Du vil gerne være synlig, helst i går, og have flere kunder. Du vil også gerne betale for det – så er Google Ads helt klart en oplagt mulighed.
I Google Ads har du mulighed for at blive vist over de organiske søgeresultater i Google søgninger, samt på andres hjemmesider i det der hedder displaynetværket.
Ud over tekstannoncer, kan du bruge animerede annoncer, og videoannoncer gennem YouTube.
Hvad er Google Ads
Google bruger sit annoncenetværk Google Ads til at lade annoncører og udgivere udveksle reklamer.
Annoncører vil gerne vise reklamer, så de får flere kunder i butikken, mens udgivere har en hjemmeside eller anden service, hvor de har kunderne, og gerne vil tjene penge på at vise dem reklamer.
Google Ads arbejder primært med PPC, der betyder betaling pr. klik (Pay Per Click) så annoncøren betaler kun for de kunder der klikker sig over på deres hjemmeside.
En anden ikke så populær mulighed er CPM, der står for antal visninger (Cost-per-thousand impressions = betaling pr. 1000 visninger!) også kaldet PPM eller PPI (Pay-Per-Impression).
På den måde er det muligt med Google Ads at styre sine omkostninger temmelig præcist.
For udgiveren er det en udfordring, at de først bliver betalt når nogen klikker på en reklame, og det har givet hjemmesider overklistret med reklamer de mest iøjnefaldende steder, for at få potentielle kunder til at klikke, men samtidig giver et ret irriterende udseende for brugeren.
Hvorfor bruge Google Ads
Med Google Ads kan du betale for at få kunder i butikken, lige nu og her. Du bestemmer selv hvor stort budgettet skal være, og du kan måle på indsatsen ret præcist, så ROI bliver størst muligt. Altså at du får mest muligt ud af de investerede penge (Return Of Investment).
Der er nogle forudsætninger der skal være opfyldt, for at det bliver en succes, men mere om det senere.
Det vigtigste er, at du kan få kunder nu og her, ved at betale for dem, og du kan sørge for de ikke koster for meget, og kun købe dem der kan betale sig at få ind på din hjemmeside.
Du kan gøre noget aktivt, for at få kunder, du behøver ikke vente på tilfældigheder, eller alt det arbejde der er med SEO, for at håbe på at få bedre placeringer om et stykke tid.
Men skal du så helt droppe SEO, og kun bruge Google Ads?
Mit svar er nej, du skal helt klart lave noget SEO, for det virker på den lange bane, men hvis du vil have trafik lige nu, så er Google Ads meget brugbart.
Og hvis dine konkurrenter allerede bruger Google Ads, hugger de omsætningen fra dig, lige foran dine SEO placeringer!
Hvad er forskellen på SEO og Google Ads?
SEO er gratis, Google Ads koster penge – er nok det du oftest hører. Men det er jo en sandhed med begrænset holdbarhed.
Jeg har lavet SEO i mange år, men jeg er ikke gratis. SEO er kun gratis, hvis din tid er værdiløs, og det er min ikke.
Forskellen mellem Google Ads og SEO er, at med Google Ads pisser du i bukserne for at holde varmen, et kort øjeblik.
Med SEO tænder du et bål, der varer ved. Det tager tid før det blusser rigtig op, og det skal vedligeholdes, men kan klare sig selv i kortere eller længere tid, afhængig af hvor godt dit brændstof har været.
Det er måske en lidt krads analogi, men med Google Ads betaler du for trafik, du får den, og så er de penge brugt.
Derfor er det ekstremt vigtigt, at din hjemmeside er perfekt optimeret til at modtage kunden, når du køber Google Ads, for det er en engangsforestilling, og konverteringen skal være der med det samme.
Men det går hurtigt – du kan købe lige så meget trafik du har lyst til lige nu og her, så længe du har råd til det.
Det er bestemt ikke penge ud af vinduet, hvis du gør det rigtigt, sådan skal det ikke lyde, men det er penge der er brugt, og som skal tjenes hjem med det samme.
Med SEO er det mere langsigtet, og behøver ikke give afkast samme måned, faktisk er det ofte lidt for optimistisk at tro, at SEO indsatsen kan hente sig selv hjem inden for et halvt år. Altså alt er relativt!
SEO er en langsigtet strategi. Hvis du ikke gør noget for at promovere nyt indhold, eller skaber fornødent engagement på anden måde, tager det ofte Google op til 6 måneder, før dit indhold bliver accepteret rigtigt, og får den opmærksomhed det fortjener. Det er en af årsagerne til, at link building stadig er en varm kartoffel.
Og netop derfor bliver der ofte lagt Social Media strategier ind over SEO indsatsen, selvom det principielt ikke har noget som helst med SEO at gøre.
