikke så meget, om man bare booster.
Hvis det er noget der skal sættes i system, og du vil holde bedre styr på det, med mange flere muligheder (og evt. håndteres af andre!), med retargeting og alle de der spændende ting som du sikkert har hørt om, så skal vi væk fra den der boost knap – nallerne væk, og lad os så komme i gang med at lave den der Business Manager konto.
Annoncering første gang, uden Facebook Business Manager konto
Hvis du ikke har boosted før, eller lavet annoncer, så første gang, når du går op på den lille pil i menulinjen, kan du vælge Annoncering på Facebook.
Her hopper du direkte over til Facebook Business Manager.
Og så er det bare et spørgsmål om at komme i gang med at oprette annoncer og opret en side (hvis du ikke har det i forvejen) osv.
Den kommer vi lige tilbage til.
Personlig annoncekonto
Hvis du har kørt annoncer ved at booste f.eks., så når du går op på pilen i menuen, kan du vælge Administrer annoncer.
Så kommer du over i Facebook annonceringen, altså annoncekonti oversigten, og vi kommer over og ser den konto, som vi har haft. Det her er en privat annoncekonto (jeg har omdøbt den).
Det er det der er lidt spøjst, for jeg har jo egentlig oprettet den bare ved at booste, og så har Facebook lavet en annoncekonto til mig, men det er en privat annoncekonto.
Det er ikke på samme måde som de andre, som er lavet via Facebook Business Manager, fordi der kommer de til at være her, i oversigten i menuen.
Det skal man være opmærksom på, når vi går i gang.
Hvor finder jeg Facebook Business manager siden til ny konto?
Når nu jeg gerne vil over og lave en rigtig annoncekonto til en af mine sider, et af mine domæner, så kan jeg godt blive lidt i tvivl, fordi her er der ikke noget der hedder oprette ny eller noget i den stil. Vi kan gå til Business Manager, men der er ikke rigtig noget. Jeg kan vælge en jeg kan arbejde med, men det vil jeg ikke, jeg vil gerne lave en ny.
Hvor katten gør jeg det?
Det er der simpelt hen ikke!
Jeg kan ikke se hvor og hvordan jeg skal komme derover. Jeg kender adressen, jeg ved hvor det er henne, men jeg kan simpelt hen ikke komme derover sådan lige umiddelbart.
Nu kender jeg jo adressen til hvor jeg skal hen, og den har jeg noteret lige her: https://business.facebook.com/overview/
Så du kan bare klikke der, så kommer du det rigtige sted hen, hvis du allerede har oprettet en privat annoncekonto, hvilket ses lige her: Din personlige annoncekonto, det er den jeg brugte i første omgang, da jeg boostede.
Så hvis du allerede har boostet, og har problemer med at kunne komme hen til at oprette en ny Facebook Business Manager konto til din virksomhed, så har du linket her:
Du kan gøre noget andet, hvis du vil gøre det på en besværlig måde, så lad os se, hvordan er det egentlig lige jeg kommer derhen. Så kan du vælge at logge af, og så kommer vi til business.facebook.com
Her kan jeg så vælge Opret konto.
Jeg får så at vide, at jeg skal logge på, og det kan jeg jo så lige gøre allerførst.
Så er jeg tilbage til Business Manager, og opret kontoknappen, og nu er jeg logget på igen.
Og så kan jeg se, at adressen er https://business.facebook.com/overview/ – det er altså denne her side du skal gå til, når du vil oprette en ny konto.
Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er noget link til denne side nogle steder, eller også er det bare gemt et sted, som jeg ikke kan finde.
Opret Facebook Business Manager konto til virksomhed
- Først log på Facebook, hvis du ikke er det i forvejen.
- Dernæst klik på https://business.facebook.com/overview/
Nu er vi så klar til at oprette vores nye konto, så vi klikker på Opret konto
- Klik på Opret konto
Det første vi skal angive, er virksomhedens navn. Og nu kan jeg jo godt prøve, at oprette Alt-om-webdesign.dk, altså lave en virksomheds Business konto til kurset.
