Det første du ser i Google søgningen, er den blå tekst, som samtidig er et link – det er titlen, der med sin call-to-action skal lokke dig til at klikke på den.
Beskrivelsen neden under, er det der skal understøtte den fængende titel, og give dig en uimodståelig trang til at ville se sidens indhold.
Der må ikke herske nogen tvivl om, at det er dette her resultat brugeren skal have lyst til at klikke på – så får du en højere CTR, hvilket betyder at Google formoder at din side er bedre end de andres, og placerer den højere med tiden, når flest klikker på den.
Lav den perfekte title
I de fleste CMS finder du et felt kaldet title, som du kan tilpasse efter behov.
- Sørg for at få de vigtigste søgeord med fra sidens søgeordsanalyse
- De vigtigste ord bør stå som noget af det første
- Få gerne en call-to-action med i titlen
- Prøv et par søgninger, og se hvad Google lægger vægt på, og gør det bedre i din titel
- Skriv en ordentlig sætning, ikke stikord i kommaform
- Brug maks. 55 tegn, ellers får du … i mobile søgninger – eller brug maks. 75 tegn hvis du overvejende har desktop og tablet trafik!
- Lad være med at tage stavefejl med, Google går efter det der er stavet rigtigt
- Hvis du skriver mere, og er ligeglad med …, kigger Google også på de ord der står længere ude
Dumme CMS systemer
Nogle CMS bruger sidens overskrift som titel, så her skal du overveje om overskriften skal være kort, som du gerne vil have den, og se dum ud i søgninger, eller lang for at se godt ud i søgninger, men så er din overskrift måske på 2 linjer, og ser grim ud!
F.eks. WordPress gør det i øjeblikket på denne måde. Men det er der råd for, du skal bare have Yoast SEO for WordPress plugin.
Med Yoast plugin, får du mulighed for at lave din egen titel og beskrivelse neden under dit indlæg eller din side.
Som du kan se, får du hjælp til at optimere indholdet, med røde, gule og grønne signaler, afhængig af hvor godt du gør det.
Det er dog ikke noget du skal følge slavisk, du skal også bruge din sunde fornuft 🙂
Title har ranking værdi
Det du skriver i titlen, ranker siden på.
Dvs. at de keywords der er vigtige, som du skriver i titlen, får du bedre placeringer på.
MEN alt er jo afhængig af konkurrencen, og kvaliteten af resten af sidens indhold. Så gør det ordentligt, og lad være med at fylde titlen med keywords, det er jo reklamen der skal fange brugeren ved første blik på teksten!
Skal du have hjælp?
Der er mange der har lavet et tool der kan vise hvordan din sides SERP-visning vil se ud, en såkalt title generator, der dog ikke laver en title, men viser den som den vil se ud i en søgning.
Hvis du bruger Yoast plugin, behøver du sikkert ikke hjælp, og alligevel kan der være situationer, hvor det kan være en fordel.
Hvis du er i skrivefasen, og gerne vil lave den perfekte titel og beskrivelse, inden du opretter din nye artikel, kan du få noget hjælp til det med seomofo’s title generator.
Google SERP Snippet Optimization Tool der også kan tage højde for de ord der søges efter – det er sgi da genialt!
Hvad er et title tag?
Mange steder vil du sikkert opdage, er der snakkes om et title tag. Det er det vi angiver her!
I gamle dage sad man og programmerede det hele selv, skrev koden i HTML, og så skulle der bruges forskellige “tags”, eller markeringer, i dokumentet for at angive nogle parametre, der ikke blev vist på selve siden.
Bl.a. title tag fik rigtig stor betydning, for på den måde kunne du lave en titel der blev vist i søgninger, og på selve hjemmesiden så du titlen i programmets øverste “boks”, der hvor der vises faner, i dag med titlen.
Det skal ikke forveksles med meta title, som angiver titlen på en anden måde. I dag bruges og:title som er Open Graph, og den nu anerkendte standard til brug i sociale medier. Ofte vil <title> og <meta property=”og:title” angives til samme værdi (altså titlen på siden), men de kan variere hvis du ønsker det, og hvis dit CMS tillader det!
Lav den perfekte beskrivelse
Lad mig lige slå fast med det samme, at alle tests viser, at beskrivelsen ikke er en ranking faktor.
Derfor skal du ikke keyword stuffe dine beskrivelser, men være omhyggelig med at få dem gjort lækre.
Men hvorfor bruge tid på beskrivelsen, når de ikke har nogen værdi for SEO, spørger du sikkert om?
Beskrivelsen er en del af den gratis reklame du kan lave i Googles organiske resultater.
Altså hvis du ikke snyder, for så erstatter Google bare dine møjsommeligt udarbejdede descriptions med noget der klippes hist og pist fra hjemmesiden, sjældent med godt resultat.
Derfor er det vigtigt, at du laver en beskrivelse der dækker siden tema på den bedst mulige måde!
- Sørg for beskrivelsen dækker sidens tema
- Undersøg ved søgning efter sidens tema hvad Google lægger vægt på
- Få gerne en call-to-action med i beskrivelsen
- Brug ca. 150 tegn (Google vise 920 pixels fordelt på to linjer!)
- Det kan ikke betale sig at lave for mange tegn, de skjules alligevel af …
- Der bør være mindst 80 tegn, så du er sikker på at fylde mere end en linje
Ny side 1
Har du nogensinde set en “Ny side 1″? eller “New page 1″? Prøv at søge i Google, og bliv forbavset.
Hvis der står Ny side 1, kan det godt være du bare kigger videre lidt længere nede!
Der er millioner af hit, nogle af dem er selvfølgelig for at slå plat på “ny side 1” søgninger, men da der ikke er nogen der søger seriøst på det, er det underordnet.
Det vigtige er, at DU ikke kommer til at blive medlem af den klub!
Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Oprindelig udgivet 24. aug 2014 – opdateret september 2017
Skriv et svar