Er Google Ads den eneste annonceringsmulighed?
Nej, du kan annoncere på mange forskellig måder online, men Google Ads fylder bare så meget, at størstedelen af dit budget sandsynligvis vil blive brugt her.
Uanset hvilket annoncenetværk du bruger, har du heldigvis nogle af de samme overvejelser på dem alle, og de fungerer efter nogenlunde de samme principper. Netop for at det skal være nemt at bruge andre udbydere, efterligner de Google Ads måde at gøre tingene på.
Annoncenetværkstyper
Google Ads: i Google søgninger og på displaynetværk (hjemmesider som tekst, grafik og video/animation)
Annoncenetværk: det der kaldes affiliate netværk på hjemmesider, hvor du betaler kommission for et lead. Du bestemmer selv hvad et lead er, det kan være lige fra tilmelding til nyhedsbrev, bestille prøvetur, oprette et abonnement til et reelt salg af et produkt.
Kommissionen kan være fast beløb eller procentvis ud fra omsætningen, en enkelt udbetaling eller gentagne udbetalinger så længe kunden er medlem.
Sociale Medier: annoncering på Facebook og andre sociale medier, men der findes nærmest kun FB.
Hvad er mest effektivt?
Der er jo en grund til, at Google Ads er den største på markedet, men annoncenetværk med affiliate er bestemt også en mulighed du bør undersøge.
Sociale medier er mest for sjov (branding), afhængig af hvad du sælger, for nogle ting er selvfølgelig mere populære på de sociale medier end andre.
Min erfaring er, at de “frie” klik fra sociale medier sælger udmærket, mens de betalte (annoncer og sponsorerede) har en meget ringe konverteringsrate.
Der er ingen rigtig eller forkert holdning til annoncering, du skal prøve dig frem, men vær opmærksom på at du ikke skal teste med mere end du kan tåle at bruge uden du får fuld valuta for pengene.
Uanset hvad du kigger på, er succesen afhængig af din hjemmesides optimering, og det mål du har sat dig.
Hvad koster Google Ads?
Det korte svar er: Det bestemmer du selv 🙂
Du fastlægger et budget for hvor meget du vil bruge, så du bestemmer selv hvor meget Google Ads koster. Men når det er sagt, så er det meget stor forskel på, hvor meget en kunde koster.
Både konkurrence og søgevolumen spiller ind i det regnestykke, og så hvor meget profit der er i produktet. Hvis du sælger gule snørebånd, er det ret billigt, måske helt ned til 10 øre for et klik. Men hvis du er advokat, skal du typisk hoste op med 80 kr. for et klik. Eller har du en Poker tjeneste, kan du sagtens komme af med 250 kr. for et klik. Så her er det altså vigtigt, at din hjemmeside er optimeret til at modtage kunden, så der ikke går for mange klik til spilde!
Hvis du selv opsætter Google Ads, koster det tid, og hvis du får andre til det, vil du ofte skulle af med mindst 2.500 kr. for opsætningen, og så en løbende omkostning til vedligehold. Du får hvad du betaler for, så afhængig af hvor store kampagner du arbejder med, kan du også risikere at skulle betale mere for håndteringen.
Det vil altså sige, at der er to omkostninger med Google Ads du skal tage stilling til. Når du har store kampagner, og har brug for professionelle folk til at håndtere det, vil de typisk lægge ti procent oven i spend (Google betaling), som et fee (konsulentydelse).
Google Ads pris = spend + fee
Spend er det der bruges på Google Ads annonceringen, og Fee er for håndteringen af Google Ads kampagnerne. Og tro mig, der er rigeligt arbejde i at følge op på kampagnen, Google kan være meget kreativ med at bruge penge på forkerte søgesætninger.
Hvor stort Google Ads budget?
Hvor stort skal mit Google Ads budget være, spørger du? – uendeligt, svarer Google!
Det er der faktisk en lille sandhed i.
Det skal jo være sådan, at du tjener penge på din annoncekampagne, og derfor skulle det jo gerne være sådan, at jo flere penge du bruger på Google Ads, jo flere varer sælger du
Jo flere varer du sælger, jo flere penge bør du tjener, og derfor skal budgettet i teorien være “uendeligt”.
I praksis er der nogle begrænsninger, som at der ikke er nok der søger efter dit produkt, så du begynder at købe branding og ikke kunder, samt meget mere.
Uendeligt budget kræver at du har styr på hjemmesiden og at din tracking fungerer optimalt. Så kan du nemlig næsten helt nøjagtigt finde ud af hvor gode kampagnerne har været, og dermed også sørge for, at du rent faktisk tjener penge på de kampagner du kører.
Hvis kampagnerne generere trafik, men du ikke tjener nok på de produkter du sælger, så kan du selvfølgelig ikke blive ved, og skal måske helt lade være.
