• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer

Alt-om-Webdesign.dk

  • Online Marketing
    • SEO
      • Søgeordsanalyse
      • Alt om Linkbuilding
    • Annoncering
      • Google Ads
      • Facebook
      • Advanced Ads
    • Analytics
  • Affiliate
  • WordPress
    • MotoPress plugins og temaer
    • Hosting
    • Gutenberg – Block Editor
    • Temaer
    • Page Builder
    • Plugins
  • Tools
    • SocialPilot
    • Semrush
    • WP Rocket
  • Photoshop
    • Photoshop Elements
  • Blog
    • CRO Guide 2020
  • Om
    • Cookies
    • Privatliv
    • Copyright
    • Affiliate oplysninger
    • Gæsteblogger
    • Partnere
    • Kontakt
Alt-om-webdesign.dk / SEO / Title og description er reklamen i Google

Title og description er reklamen i Google

Det første du ser i Google søgningen, er den blå tekst, som samtidig er et link – det er titlen, der med sin call-to-action skal lokke dig til at klikke på den.

Beskrivelsen neden under, er det der skal understøtte den fængende titel, og give dig en uimodståelig trang til at ville se sidens indhold.

Der må ikke herske nogen tvivl om, at det er dette her resultat brugeren skal have lyst til at klikke på – så får du en højere CTR, hvilket betyder at Google formoder at din side er bedre end de andres, og placerer den højere med tiden, når flest klikker på den.

Title og description
Title og description er begge vigtige for SEO

 

Lav den perfekte title

I de fleste CMS finder du et felt kaldet title, som du kan tilpasse efter behov.

  • Sørg for at få de vigtigste søgeord med fra sidens søgeordsanalyse
  • De vigtigste ord bør stå som noget af det første
  • Få gerne en call-to-action med i titlen
  • Prøv et par søgninger, og se hvad Google lægger vægt på, og gør det bedre i din titel
  • Skriv en ordentlig sætning, ikke stikord i kommaform
  • Brug maks. 55 tegn, ellers får du … i mobile søgninger – eller brug maks. 75 tegn hvis du overvejende har desktop og tablet trafik!
  • Lad være med at tage stavefejl med, Google går efter det der er stavet rigtigt
  • Hvis du skriver mere, og er ligeglad med …, kigger Google også på de ord der står længere ude
Din titel og beskrivelse, din reklame!
Din titel og beskrivelse, din reklame!

Dumme CMS systemer

Nogle CMS bruger sidens overskrift som titel, så her skal du overveje om overskriften skal være kort, som du gerne vil have den, og se dum ud i søgninger, eller lang for at se godt ud i søgninger, men så er din overskrift måske på 2 linjer, og ser grim ud!

F.eks. WordPress gør det i øjeblikket på denne måde. Men det er der råd for, du skal bare have Yoast SEO for WordPress plugin.

Med Yoast plugin, får du mulighed for at lave din egen titel og beskrivelse neden under dit indlæg eller din side.

Yoast SEO plugin
Yoast SEO plugin med hjælp til at optimere indholdet

Som du kan se, får du hjælp til at optimere indholdet, med røde, gule og grønne signaler, afhængig af hvor godt du gør det.

Det er dog ikke noget du skal følge slavisk, du skal også bruge din sunde fornuft 🙂

Title har ranking værdi

Det du skriver i titlen, ranker siden på.

Dvs. at de keywords der er vigtige, som du skriver i titlen, får du bedre placeringer på.

MEN alt er jo afhængig af konkurrencen, og kvaliteten af resten af sidens indhold. Så gør det ordentligt, og lad være med at fylde titlen med keywords, det er jo reklamen der skal fange brugeren ved første blik på teksten!

Skal du have hjælp?

Der er mange der har lavet et tool der kan vise hvordan din sides SERP-visning vil se ud, en såkalt title generator, der dog ikke laver en title, men viser den som den vil se ud i en søgning.

Hvis du bruger Yoast plugin, behøver du sikkert ikke hjælp, og alligevel kan der være situationer, hvor det kan være en fordel.