- Skriv din virksomheds navn
- Klik på Fortsæt
Næste punkt er at udfylde med eget navn, det står der i forvejen, og så skrive din arbejdsmail. Det er jo lidt spøjst, men meget ofte, så når vi har vores egen profil, så er vi jo logget på med vores egen personlige email-adresse.
Her kommer den altså og siger, at det kan godt være at når du laver en virksomhedskonto, at du i stedet for vil bruge virksomheds email-adresse.
Sørg for at udfylde med nogle korrekte oplysninger
- Ret navn hvis det er nødvendigt
- Udfyld email-adresse
- Klik på Afslut
Nu er din Business Manager konto for virksomheden oprettet, klar til at blive opsat, som er det næste.
Opsæt din Business Manager
Nu skal du have nogle oplysninger ind i din Business Manager. Først er der mulighed for at tilføje en side der skal tilknyttes denne her Business Manager. Mange af de annoncer som vi ønsker at lave, de kræver at der er en Facebook side tilknyttet.
Vi skal også have oprettet en annoncekonto, og til sidst er der mulighed for at tilføje Personer, hvis nu du gerne vil have andre til også at kunne administrere dine annoncer, eller måske bare kunne se statistikken. Og det er her, at virksomheden bør oprette en Business Manager konto, altså en virksomhed, og så kan man tilknytte sin Facebook Manager, som person.
Tilføj side
Vi starter lige med at tilføje en side
Du kan tilføje en side du ejer, eller Tilføj en anden side, altså anmod om adgang, og du kan oprette en ny side.
Nu har jeg jo altså en side i forvejen, så det skal vi ikke komme ind på her.
- Klik på Tilføj side.
Start med at skrive navnet på din side
- Vælg siden på listen
- Klik på Tilføj side
Hvis du allerede er sideadministrator, skal du blot lukke, ellers sendes der en anmodning om adgang til siden, til sidens administrator.
- Klik på Luk
Tilføj annoncekonto
Så skal vi have tilføjet en annoncekonto.
- Klik på Tilføj annoncekonto
Her kan man enten tilføje en ny annoncekonto til Business Manager, eller man kan tilføje en andens, hvis man vil anmode om adgang, eller vi kan oprette en helt ny.
Nu er det her jo en helt ny virksomhed, så vi har ikke en annoncekonto i forvejen, altså skal vi klikke på Opret annoncekonto.
- Klik på Opret annoncekonto
Så skal vi angive nogle oplysninger, den skal have et navn til annoncekontoen, nu kalder jeg den selvfølgelig bare Alt-om-webdesign.dk
- Skriv et navn til annoncekontoen
- Ret evt. hvis noget skal ændres, f.eks. Valuta
- Klik på Opret annoncekonto
Sådan, så skal vi lige vente …
Nu kan vi så føje nogle personer til denne her nye annoncekonto (der allerede ER i Business Manager, det er der ikke endnu), og vi skal vælge hvad de forskellige personer skal have af adgangsrettigheder. Det vælger vi oppe i Standardroller.
Det er selvfølgelig smart at have en Annoncekontoadministrator, og det kunne meget passende være mig selv.
Nu er det her en liste, så hvis det er en virksomhed med rigtig mange medarbejdere (der er i Business Manager i forvejen) så kan man gå op og søge efter en bestemt person, der skal have nogle rettigheder (til denne annoncekonto).
Der er mulighed for at tildele Annoncekontoadministrator.
Der er Annoncekontoannoncør, en der også kan lave annoncer.
Og så er der en Annoncekontoanalytiker, der kun kan se statistikkerne, inde på denne her konto.
Og så kan du læse noget mere om rollerne, hvis du har lyst til det.
Når jeg er færdig med det, så vælger jeg Gem ændringer
- Klik på Gem ændringer
Ja, flot siger den, og så er der Luk
- Klik på Luk
Tilføj personer
Hvis du vil have andre til at arbejde med din annoncekonto, så kan du vælge at tilføje personer.
- Klik på Tilføj personer
Nu kan jeg prøve at skrive en anden email-adresse end jeg plejer at bruger, og se hvad der så sker.
Så skal jeg vælge om det skal være en medarbejder, eller om det skal være en administrator.
