Semrush er et tool jeg har prøvet at bruge siden “tidernes morgen” inden for online marketing. Dvs. fra begyndelsen af nullerne, og en gang imellem har det kunnet noget de andre ikke kunne, men for det meste har jeg opgivet, fordi prisen er uhyrlig, i forhold til hvad det har kunnet.
I dag kan jeg spare flere timer, ved at lave en lynhurtig søgeordsanalyse, se hvilke spørgsmål der er til emner, finde konkurrenter til emnerne, og se hvad de har lavet, så jeg kan lave noget der er bedre, så jeg får bedre placeringer i Google søgninger, og billigere Ads.
ANNONCE: dette er en promovering af et produkt som jeg roser for en masse ting. Det tør jeg fordi det er godt, ikke fordi jeg får provision ved salg, for hvis du prøver det, og bliver utilfreds, så bliver jeg grillet. Derfor er jeg hudløst ærlig i mine anmeldelser, du får både det gode, og det dårlige at vide. Med Semrush er det kun prisen der kan få mig til at rynke på næsen, for de fleste er ikke vant til at skulle betale så meget for et tool, men med alle de muligheder der er, så er det næsten for billigt! $120/md (800,-)
Det seneste par år er Semrush blevet finpudset, og udbygget på en overraskende innovativ måde. Det er nemt at bruge, og du er aldrig i tvivl om, hvor du er henne.
Det dækker over så mange forskellige muligheder, at det må være svært for dem selv, at vælge, hvad de skal nævne først.
Jeg starter som regel med en søgeordsanalyse, så lad os starte der. Du skal gerne have en masse emner der kan skrives om, med spørgsmål til inspiration, men også til FAQ meta, til Google.
Du får en rank tracker med i værktøjet, så du med det samme ved hvor du allerede er placeret, og nævn dine konkurrenter, så er konkurrentanalysen også klaret. Faktisk er der et “gap” tool, så du kan se hvad du mangler, i forhold til konkurrenterne.
Med Semrush side analyse værktøj finder du nemt de sider der har fejl, og tracker hvilke backlinks de forskellige sider har, samt ser hvilke links konkurrenterne har, som du ikke har.
Du kan også tracke dine og konkurrenternes annoncer, hvilket gør Semrush til det mest ultimative online marketing tool jeg kan finde på at bruge i dag.
Alt i alt et tool der kan rigtig meget, og sparer mig for en masse tid, også fordi det sidste, men måske vigtigste er, at det nemt rapporteres i pænt opsatte lister, diagrammer og grafer, så kunden, eller du selv, får et godt overblik over hvad der er sket på domænet, og om det går den rigtige vej.
Kæmpe søgeordsdatabase
Basen med søgeord er imponerende. Tidligere har den været ok på engelsk, men haltet en hel del på dansk. Det er ændret, og jeg vil umiddelbart sige, at den slår aHrefs på en imponerende måde. Du får søgeordsfraser, spørgsmål og emner du ikke vidste eksisterede.
Hastigheden du får resultaterne i, er imponerende, du har dårligt indtastet det søgeord du vil undersøge, så springer der en masse oplysninger frem.
Du får relaterede søgninger, med søgefraser på adskillige søgeord, antal månedlige søgninger og trend. Traditionen tro med amerikanske tools, elsker de at smide ekstra oplysninger på, gerne så mange som muligt, hvor de fleste tools må give op, fordi markedet er for lille på dansk, men ikke Semrush!
Det er nemt at få overblik over hvilke emner der kan være værd at satse på, og ved at segmentere de søgninger der er fundet (lave topic clusters), kan du nemt finde emner der er værd at arbejde med.
Hvis du så med et klik på en fane, vælger at kigge på Questions, har du pludselig endnu flere muligheder for at finde gode emner, og uddybe emnerne så de dækker alt hvad der er værd at vide om emnet.
Så er du allerede godt på vej, og kan spare flere timer, ved at bruge Semrush til at finde nye emner at skrive om, opdatere gamle artikler og meget mere.
Sideanalyser
Der er en masse teknik omkring SEO som du skal have styr på, når du lægger dit gode indhold online.
I stedet for, at du selv skal undersøge alle side, og kende alle de ting fra starten af, som kan gå galt, kan du få hjælp til at få en liste over problemer du burde fikse.
Hvert enkelt problem er beskrevet af Semrush, så du nemt kan finde ud af, hvordan det skal fikses.