Hvis du er i skrivefasen, og gerne vil lave den perfekte titel og beskrivelse, inden du opretter din nye artikel, kan du få noget hjælp til det med seomofo’s title generator.

Google SERP Snippet Optimization Tool der også kan tage højde for de ord der søges efter – det er sgi da genialt!

Google SERP Snippet Optimization Tool
Google SERP Snippet Optimization Tool

Hvad er et title tag?

Mange steder vil du sikkert opdage, er der snakkes om et title tag. Det er det vi angiver her!

I gamle dage sad man og programmerede det hele selv, skrev koden i HTML, og så skulle der bruges forskellige “tags”, eller markeringer, i dokumentet for at angive nogle parametre, der ikke blev vist på selve siden.

Bl.a. title tag fik rigtig stor betydning, for på den måde kunne du lave en titel der blev vist i søgninger, og på selve hjemmesiden så du titlen i programmets øverste “boks”, der hvor der vises faner, i dag med titlen.

Det skal ikke forveksles med meta title, som angiver titlen på en anden måde. I dag bruges og:title som er Open Graph, og den nu anerkendte standard til brug i sociale medier. Ofte vil <title> og <meta property=”og:title” angives til samme værdi (altså titlen på siden), men de kan variere hvis du ønsker det, og hvis dit CMS tillader det!

Lav den perfekte beskrivelse

Lad mig lige slå fast med det samme, at alle tests viser, at beskrivelsen ikke er en ranking faktor.

Derfor skal du ikke keyword stuffe dine beskrivelser, men være omhyggelig med at få dem gjort lækre.

Men hvorfor bruge tid på beskrivelsen, når de ikke har nogen værdi for SEO, spørger du sikkert om?

Beskrivelsen er en del af den gratis reklame du kan lave i Googles organiske resultater.

Altså hvis du ikke snyder, for så erstatter Google bare dine møjsommeligt udarbejdede descriptions med noget der klippes hist og pist fra hjemmesiden, sjældent med godt resultat.

Derfor er det vigtigt, at du laver en beskrivelse der dækker siden tema på den bedst mulige måde!

  • Sørg for beskrivelsen dækker sidens tema
  • Undersøg ved søgning efter sidens tema hvad Google lægger vægt på
  • Få gerne en call-to-action med i beskrivelsen
  • Brug ca. 150 tegn (Google vise 920 pixels fordelt på to linjer!)
  • Det kan ikke betale sig at lave for mange tegn, de skjules alligevel af …
  • Der bør være mindst 80 tegn, så du er sikker på at fylde mere end en linje

Ny side 1

Har du nogensinde set en “Ny side 1″? eller “New page 1″? Prøv at søge i Google, og bliv forbavset.

Hvis der står Ny side 1, kan det godt være du bare kigger videre lidt længere nede!

Ny side 1 som title er ikke så heldigt
Ny side 1 som title er ikke så heldigt

Der er millioner af hit, nogle af dem er selvfølgelig for at slå plat på “ny side 1” søgninger, men da der ikke er nogen der søger seriøst på det, er det underordnet.

Det vigtige er, at DU ikke kommer til at blive medlem af den klub!

Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂

Du må også meget gerne give artiklen en High Five

[mr_rating_form]

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Oprindelig udgivet 24. aug 2014 – opdateret september 2017

Flere artikler om SEO

SEO = Søgemaskineoptimering

SEO = Søgemaskineoptimering

Du har lavet noget genialt indhold, bedre end alle andre, men hvem skal se det? For at blive synlig på Google, skal du have styr på det der SEO.
Alt om Linkbuilding

Alt om Linkbuilding

Hvad er linkbuilding Linkbuilding er en metode til at skaffe flere links til min hjemmeside, for at få bedre placeringer i Google søgninger. Vi ved at links har en væsentlig indflydelse i Googles algoritme, til at ranke hjemmesider, så det gælder om at have så mange gode links som muligt.
Title og description er reklamen i Google