- Skriv en email-adresse til din Facebook Manager
Vi kan godt prøve at lave det til en administrator, og så bliver vi lige advaret: ”Administratorer har meget kontrol over din virksomhed”, det er også fint nok i denne situation, og så kan vi klikke på Tilføj personer.
- Vælg adgangsniveau
- Klik på Tilføj personer
Så kommer vi videre til skridt to, hvor det er denne her email-adresse hvor jeg kan vælge nogle sider, og der kunne det så være at denne her side, der må man godt være Sideannoncør, så man kan udgive annoncer. Man kunne også blive Sideadministrator, så kan man lave alle mulige ting på selve siden også, og ikke kun via annoncekontoen. Nu nøjes jeg bare lige med Sideannoncør.
Når vi har valgt en rolle til denne her person, så klikker vi på næste.
- Marker den side din Facebook Manager skal have adgang til
- Vælg rolle som personen skal have på din Facebook side
- Klik på Næste
Nu har vi tilknyttet firmaets side til den nye person, så skal vi også vælge hvilken på selve annoncekontoen, hvilke rettigheder personen skal have, og igen har vi de muligheder med Annoncekontoadministrator, annoncør og analytiker.
Hvis det kun er en der skal ind og lave annoncer, kunne man godt nøjes med Annoncekontoannoncør, men ofte vil man muligvis vælge Annoncekontoadministrator, men det er ikke nødvendigt.
Vælg det niveau din Facebook Manager skal have adgang til på din annoncekonto
- Klik på Næste
Så spørger den efter nogle kataloger, der er ikke nogle kataloger (til at starte med), så dem kan vi bare springe over.
- Klik på Spring over
Sådan, nu har jeg inviteret en person, og så kan vi lukke.
- Klik på Luk
Nu er Business Manager blevet oprettet, og hvis du kun har gjort det her for at oprette din virksomhed, og lave en annoncekonto, som du har styr på, og så ellers har inviteret en person der skal være din Facebook Manager, jamen så kan du i princippet lukke, og sende en mail til vedkommende og sige ”så!, nu kan du godt gå i gang”
Og så er du færdig med denne guide.
Hvis du selv vil oprette det hele, så skal du selvfølgelig fortsætte …
Konto er oprettet, lidt om annonceadministrator
Nu er Business Manager blevet oprettet, og hvis du kun har gjort det her for at oprette din virksomhed, og lave en annoncekonto, som du har styr på, og så ellers har inviteret en person der skal være din Facebook Manager, jamen så kan du i princippet lukke, og sende en mail til vedkommende og sige ”så!, nu kan du godt gå i gang”
Og hvis ikke, så er det jo nu at alt arbejdet skal til at ske.
- Klik på luk
Fordi når vi lukker opsætningen, evt. lige trykker opdater, så skulle vi meget gerne få oversigten frem, med annoncekonti og sider der er knyttet sammen her.
- Klik på Annoncekontoen
Så er vi faktisk klar!
Oversigten: der er ikke sket noget endnu … Kampagner, Annoncesæt, Annoncer … vi er klar til at lave annoncering på Facebook.
Kom nemt tilbage til annoncekontoen
Det er jo så det næste skridt (næsten.) For det jeg godt lige vil vise er, at når jeg går tilbage til min Facebook konto eller profil. er der en nem måde at komme direkte til din annoncekonto (Business Manager).
Oppe på den lille pil til højre for profilnavnet, kan vi nu se, at vores Business Manager konto er med i oversigten, så vi nu herfra nemt kan gå direkte til Business Manager konto som vi gerne vil arbejde med.
Opret og installer Facebook pixel til tracking
Inden vi går i gang med at lege med Facebook Business Manager Annoncokonto, så er der lige nogle ting som det er rart at få styr på.
Facebook Pixel
Det første vi skal have styr på, det er en Facebook pixel.
For at få fat på en Facebook pixel, så skal vi ind på Virksomhedsindstillingerne, man kan gøre det fra den blå knap, eller man kan gå op i menuen og finde Virksomhedsindstillinger til højre.