Rank Tracker
Den hellige gral inden for SEO er Rank Tracking – “hvor er jeg placeret i forskellige søgninger”.
Google vil ikke have vi gør det, for Google Search Console giver dig de oplysninger du har brug for, og alligevel kan alle SEO banditterne ikke lade være med at sætte tracking op, så vi kan følge med i hvordan udviklingen af placeringerne forløber.
Du får et pænt overblik over hvordan det er forløbet, og kan nemt holde øje med, om det er gået godt eller dårligt.
Du kan også gå ind og tjekke hver enkelt søgning/søgefrase, og finde ud af hvilke der er gået op, og hvilke der er gået ned.
Konkurrentanalyse
Den vigtigste årsag til at du kan slå dine konkurrenter er, at du har bedre indhold end dem. Derfor er det en fordel at vide hvem de er, og holde øje med dem, så de ikke pludselig stikker af med noget meget bedre indhold end dit.
Der er en lidt mere overskuelig liste, hvor vi kan se os selv sammen med de andre, og hvordan vi performer i forhold til de andre på de keywords/søgefraser der trackes.
Backlinks
Et af de områder inden for SEO der har været mest debat om, er hvor meget betydning links tilbage til ens hjemmeside har. Du må ifølge Google ikke lave link building, og så må du alligevel godt lave så godt indhold, at andre ikke kan lade være med at nævne dig, og henvise til dig.
Det er en jungle, uden tvivl, og værdien af links er kommet for at blive, men hvor meget værdi de har, er uvist. Jeg påstår, at godt indhold kan slå de fleste links til enhver tid. Men du kan ikke undvære links fra rigtigt gode sider!
Du har et dashboard med et godt overblik over, hvor mange back links du har, og hvilken kvalitet det er. Hos at det ikke betyder hvor mange du har, det vigtigste er kvaliteten af dem du har.
Du kan selvfølgelig også gå i dybden med hvilke backlinks du har fået, og hvilke du har tabt igen.
Ulemper
Prisen
Det er ikke nogen hemmelighed, for jeg sagde det fra starten af, at prisen kan være en svær en at sluge. Men de andre “rigtige” tools der kan det samme, koster nogenlunde det samme.
For at få det fulde udbytte, og alle de ting jeg har nævnt i denne anmeldelse, skal du have en Guru konto til DKK 1550,- /md. Det er ikke nok med Pro til DKK 800/md.
Data nøjagtighed
Hvis du arbejder med flere forskellige tools, så ved du også, at de ikke giver samme resultat, på ens datasæt. Sådan er det også hvis du sammenligner Semrush data med f.eks. aHrefs, Link Assistant, MOZ eller GSC data.
Fordelen med Semrush er, at du ikke behøver bruge andre tools, så ulempen er kun hvis du absolut vil bruge andre tools.
Er du klar til at arbejde med Semrush nu?
Så fik du lige lidt viden om hvad Semrush er, og hvad det kan. Jeg er overbevist om, at du bliver glad for det, hvis du investerer i det.
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Social Medie værktøjer
Spar tid med SocialPilot
Kan ikke tilføje Facebook sider til Social Pilot
Hootsuite
SEO Tools
SEO PowerSuite er din online marketings schweitzerkniv
Installation af SEO PowerSuite
Rank Tracker
SEO PowerSuite Cloud konto
Online Marketing værktøjer
Semrush er det ultimative værktøj til SEO, Ads og godt indhold
EML to PST Converter
Camtasia til at redigere video
Snagit til skærmdump og skærm video
Long Tail Pro finder dine søgeord
Tiny Ranker til rank tracking og nye søgeord
Opsætning af testwebserver XAMPP
FileZilla - når noget skal ordnes ad bagvejen
FAQ
Hvad er Semrush?
Semrush er et tool til at hjælpe dig med at spare flere timer på dit arbejde med SEO. Du får hjælp til søgeordsanalysen, holde styr på dine placeringer i søgemaskiner, holder øje med dine konkurrenter og får en liste med fejl der er på din hjemmeside, der skal fikses.
Du får hjælp til at finde nye emner til siden, og hvilke spørgsmål der kan være til de forskellige emner.
Hvad koster Semrush?
Du kan få 7 dage gratis, herefter koster det $120 (DKK 800) om måneden for pro versionen. Den kan rigeligt til de flestes behov, men er selvfølgelig ikke helt billig!
Et trick kan være at købe en måned, og så opsige abonnementet i god tid. De er gode sportsmænd, og lader dig bruge det fuldt ud, indtil licensen udløber.