Title og description er reklamen i Google

Det første du ser i Google søgningen, er den blå tekst, som samtidig er et link. Det er titlen, der med sin call-to-action skal lokke dig til at klikke på den.
Indholdet på din hjemmeside har stor betydning for SEO

Indholdet på din hjemmeside har stor betydning for SEO

En gang var der nogle der sagde at "Conten is King" - og blev overhalet af black hat SEO folk, der lavede alle mulige mærkelige tricks, for at deres sider skulle ligge i toppen. I dag fejrer vi, at Content er endnu mere værd end før, og de andre græd...
Indholdsoptimering og formatering har stor betydning for SEO

Indholdsoptimering og formatering har stor betydning for SEO

Det du skriver, har stor betydning for hvem du får til at besøge din hjemmeside, men hvordan du formaterer det, har stor betydning for hvor længe de bliver, og hvor meget de ser!
SEO tools

SEO tools

Jeg har brugt mange forskellige værktøjer til mine SEO projekter. Jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig, det kan jo være du kan bruge noget af det.

Content Marketing starter på din egen hjemmeside

Der er mange parametre involveret, når Google rangerer en side, kaldet Page Rank. Alt hvad der skal til, kaldes SEO.
Gratis links til dit website

Gratis links til dit website

Det er vigtigt at have mange links til sin hjemmeside, fordi det giver bedre placeringer i Google, i de søgninger du gerne vil være synlig på - Et link er en stemme på din hjemmeside.

Keywords = Nøgleord er underordnede

Det har tidligere været god skik at medtage nøgleord på sit website, Mange nøgleord. Det er blevet misbrugt, så nu ignorere Google keywords feltet. Men brug det alligevel. Hvorfor?

Giv mig en kommentar

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primær Sidebar

Kategorier

  • Adobe Photoshop
  • Adobe Photoshop Elements
  • Facebook
  • Google Ads
  • Google Analytics
  • Joomla!
  • Kurser
  • Social Media
  • Søgemaskineoptimering
  • Søgeordsanalyse
  • Temaer
  • Tjen penge online
  • Værktøjer
  • Windows
  • WordPress

Footer

Alt om SEO

  • Alt om Linkbuilding
  • Title og description er reklamen i Google
  • Indholdet på din hjemmeside har stor betydning for SEO
  • Indholdsoptimering og formatering har stor betydning for SEO
  • SEO tools
  • Content Marketing starter på din egen hjemmeside
  • Gratis links til dit website
  • Keywords = Nøgleord er underordnede

Nyhedsbrev

Få hemmelig tips og tricks

Når jeg finder nye spændende opdagelser i mine
mange test, får du det at vide som den første



Powered by MailChimp

Ved at klikke Ja tak! får du mit nyhedsbrev,
og accepterer samtidig min privatlivspolitik.
Jeg holder dine data sikkert og du kan til enhver tid framelde dig igen.

Alt om WordPress

  • MotoPress plugins og temaer
  • Gratis eller billig hjemmeside
  • Hvad er en Page Builder?
    • Hvad er Elementor?
  • WordPress Plugins
    • Link Whisper
    • Recipe Card Blocks
    • Metaslider
  • Gutenberg til WordPress
    • Sådan arbejder du med Gutenberg og Blok Editor
    • Skift mellem Klassisk Editor og Gutenberg Blok Editor
  • Envira billedgalleri og meget mere
  • Jeg bruger sider som kategorier
  • Webshop med WordPress og Woocommerce
    • WPBakery Page Builder (Visual Composer) – nemt design til WordPress
    • WooCommerce Product Layout
  • Accordian Menu – læg farver i din side menu
  • Autopost fra WordPress til Facebook, Twitter, Google+
  • Opdatering af WordPress
  • Hvad er WordPress?

Copyright © 2025 · Alt-om-Webdesign.dk - en del af Michael-Bredahl.dk - CVR: 2146 6107 -

  • Facebook
  • Google
  • Twitter
  • YouTube