Under Virksomhedsindstillinger er der ude til venstre et punkt der hedder Pixels
Det er her vi skal have oprettet en Facebook pixel
Og så er spørgsmålet: Hvorfor skal vi det?
Når nu vi laver annoncer, kan vi sagtens bare køre annoncerne, og vi kan skyde nogle penge af, og få nogle flere likes, nå en masse mennesker som ser vores annonce, og enten interagere med vores (Facebook) side eller hvis det er et lead, så måske giver en email-adresse, og så er det endelig det med at vi rigtig gerne vil have nogle kampagner, med nogle annoncer, der ryger over på vores egen hjemmeside.
Hvis man er en shop, så gælder det jo om, at man vil sælge nogle varer.
Hvis man er kursusudbyder, så vil man jo gerne have nogle til at tilmelde sig nogle kurser, og hvis man er konsulent, så vil man gerne have nogle kunder til at booke noget arbejde man skal lave for dem.
Uanset hvad, så vil vi nok gerne have folk til, på et eller andet tidspunkt, at komme over på vores hjemmeside.
For at koble vores hjemmeside sammen med Facebook, så vi kan se hvem der har besøgt os, også via Facebook, så er det en god ide at implementere denne Facebook pixel.
I virkeligheden er det et lille script, som vi ligger ind på siden – det behøver man ikke tænke nærmere over – vi tager altså et eller andet og propper ind på siden, sådan så vi senere i Facebook kan gøre nogle ting.
En af de ting som vi rigtig gerne vil, det er bl.a. at lave det der hedder retargeting, altså vi vil gerne kunne lave en helt specifik annonce, til dem der har været inde på vores hjemmeside, eller måske har været inde på vores hjemmeside for tre dage, for 6 dage siden. Det kan også være vi gerne vil nå dem hvor det er 14 dage siden de har været inde på vores hjemmeside, fordi nu er det på tide, at de husker os igen, og kommer tilbage igen.
Derfor er denne pixel rigtig vigtig, til mange ting.
- Åbn virksomhedsindstillingerne
- Klik på Pixels til venstre
- Klik på Opret en Facebook-pixel
Den bliver navngivet efter annoncekontoen.
- Klik på Opret
Det var det, eller det var første skridt, fordi den skal integreres!
- Klik på Opsætning nu
- Vent
Nu skal vi så have opsat denne her pixel.
- Klik på Opsæt pixel
Så skal vi vælge hvordan vi vil installere den, og her vil jeg vise hvordan man gør på den manuelle måde. Det er den måde jeg foretrækker at gøre det på, hvor vi simpelt hen bare får koden.
- Klik på Kopier og indsæt koden
Så får vi en kode, hvor der står den skal ind i head af alle hjemmesidens sider. Og der står også, at du ikke må ændre denne kode.
- Klik på Kopier koden til udklipsholderen
Så skal den installeres, og det betyder at jeg skal over på min hjemmeside, og placere denne her kode oppe i headeren.
Installere pixel manuelt i header.php
Den første metode jeg gerne vil bruge er, simpelthen at placere den direkte i header.php. Nu bruger jeg WordPress, og hvis det her ikke er noget for dig, så skal du enten få fat i din udvikler, eller også må du lige se med videre, der kommer tre andre måder at gøre det på også.
Så kan jeg lige åbne min hjemmeside, logge på dashboardet, og under Udseende vælge Editor
I det tema man har valgt, der skal man sørge for, at man arbejder i et child-theme, nu bruger jeg her Genesis, og eleven40 Pro er faktisk et child-theme, men i virkeligheden burde jeg nok have lavet et child-theme af det her child-theme, men det er en anden side af sagen.
Her er der noget der hedder header.php – nu kan jeg ikke gøre det med dette her ved jeg, det er lidt specielt, men havde du haft et andet tema, hvor det kan lade sig gøre, det kan f.eks. være Twenty Seventeen som er et WordPress standard tema, her kan jeg godt gå ind i header.php.
Så skal det være lige foran at koden indsættes, som vi fik ovre fra Facebook Business Manager pixel administrator.
Hvis du gør det på denne måde, skal du blot opdatere filen, så virker det.
MEN forbehold for alt, for det her bør du kun gøre, hvis du ved hvad du laver!