En del af forberedelserne er altså, at undersøge hvor meget avance du har på dine produkter, og derefter beregne hvor meget du vil betale for en kunde.
Derefter skal du teste med nogle kampagner, hvor du finder ud af, hvor godt de konverterer. Husk at der som regel skal en del købte annoncer til, før du har et salg.
Dvs. at du ikke kan tillade dig at betale så meget for et klik, som du vil give for en kunde, da det vil give underskud!
Pris pr. kunde = klikpris gange antal klik der skal til for at generere et salg
Du ved hvad du højest vil have at “Pris pr. kunde” må være, og du finder hurtigt ud af hvad “klikpris” er for dine annoncer, og så ved du hvor mange klik der højest må bruges, før der kommer et salg.
Nu skal du bare finde ud af om det er realistisk, og så evt. prøve at optimere hjemmesiden så flere konverterer til et salg.
Du kan også optimere annoncerne, så de bliver mere målrettede, og antal klik før der genereres et salg bliver lavere.
Hvor bruges Google Ads?
Som annoncør, laver du enten tekstreklamer, billedreklamer eller videoreklamer. Tekstreklamerne bruges ved Google søgninger, og på displaynetværket. Billedreklamer er primært på display netværket, mens videoreklamer/animationer kan være på displaynetværket eller på YouTube.
Displaynetværket er de udgivere der har hjemmesider, hvor de gerne vil tjene penge på reklamer. Som f.eks. Denne, hvor der er strøet reklamer taktiske steder, så du ikke kan undgå at se dem.
De fleste udgivere med respekt for sig selv, vil gerne have at deres hjemmeside bliver populær, og ikke får skæld ud pga. reklamernes placering. Samtidig er det også værd at overveje, om du vil tjene penge blot for klikkets skyld, eller om annoncøren skal have valuta for pengene. Hvis du sender for mange hovsa-klik til en annoncør, kan de rent faktisk udelukke dig fra deres kampagne.
Samtidig holder Google øje med de klik dine sider får, så du skal ikke få venner og familie til at klikke på egne annoncer, så bliver din konto lukket.
Samtidig vil mange klik fra samme bruger (cookie eller IP bestemt) på en bestemt annonce også blive ignoreret, så annoncøren ikke betaler for noget de ikke får.
Hvor godt virker Google Ads?
De fleste er startet med det udgangspunkt, at de gerne vil være synlige i Google søgninger, og ikke har haft en stærk nok organisk profil til at blive vist nok, og dermed få “gratis” besøg fra Google. De har så valgt at poste penge i Google Ads reklamer, så de kan slå almindelige organiske resultater, og komme i toppen af Google søgningen. Lidt som at skyde genvej.
Hvis du ved hvad du laver, og holder øje med din annoncering løbende, kan det være en rigtig god forretning. Du skal tage stilling til, hvor meget et klik må koste, og have en holdning til hvornår det er en succes.
Virkningen af Google Ads reklamer er meget forskellig, og afhænger dels af emne og konkurrence, men også af kvaliteten af din reklame kombineret med kvaliteten af den landing page du henviser til. Det er både indholdet, men også hvor godt den konverterer.
Hvis alt er super optimeret, og du kan måle helt nøjagtig hvad effekten af din kampagne er, kan Google Ads virke fantastisk godt.
Hvis du driver trafik til din hjemmeside, uden noget nøjagtigt målbart mål, lidt her, og lidt der, og uden du har styr på nøjagtigt hvilke søgesætninger du rammer, så kan det være en underskudsforretning.
Med mindre du går efter branding værdien, hvor kunderne lærer dig at kende, uden de køber noget, er det en skidt forretning. Det har selvfølgelig en værdi på længere sigt, men den er der ikke mange der tager hensyn til i dag. Det der betyder noget, er ROI!
Google Ads Guiden
Jeg har samlet selve opstarten af en Google Ads konto, i en guide. Her tager jeg udgangspunkt i denne hjemmeside, alt-om-webdesign.dk, så du kan se nogle reelle data i den opsætning jeg gennemgår.
Husk på, denne side bruges i min undervisning hos FOF København, og er som sådan ikke noget jeg skal leve af, selvom det kunne være hyggeligt 🙂
Denne artikel er den første i guiden, næste artikel er: Opret Google Ads konto
Nu har du lært noget om hvad Google Ads er. hvad synes du om det?
Er der nogle ting du gør anderledes?
Jeg håber du har lært noget du kan bruge, du er velkommen til at komme med en kommentar, eller et spørgsmål hvis jeg skal hjælpe dig med noget – det kan være jeg kan lære noget også, tak 🙂
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Oprindelig fra november 2015, senest opdateret marts 2017
Skriv et svar