Det vil jeg ikke gøre lige nu, for der er lige en lille detalje, man kan nemlig gøre det på flere forskellige måder, og i øvrigt er det her tema ikke det jeg kører med (det aktive tema), så det ville ikke virke alligevel.
Ulempen ved at gøre det direkte her i temaet er bl.a. at hvis man skifter tema, skal man huske at flytte det man selv har puttet ind de forskellige steder, over i det nye tema. Eller hvis temaet bliver opdateret, og man ikke har gjort det i et child-theme, så vil det igen overskrive de ting man selv har lavet. Så forsvinder det, og det opdager man sikkert efter lang tid, når man pludselig skal bruge det igen, og der ikke er noget der virker.
Placere pixel i temaet
Som sagt bruger jeg her Genesis, og der er under Genesis, Theme settings, at det bliver super smart.
Her er noget der hedder Header Scripts, og så kan jeg sætte det ind her i stedet for. Og så Save Changes, så er Facebook Pixel koden sat ind.
Det var da rimeligt nemt, hvis nu man bruger Genesis, ik!
Installere Facebook pixel i Google Tag Manager
En tredje måde er f.eks. at bruge Google Tag Manager, det vil jeg ikke komme ind på her, men hvis du ved hvordan du installere Google Tag Manager på din hjemmeside, og måske allerede har gjort det, så har du sandsynligvis også styr på hvordan du kan få Facebook pixel integreret.
Og ellers igen kan det være det er din udvikler der har opsat Google Tag Manager, og så ved vedkommende selvfølgelig også hvordan det foregår.
WordPress plugin til Facebook pixel
Den fjerde mulighed, som jeg vil komme ind på her, er nok også den som rigtig mange der selv har lavet deres egen WordPress installation, og lavet deres hjemmeside selv, vil benytte sig af.
Det er det der hedder et plugin.
Ved at bruge et plugin bliver man fri for at kigge på alt det der kodeværk, og det er for de fleste en meget mere behagelig mulighed.
Men! Desværre er det jo sådan, at for hvert eneste plugin du installerer, der bliver din side langsommere. Og det skal du bare være opmærksom på.
For at installere et plugin der kan klare det, skal vi over under Plugins og tilføje et nyt
- Vælg Plugins i dit WordPress Dashboard
- Klik på Tilføj nyt
- Skriv Facebook pixel I søgefeltet til højre
Her har vi f.eks. Pixel Cat, der er PixelYourSite, Facebook Pixel for WP, WP Facebook Pixel – masser af forskellige plugins der alle sammen hævder, at de kan inkludere din Facebook pixel på en nem måde.
Jeg har ikke nogle specielle præferencer for hvad jeg vil bruge, fordi jeg jo som sagt hellere vil sætte det direkte ind. Enten i temaet eller i header.php.
Hvis jeg nu skulle anbefale noget, eller i hvert fald komme med en udtalelse om hvad det er jeg ville kigge på, så er det antal aktive installationer, det er anmeldelserne, hvor mange anmeldelser har der været, og hvor gode har de været. Og hvornår er plugin sidst blevet opdateret.
Jeg vil nu her blot vise installationen af et plugin (til Facebook pixel), og se at det virker, så jeg vil satse på, at for eksempel pixel Cat, lad os prøve at installere den
- Klik på Installer nu til det plugin du vil have
… så er det installeret, og så kan vi også aktivere det
- Klik på Aktiver
Nu går den over i Plugin arkivet, hvor vi kan se en oversigt over alle vores plugins, og den siger tak fordi du har installeret Pixel Cat, og der er en knap med Setup my pixel.
Det er altid spændende når man installerer plugins, hvor de egentlig ligger henne, fordi der er rimelig mange punkter når man begynder at bruge nogle plugins, og jeg kan se den ligger nede i menuen som Facebook Pixel, så jeg kunne egentlig også bare gå herned.
Jeg kan ser her, der kommer også en Upgrade to premium, dvs. der er altså noget ekstra de tager sig betalt for, det gør mig en lille smule tryg, fordi når jeg betaler for noget, så kan jeg også bedre tillade mig at brokke mig.
- Jeg vælger her Setup my pixel
Og så skal vi have Facebook Pixel ID
Hvad er det? – er der sikkert nogen der har spurgt, for det står her neden under også. Altså tilbage til vores Facebook pixel, og se hvad er det Facebook pixel ID’et er. Det må næsten være det nummer der, så jeg prøver at lukke, fordi det må være muligt at kopiere Facebook pixel ID’et et eller andet sted, det er oppe til venstre, marker, kopier.
- Skift til Facebook Pixel Manager
- Kopier Facebook Pixel ID
- Tilbage til Plugin
- Sæt nummeret ind
- Save
I Pixel Cat er der noget der hedder Events, og det er faktisk noget af det der er styrken ved at have Facebook pixel ID’et også, fordi som det er lige nu … jeg gør ikke mere nu, andet end Save, så som det er lige nu, der gemmer vi bare Facebook pixel, på vores hjemmeside, dvs. at Facebook får at vide hver eneste gang en bruger har set en af vores sider, og det kan vi så lave retargeting på.
Med Events kan man have nogle triggere, altså noget der udløser noget ekstra, det kunne f.eks. være tak for din download, tak for din tilmelding, email, eller nu har du lagt noget i indkøbskurven, eller du har gået til betalingsoplysningerne eller du har købt noget, altså få styr på hvor i processen du har været.
Alle de her events kan man også tracke, og det vil jeg godt komme tilbage til en anden gang, fordi det er en længere opsætning.
Nu har jeg fået sat min Facebook pixel ID indved hjælp af et plugin i WordPress. Og så er det jo spændende om det virker.
Chrome Plugin: Facebook Pixel Helper
Hvis du bruger Google Chrome, så er der et plugin som man kan bruge til at teste om din Facebook pixel virker.
Det hedder Facebook Pixel Helper.
Det kan vi godt lige gøre. I chrome oppe til højre under de tre prikker
- Klik på de tre prikker
- Vælg Flere værktøjer
- Klik på Udvidelser
- Scroll ned i bunden og klik på Hent flere udvidelser
- Skriv i søgefeltet: Facebook pixel helper
- Klik på Føj til Chrome
- Klik på Tilføj udvidelsen
Så er den tilføjet, og det var egentlig det. Så kan jeg lukke den fane jeg fik frem her, og fanen Udvidelser.
Så er vi tilbage igen. Nu vil jeg gerne ud og teste om min Facebook pixel virker, så jeg åbner min hjemmeside, og kigger i øverste højre hjørne, på Facebook Pixel Helper, at den er grøn. Klik på den, og se at Facebook pixel virker.
Det virker, super nemt at installere et lille tool til at tracke om det fungerer.
Knytte Instagram til annoncekonto
Det næste vi skal i gang med, det er at forbinde vores Business Manager Instagram.
Jeg vil gå tilbage til virksomhedsindstillinger, der er der ude til venstre et punkt, der hedder Instagram-konti, det giver en ny side, hvor der står vi ikke har nogen Instagram konto endnu, dvs. det ved den ikke, den er ikke forbundet endnu, betyder det egentlig bare. Vi skal altså oprette en Instagram konto først, inden vi kan forbinde den til annonceadministrator, og sende annoncer ud på Instagram.
- Skift tilbage til Virksomhedsindstillinger
- Ude til venstre klik på Instagram-konti
- Klik på Tilføj nye Instagram-konti inde i midten
Hvis du ikke har oprettet en konto i forvejen, så skal du selvfølgelig gå over på instagram.com og gøre det, inden du kan gå ind her, og udflde med brugernavn og adgangskode.
Nu har jeg en konto i forvejen, så jeg tilføjer lige brugernavn og adgangskode, og klikker på Næste.
- Indtast brugernavn
- Indtast adgangskode
- Klik på Næste
Så bliver vi spurgt, hvilke annoncekonti denne her Instagram konto skal tilknyttes.
- Marker den konto der skal tilknyttes
- Klik på Næste
- Klik på Færdig
Hvis det mislykkes, så prøv at springe over, og opdatere siden, for at se om det ikke lykkedes alligevel!
Så har vi fået tilknyttet vores Instagram konto til vores Business Manager annoncekonto, så nu er vi klar til at lave annoncer, som også kan blive integreret på Instagram.
Annoncekonto oplysninger
Din annoncekonto har nogle indstillinger, som vi også lige skal have kigget på.
Oppe for oven under Virksomhedsindstillinger (burger-menuen), har vi ude til højre: Indstillinger
- Klik på burger-menuen (de tre streger)
- Klik på Indstillinger ude til højre
Først skal du sørge for at det er den rigtige annoncekonto du kigger på, hvis du kun har en, så er det ikke noget problem. Men du har sandsynligvis også en personlig annoncekonto, og så kan det være det er den der vises.
Når du er inde på den annoncekonto du vil se indstillinger for, er der nogle oplysninger du kan angive.
Annonceringsformål: Ja jeg køber annoncer i forretningsøjemed
Faktureringen sker fra Irland, Dvs. der er EU moms som du selv skal registrere, dvs. faktura fra Facebook er uden moms.
Så kan man vælge Nej, jeg køber ikke annoncer i forretningsøjemed, så vil der blive lagt moms oven i fakturabeløbet.
Du kan indtaste din virksomheds navn og adressen til brug for faktura.
Evt. også EU momsnummer.
Det sidste er om vi er et reklamebureau eller ej.
- Udfyld oplysninger med relevante data
- Klik på Gem ændringer
Betalingsoplysninger
Under indstillinger for annoncekonto er der også et punkt med betalingsoplysninger ude til venstre.
- Klik på Betalingsindstillinger
Her kan vi se dato for den næste faktura, og det udestående beløb.
Man kan tilføje en betalingsmetode, og nederst kan angives en forbrugsgrænse.
Forbrugsgrænsen er ret smart, for hvis du er nervøs for om du kommer til at bruge for mange penge, kan du her sætte en grænse.
Ulempen er, at hvis du lige pludselig ikke kan forstå, at dine annoncer ikke kører, kan det være du er nået grænsen, og så skal du til at sætte den op.
Grænsen er for annoncekontoen, altså ALLE de annoncer der køres, uanset budget på de enkelte.
Jeg kører uden en grænse, for jeg satser på at jeg godt kan styre, at jeg ikke sætter noget i gang uden jeg mener det skal køre.
Du kan hele tiden se det brugte beløb for hele annoncekonto nederst i betalingsoplysningerne.
Det der er vigtigt her er, at vi skal selvfølgelig have nogle betalingsoplysninger registreret, så vi kan køre nogle annoncer, og betale for dem.
- Klik på Tilføj betalingsmetode
Her kan du vælge et kort eller Paypal
- Vælg og udfyld med den betalingsmetode du ønsker at bruge
- Klik på Fortsæt
Når det er første gang, får du oplyst at skyldigt beløb er 0 kr. og dine betalingsoplysninger er opdateret.
- Klik på Luk
Så er vi tilbage igen, og kan se den tilføjede betalingsmulighed – og så er det bare i gang med at lave annoncer.
Nu kan vi rigtig komme i gang!
Nu har du fået styr på at oprette en Facebook Business Manager konto til din virksomhed, en annoncekonto og muligheden for at invitere en Facebook Manager til at arbejde med din Facebook annoncering, hvis du ikke selv har tid til det.
Det var det, så har vi været igennem en masse spændende ting med Facebook Business Manager, vi har fået opsat en ny virksomhed, vi har fået lavet en annoncekonto, og vi har fået opsat de første indstillinger der skal til, for at få det hele til at blive koblet sammen.
Nu er vi klar til at gå i gang med at oprette annoncer, og køre dem på Facebook samt Instagram, så vi kan nå en masse mennesker, sælge en masse varer, sælge nogle ydelser – hvad det nu er vi har lyst til.
Tak fordi du var med helt til enden, det har været en fantastisk rejse – så er der bare tilbage at give mig et like, og dele, evt. kommentere.
Abonner på YouTube kanalen, eller tilmeld dig mit nyhedsbrev, så du får besked når der er nye afsnit om online marketing herfra.
Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar