– sæt dine kampagner på autopilot
Med SocialPilot får du styr på dine SoMe kampagner, så der bliver postet til tiden, regelmæssigt, og helt automatisk.
Afsæt f.eks. en gang om måneden, til at planlægge hele næste måned, så du kan koncentrere dig om alle de andre vigtige opgaver.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at SocialPilot koster penge. Men hvis du kan spare en masse tid, så har du også tjent penge, på at få hjælp.
SocialPilot hjælper dig med at få dine sociale medier sat på autopilot.
Jeg har mange gange fundet ud af, at der pludselig er gået flere uger, uden jeg har postet noget.
Kender du det?
Selvom mine intentioner er gode, og jeg planlægger alt, så er der altid noget der skubbes – og de sociale medier render ingen steder…
… eller gør de?
Når først jeg kommer i gang, er det let nok, så hvorfor ikke planlægge en hel uge, eller måned, når nu jeg har fat i det jeg altid glemmer at få nået.
SocialPilot video guide / review

TL:DR: Jeg har allerede SocialPilot, lær mig at bruge det …
Det er så nemt at komme i gang med at poste på de sociale medier, gennem SocialPilot.
Du får de første 14 dage gratis, endda uden at skulle indtaste kreditkortoplysninger, så det er helt og aldeles ufarligt at afprøve.
Under Professionel, skal du bare klikke på Get a Free 14-Day Trial:
Få 14 dage gratis adgang til
SocialPilot
– og bliv afhængig.
Du kan bruge Facebook eller Twitter login, men her viser jeg lige hvordan du opretter adgang med din email adresse, selvom det andet måske er nemmere 😉
Spring opret over, jeg har allerede SocialPilot…
Opret konto
Først skal du oprette en konto, det er nemt, og kræver kun:
- Fornavn
- Efternavn
- Email adresse
- En adgangskode du selv laver
- Vælg hvad der beskriver dig best (underordnet)
- Company Size (også underordnet, bare vælg noget)
- Sæt markering i I agree to …
- Klik på Sign Up

Når du har klikket, kommer du til et Dashboard, og bliver straks hjulpet i gang!
Hvis du som mig, synes det er irriterende med de der guider, kommer du sikkert også til at lukke den. Jeg ved ikke hvordan man kommer i gang med den igen, men det er da også lige meget.

Dit dashboard er ret tomt til at starte med, så nu skal vi se at få styr på, hvad der skal til for at komme igang.
Tilføj dine sociale medier
Noget af det første du skal gøre, for at SocialPilot overhovedet kommer til at fungere, er at fortælle hvilke sociale medier du ønsker at auto poste på.
- Klik på Accounts til venstre
- Klik på Connect accounts

Du kan forbinde til følgende sociale medier:
- Facebook (side og gruppe)
- LinkedIn (profil og side)
- Google My Business
- Instagram (påmindelse om at du skal poste)
- Tumblr
- VK (profil og community)
- Xing (det tyske LinkedIn)

Forbind til Facebook
Klik på Connect Page eller Connect Group (jeg har kun en Facebook Side, så det er det jeg gør her)
Hvis du er logget på Facebook, kender den næste side dig, og spørger kun efter din kode, ellers skal du logge rigtigt på.
- Skriv kode
- Klik Fortsæt

- Du bliver spurgt om du vil fortsætte, klik på Fortsæt som …

Nu skal du vælge hvilke sider du vil anvende til denne SocialPilot konto. Har du kun en, er det jo nemt nok.
- Sæt markering ud fra den eller de sider du vil bruge
- Klik på Næste

Nu skal du acceptere SocialPilot har lov til at gøre nogle ting ved din side.
- Klik på Færdig

Nu har du forbundet Facebook med Social Pilot.
- Klik på OK

Nu bliver du opfordret til at vælge den/de Facebook Page du vil bruge.
- Sæt markering ud for siden
- Klik Save and Setup Schedules

Her går de lige lidt amok!

De foreslår at jeg skal poste tre gange om dagen, og det er da heller ikke urealistisk, men lige umiddelbart, har jeg svært ved at se, hvordan jeg skal kunne udfylde den opgave.
På den anden side, så har jeg en ide om, at på Facebook vil jeg poste nye indlæg, de skal også repostes, måske to gange, og så skal jeg have noget fyld, det de kalde Currated Posts.
Jeg føler bare, at jeg er lidt bagud fra starten af, og vil måske hellere blot lave en post, og fortælle hvornår den skal planlægges til.
På den anden side, så ved jeg, at jeg får brug for dem alle, og måske flere endnu, så jeg vil vælge at lade dem være.
Hvad du skal gøre, er helt op til dig selv. Hvis du mener, at dit publikum ikke kan tåle så mange Facebook opslag om dagen, så kan du slette nogle af dem, eller alle.
Du skal bare huske på, at det er et fåtal af dine følgere der får hvert af dine opslag, så for at ramme alle, skal du nærmest udgive 50 indlæg om dagen.
Og så vil du alligevel ikke nå særligt bredt, risikoen er, at det er en lille gruppe, der får alle dine indlæg, og så vil nogle synes det er spam, og hoppe fra.
Derfor er det min erfaring, at det bedste er, at starte i det små, tage et par stykker om dagen, og så opskalere, indtil du synes grænsen er nået (eller der er nogen der brokker sig).
Jeg lader lige alle planlagte tidspunkter stå, og så kigger vi senere på, hvordan det kan ændres.
- Klik på Set this Schedule
Nu bliver du opfordret til at oprette din første post. Hvis du vil det, skal du …
- Klik på Continue

… og hoppe til afsnittet om at oprette opslag.
Her vil jeg nemlig hellere lige tilslutte nogle flere sociale medier!
Næ nej, jeg er klar, giv mig 14 dage gratis adgang nu …
Forbind til Twitter
- Klik på Accounts ude til venstre
- Vælg Connect Account

- Du kan evt. fjerne markeringen i Follow us, hvis du ikke ønsker det
- Klik på Connect Profile

- Skriv brugernavn og kode, og log på, du skal have en konto i forvejen

Du får en dialogboks om, at der lige går et øjeblik
- Vent

Nu skal du planlægge hvor tit du vil Tweete. Det er kun et udgangspunkt, det er ikke noget der er bindende!
Der gælder lidt det samme her, som på Facebook. Umiddelbart mener jeg godt, at du kan poste lige så tit, som på Facebook.
Det er selvfølgelig vigtigt at prøve sig frem, i første omgang lader jeg den være.

Inden jeg opdaterer kontoen, vil jeg lige rette farven, ude til højre, så Twitter ikke har samme farve som Facebook. Den farve du vælger, kan ses i kalenderen, så du nemmere kan se forskel på de enkelte opslag, hvad der er hvad.

- Klik på farvevælgeren ude til højre
- Vælg en passende farve
- Klik på Choose

- Klik på Update Account
Du kan se forskel på de forskellige konti, ved at der øverst i logoet til kontoen, er et lille ikon, her f øverst, og en fugl på den nederste.

Nu er Twitter også forbundet, og klar til at modtage dine udgivelser.
Forbind til LinkedIn
- Klik på Accounts ude til venstre
- Vælg Connect Account
Jeg har kun en profil, men det vil selvfølgelig være smart at have en Page til det her.
Klik på Connect Profile i LinkedIn blokken

- Skriv email og kode, og log ind, hvis du har en konto i forvejen
Eller
- Tilmeld dig nu, så du kan udgive på LinkedIn

Du skal lige acceptere nogle betingelser.
- Klik på Tillad
- Vent

Nu skal du planlægge hvor tit du vil udgive, og igen er det kun et udgangspunkt, det er ikke noget der er bindende!
Her vil jeg nok mene, at du skal være noget mere varsom med at poste for meget, og især undgå noget der er alt for irrelevant. Men ingen regel uden undtagelse, det afhænger af dit emne.
Jeg vælger også at lade de tre pr. dag være i første omgang, det kan altid ændres senere.
Bemærk lige, at jeg har ændret farven, så jeg kan se forskel på de forskellige indlægstyper i kalenderen.

Klik på Update Account

Nu er LinkedIn også forbundet, og klar til at modtage dine guldkorn.
Forbind Pinterest
Jeg har oplevet, at jeg ikke kan oprette forbindelse, medmindre jeg allerede har logget ind på Pinterest i forvejen, så åben en anden fane, og vær sikker på, at du er logget på den rigtige konto først.
Du skal også have oprettet et Board, dvs. have pin’et noget, før du kan oprette forbindelse.
Og nu må jeg lige komme med en kommentar inden vi overhovedet kommer i gang!
Pinterest er en oversigt over de opslagstavler du har, hvor du deler nogle af dine billeder på hver opslagstavle. Hver opslagstavle kan yderligere opdeles i sektioner (Categories).
Du kan med fordel lave opslagstavler til hvert emne, jeg har f.eks. WordPress, Photoshop og SEO som opslagstavler, så billederne der ligger på hver, giver mening at være placeret sammen.
Modsat Facebook og andre sociale medier, forsvinder dine udgivelser ikke i mængden af opslag, de bliver liggende, det er det der er hele fidusen ved det.
Derfor vil jeg også anbefale, at du kun pin’er et billede en gang. Ellers bliver det noget uoverskueligt rod, med det samme billede mange gange, og “værdien” af billedet bliver udvandet, fordi dem der re-pin’er, og dermed giver anerkendelse til billedet, gør det på flere billeder, og skærer værdien i småstykker.
Et populært billede skal samle al energien et sted.
Men ingen regel uden undtagelser!
Når du har styr på at du er logget ind, og har de boards du ønsker at kunne pinne på, så er du klar til at gå videre.
- Klik på Accounts ude til venstre
- Vælg Connect Account
- Klik på Connect Profile i Pinterest blokken

- Klik på Okay

- Vælg de boards du vil kunne poste på (skal være oprettet i forvejen, sagde jeg jo:) )
- Klik på Save and Setup Schedules

Nu skal du for hver af de boards du har valgt, lave en planlægning. Ikke bare for Pinterest, men hvert enkelt board!
Det er måske lidt vildt, med tre udgivelser pr. board pr. dag, men du bestemmer selv senere hvor mange af dem du vil bruge, alternativt kan du gå ind og slette nogle, eller tilføje, senere.
Her vælger jeg bare at bruge dem alle.
- Klik Set this Schedule til hvert board

Tilbage i oversigten over konti, kan du nu se alle boards. Hvis du har mange, kan det hurtigt blive uoverskueligt.

Forbind Google My Business
- Klik på Accounts ude til venstre
- Vælg Connect Account
- Klik på Connect Location i Google My Business blokken

- Vælg den konto du vil logge på med, eller skriv brugernavn (email) og adgangskode

Du skal acceptere betingelserne.
- Klik på Tillad

Nu skal du vælge den Location du vil udgive til.
- Sæt markering ved den/de lokation(er) du vil bruge
- Klik på Save and Setup Schedules

Nu skal du vælge hvornår der skal udgives på Google My Business. Her er det helt op til dig, hvor meget du vil udgive.
- Klik på Set this Schedule

Tilbage til oversigten, kan du se Google My Business er kommet med på listen.

Forbind Instagram
Instagram er speciel, for selvom vi får lov til at planlægge udgivelser på Facebook, der ejer Instagram, så er Instagram et medie hvor man er på, lige nu. Derfor er det forbudt at planlægge udgivelser, det skal ske live.
Det betyder at software må ikke udgive til din Instagram konto, så derfor får du en reminder, når du skal poste.
Men derfor kan du jo godt planlægge hvad du vil poste, og hvornår.
- Klik på Accounts ude til venstre
- Vælg Connect Account
- Klik på Connect Profile i Instagram blokken

- Skriv User Name (Brugenavn eller email)

Nu skal du hente SocialPilot App’en til din telefon, og logge på, så du kan få påmindelser når du skal poste på Instagram.

- Klik på krydset Luk øverst til højre
Du kommer nu til planlægningen af udgivelser på Instagram.
- Klik på Update account

Tilbage i oversigten, kan du se, at jeg stadig mangler at installere og logge ind på SocialPilot app’en.

Nu er det fikset

Klar til 14 dages gratis adgang?
Opret Originalen til post/opslag
Du starter med at oprette en “original”, hvorefter du kan planlægge udgivelse på de sociale medier.
Først skal du åbne en tom skabelon du kan fylde indhold i.
- Klik på ikonet Posts
- Vælg Create Post

Så er du klar til at oprette en post til alle de sociale medier du har forbundet til SocialPilot.

Hvis du har planlagt noget ved siden af, i Excel, Word eller på anden måde, så kan du copy/paste indholdet til din nye post.
Lad os lige tage det hele fra en ende af 🙂
Der er fire faner i toppen, der giver forskellige muligheder.

Create Post: det er på denne fane, du laver dine egne posts, indsætter tekst, billede, video eller gif-animation (som jo også er et billede).
Drafts: Hvis du ikke bliver færdig, eller får planlagt denne post (Add to Queue), kan du vælge at gemme den som kladde (Save as Draft).
Lær mere om kladde-funktionen her.
BEMÆRK!
Jeg har lagt mærke til, at det ofte er nemmere at arbejde med at oprette posts til de forskellige medier, ved først at gemme som kladde, for derefter at åbne kladden, og arbejde videre derfra.
Hvis du oplever det samme, eller det modsatte, kan du jo lige kommentere på det, tak 🙂
Curated Content: En af de ting du kan gøre, for at få større volumen i antallet af posts, er at videredele andres indlæg. På den måde kan tage populære ting og dele, så du forhåbentlig kan øge din sides fanskare, og give dine fans andet end blot salg.
Lær mere om Curated Content her.
Feed Content: Igen er det for at øge volumen, uden du selv skal røre en finger. Hvis du har de tre-5 tidspunkter om dagen, som programmet anbefaler at poste, kan du vælge at udfylde de ubrugte tider med Curated Content, eller fra diverse feeds, som du finder relevante.
Indholdet i en post
Under tidszonen, finder du det er gør det ret spændende. Her kan du indsætte teksten, osv. til den post du er i gang med at oprette.
Er tidszonen forkert? ret det nemt i indstillingerne, lær det her.

Der er flere faner, afhængig af, hvilke sociale medier du har forbundet til din konto.
Du starter med at indsætte/skrive din tekst under Original. Når du er færdig, kan du tilpasse de forskellige sociale medier, på hver deres fane.

Tekst: Der findes rigtig mange forskellige meninger om, hvordan teksten skal være, så du skal finde ud af, hvordan din målgruppe er vant til at få leveret budskabet, altså de populære af dem, og så gøre det lidt bedre.
#Hashtags: brug dem, de laver et link til en søgning på ordet, og samtidig giver det dig større mulighed for, at bliver fundet hvis nogle søger på netop det ord. Kun sammenhængende, ingen bindestreger, så #SocialPilot er genialt, mens #SocialMedia er klodset, men det virker.
Links: Når du indsætter links i tekstfeltet, bliver de omdannet til shortlinks, med den service du har valgt. Samtidig bliver det gjort muligt at vælge billeder fra siden til de forskellige medier du har tilknyttet.
Tilpas shortlink funktionen i indstillingerne, lær det her.
Det kræver tålmodighed, for der går en rum tid, men så er links også omdannet til short-URL, og billeder fra siden vises neden under.

Det kan godt drille, så jeg har oplevet at jeg har slettet post, og er startet forfra. Teksten er selvfølgelig kopieret et andet sted hen først, så det blot er copy/paste.
Hvis du har lange URL’er, gør det altså ikke noget, og på den måde, kan du også sagtens have UTM-tracking, men det bliver lidt besværligt, for du skal manuelt lave koden i dit foretrukne kortkode program, f.eks. Bit.ly, til hvert medie, og IKKE indsætte den under Original.
Lær mere om at bruge UTM tracking her.
Billede: i stedet for at hente dem fra siden gennem indsætning af URL i tekstfeltet, kan du koble billeder til dit indlæg ved at bruge billede ikonet.

Share image url: du kan indsætte URL’en til et billede. Hvis du har en artikel, hvorfra du gerne vil indsætte et billede, kan du højreklikke på billedet, og vælge Kopier billedets webadresse,
Herefter indsætter du URL’en i feltet, og klikker på den blå pil.

Upload Image: her får du mulighed for at uploade billeder direkte fra din egen computer.
- Klik på Upload Image
- Find og klik på det billede du vil uploade
- Klik på Åbn

Nu vises billedet under den tekst du er i gang med.

Upload from Dropbox: Hvis du har en Dropbox Pro konto, kan du tilknytte den til SocialPilot og uploade billeder direkte derfra.
Video: Du kan ikke dele video og billede sammen. Du kan uploade videoer, som du vil dele på de sociale medier.
- Klik på video ikonet
- Find og vælg video
- Klik på Åbn
Videoen bliver tilpasset, så den kan uploades på sociale medier, og du kan vælge et miniaturebillede du vil bruge

Titel og kategori hører til Facebook-delen, og kan ikke ændres før du har valgt den Facebook konto der skal modtage videoen ude til højre.

GIF: du kan selvfølgelig også indsætte GIF-animationer. Når du klikker på tilføj GIF, kan du vælge fra et bibliotek på GIPHY
Hvis du vil bruge dine egne, skal du uploade det som et billede.

Når du har skrevet den tekst du ønsker under original, og evt. har tilføjet de elementer du ønsker, kan du tilpasse hvert af de sociale medier du har tilknyttet for sig selv.
SocialPilot Rocks – lad mig få 14 dage gratis …
Jeg er klar – lad os planlægge posts, og springe kladden over
Gem kladde (Save as Draft)
Hvis du ikke bliver færdig, eller får planlagt denne post (Add to Queue), kan du vælge at gemme den som kladde (Save as Draft).

Nu “forsvinder” det du var i gang med, men bare rolig, det ligger som en kladde, under fanen Drafts 🙂
Åbn kladde (Edit Drafts)
- Du åbner en kladde ved at skifte til fanen Drafts
- Klik derefter på blyanten i feltet for den kladde du vil redigere, nederst til højre (PAS PÅ! Delete er lige ved siden af!)

Nu åbnes kladden i et vindue, i stedet for som en del af siden, og du kan arbejde videre nøjagtig som før.

Slet kladde (Delete Draft)
Hvis du ønsker at slette en kladde, kan du gøre det i oversigten over kladder.
- Skift til fanen Drafts
- Sæt markering ud for den kladde du vil slette
- Klik på ikonet Slet Draft nederst til højre i kladden

Der kommer en advarsel, om du er sikker på du vil slette kladden.
- Klik på OK

Nu slettes kladden, og er helt væk.
BEMÆRK!
Jeg har lagt mærke til, at det ofte er nemmere at arbejde med at oprette posts til de forskellige medier, ved først at gemme som kladde, for derefter at åbne kladden, og arbejde videre derfra.
Hvis du oplever det samme, eller det modsatte, kan du jo lige kommentere på det, tak 🙂
Planlæg automatiske udgivelser på sociale medier
Når du har oprettet din original, kan du tilpasse de enkelte posts til hvert socialt medie du har tilknyttet:
- Automatisk udgivelse på Facebook
- Automatisk udgivelse på Twitter
- Automatisk udgivelse på LinkedIn
- Automatisk udgivelse på Pinterest
- Automatisk udgivelse på Google My Business
- Planlægning af udgivelse på Instagram
- Automatisk udgivelse på Tumblr
- Automatisk udgivelse på VK
- Automatisk udgivelse på Xing
Automatisk udgivelse på Facebook
Når du har udfyldt fanen Original, kan du skifte til fanen Facebook, og se nogenlunde, hvordan det kommer til at se ud på Facebook, i hvert fald hvilke muligheder der er for tekst, hashtags, linket og medier (billede, video, animation).
Du kan selvfølgelig også starte på fanen Facebook, hvis du kun ønsker at publicere på Facebook. Men det antager jeg ikke er tilfældet, da det jo gælder om at være synlig alle vegne 🙂
Hvis du gør det, skal du lige tilføje indhold, som beskrevet under Opret Original Post
- Klik på fanen Facebook
- Marker den eller de Facebook konti du ønsker at udgive denne post på
- Kontroller at mediet er korrekt
- Klik på Add to Queue
Lær mere om Add to queue mulighederne

Nu går der et stykke tid, du får et grønt succes, og er tilbage til Create Post eller Drafts, afhængig af hvor du startede.

Nu har denne post fået din næste ledige tid, i forhold til den planlægning du har valgt for den pågældende konto.
Vil du se den planlagte post?
eller
Flytte dato/tid på en planlagt post?
Når post er udgivet
Nu er der bare tilbage og vente, indtil tiden kommer for at dit indlæg skal blive udgivet. Du kan selvfølgelig skubbe det ud, med udgiv nu ikonet.
Når din post er udgivet, finder du den på Facebook.

Det kan være en god ide, i hvert fald til at starte med, lige at følge med i, om det ser fornuftigt ud.
Ellers må du redigere post på Facebook, og ændre eller slette indlægget.
Det gør du ved at klikke på de tre prikker, øverst til højre i post’en.

Her kan du redigere indlægget, eller slette det, hvis det er helt skævt.
Nu skal jeg vist i gang med SocialPilot, giv mig 14 dage gratis …
Jeg har oplevet, at jeg ikke kan redigere indlægget direkte, fordi jeg “kun” er logget på Facebook, og ikke er rigtig logget på Business Manager, der jo er min sides administrator.
Det kan du forhåbentlig fikse, ved at klikke på dit profilbillede øverst til højre, og under Business Manager klikke på den konto der “ejer” siden.
Nu bliver du sikkert bedt om at logge på igen.
Mit problem er nok, at jeg har to-faktor login, og det kører ikke så godt for Facebook!
Automatisk udgivelse på Twitter
Når du vil udgive på Twitter, er der i dag mange ligheder med udgivelse på Facebook.
En af begrænsningerne er dog, at du “kun” har 280 tegn at gøre godt med, inkl. URL, så derfor er shortlinks til Twitter meget praktisk.
Når du har udfyldt original, kan du skifte til fanen Twitter, og se nogenlunde, hvordan det kommer til at se ud på, i hvert fald hvilke muligheder der er for tekst, hashtags, linket og medier (billede, video, animation).
Du kan selvfølgelig også starte på fanen Twitter, hvis du kun ønsker at publicere på Twitter. Men det antager jeg ikke er tilfældet, da det jo gælder om at være synlig alle vegne 🙂
Hvis du gør det, skal du lige tilføje indhold, som beskrevet under Opret Original Post
- Klik på fanen Twitter
- Kontroller at mediet er korrekt
- Marker den eller de Twitter konti du ønsker at udgive denne post på
- Klik på Add to Queue
Lær mere om Add to Queue mulighederne

Nu går der et stykke tid, du får et grønt succes, og efter endnu et stykke tid, er post udgivet, og du kommer tilbage til oversigten over kladder, eller ved en ny post, afhængig af hvor du er startet.
Nu har denne post fået din næste ledige tid, i forhold til den planlægning du har valgt for den pågældende konto.
Vil du se den planlagte post?
eller
Flytte dato/tid på en planlagt post?
Når post er udgivet
Nu er der bare tilbage og vente, indtil tiden kommer for at dit indlæg skal blive udgivet. Du kan selvfølgelig skubbe det ud, med udgiv nu ikonet.
Når din post er udgivet, finder du den på Twitter.

Det kan være en god ide, i hvert fald til at starte med, lige at følge med i, om det ser fornuftigt ud.
Ellers må du slette post på Twitter, og prøve igen.
Det gør du ved at klikke på den lille pil, øverst til højre i post’en.

Add to Queue muligheder
I stedet for, at du bare klikker på knappen Add to Queue, og føjer dit indlæg til de valgte sociale mediers standard kø, kan du få nogle valgmuligheder frem, hvis du klikker til højre i knappen, på den lille pil.

Share Now: udgiver dit indlæg på de valgte sociale medier med det samme.
Share Next: lægger dit indlæg i de valgte sociale mediers næste ledige planlagte tid
Schedule Post: giver dig mulighed for at planlægge indlægget, uden om de i forvejen planlagte tider.
Repeat Post: her kan du vælge at gentage indlægget X gange inden for Y dage

- Vælg antal gange på antal dage
- Klik på Preview

Du kan nu rette på de forskellige tidspunkter efter behov.
- Når du er færdig, klik på Schedule
Se den planlagte post
Du kan se, hvornår en post er planlagt til, og evt. ændre indholdet, hvis du ønsker det.
- Klik på Posts
- Klik på Calendar

Nu får du oversigten over alle de planlagte og eksekverede posts.
- Find den post du vil undersøge
- Klik på den

Her kan du nogenlunde fornemme hvordan det kommer til at se ud, og hvad der er med i din Facebook post.
Der er tre ikoner i bunden.


Share this post now: du kan vælge at dele dette opslag med det samme.

Edit post: hvis du vil redigere opslaget.
Det er lidt mere simpelt end Draft, men det virker. Klik på Update når du har rettet.


Delete Post: slet indlægget, så det ikke udgives alligevel.
Flyt planlagt tidspunkt
I kalenderoversigten Under Posts, Calendar, er der ikke nogen umiddelbar indikation af, at du kan ændre tidspunktet.
Planen er, at du bare laver indhold, og planlægger efter det skema du har valgt at lave (Account, vælg konto).
Men hvis du vil styre et bestemt indlæg, kan du godt gøre det, med lidt magi!
Her får du lige tre måder at flytte en planlagt post.
Rediger Post
Du så lige før, under Edit post, at du kan redigere i dit indlæg, direkte fra kalenderen.
- Skift den planlagte dato og tid som du ønsker
- Klik på Update

Træk-og-slip
I kalenderoversigten (Posts, Calendar):
- Tag fat i den planlagte post du vil ændre
- Træk den over til en anden dag (ikke bare inde i den samme dag)

- Slip
Nu kan du ændre planlagt tid. Dato til venstre, og klokkeslæt til højre.

Selvom jeg i indstillingerne har valgt 24 timer, får jeg nogle gange vist 12 timer, med am/pm!

Tricket er (hvis du arbejder med 24 timers tidszone som mig) at slette am eller pm, og rette tiden i forhold til 24 timer!
- Klik på Yes
- Vent
Nu er den planlagte post flyttet

Flyt planlagt tidspunkt i Post manager
- Klik på Posts
- Klik på Manage Post

Nu har du oversigten over dine indlæg der er planlagte.
- Find det indlæg du vil ændre tid på
- Klik på klokkeslættet

Nu kan du ændre tiden, her virker 24 timers uret altid!
- Ret dato og tid som ønsket
- Klik på Schedule

Nu er du tilbage i oversigten over udgivelser, og kan se at tidspunktet er ændret.
Nok snak, lad mig få 14 dage gratis …
Indstillinger
Indstil tidszone i SocialPilot
Det er rimeligt vigtigt, at du har indstillet tidszonen rigtigt, for ellers vil dine posts blive udgivet på det forkerte tidspunkt.
- Vælg menuen Setting, Change Timezone. øverst til højre)

Nu får du en liste med tidszone indstillinger, og kan indstille dem så de passer dit publikum.

Det må være noget med:
- Vælg Monday
- Vælg Copenhagen (GMT +01:00)
- Sæt markering ud for 24 hours
- Vælg et passende datoformat, jeg vælger 15-Jan-2017.
- Klik på Submit
Indstil URL-forkorter i SocialPilot
Når du laver dine opslag, vil evt. URL’er du indsætter, automatisk kunne blive oversat til korte URL’er.
Det er ikke så vigtigt at du retter dette, men der er alligevel noget du lige skal være opmærksom på!
- Vælg ikonet Posts (ude til venstre)
- Klik på URL Shortening

Som standard kan du se, at SocialPilot bruger Google (altså goo.gl). Den er egentlig nedlagt, og bliver udfaset helt 30. marts 2019. Jeg vil tro, at SocialPilot automatisk hopper over på bit.ly i stedet, eller en af de andre, men hvorfor ikke bare hoppe derover med det samme!

- Klik på Bitly logoet
- Log ind, hvis du har en konto, eller klik på Sign Up Now

Når du har logget ind, eller signet up, kommer du tilbage til SocialPilot.
Her skal du sætte markering ud for de konti, der skal bruge Bitly som URL-shortner, du kan lige så godt vælge dem alle, og lade Bitly være standard.
- Sæt markering i øverste firkant for at markere alle konti
- Sæt markering ude til højre, så Bitly er din standard URL shortner

Nu dukker der en dialogboks op, hvor du kan vælge, hvilken URL du ønsker at bruge som standard.
- Vælg et domæne
- Klik på Submit

- Klik på krydset øverst til højre, eller i den grønne boks

Du kan se, at du er ved at bruge det domæne du valgte lige før, ude til højre.
- Klik på Apply

Nu kan du se oversigten igen, og se at Bitly nu er standard, og sat til alle dine konti (jeg har kun en indtil videre).

Del andres posts (Curated Content)
Nu er det her program meget amerikansk, og lægger op til, at du bare skal spamme dine følgere maks. Men det behøver vi jo ikke!
En af de ting du kan gøre, for at få større volumen i antallet af posts, er at videredele andres indlæg. På den måde kan tage populære ting og dele, så du forhåbentlig kan øge din sides fanskare, og give dine fans andet end blot salg.
Det skal selvfølgelig gøres varsomt, for en urmager bør ikke dele opslag om formel 1, det giver ingen mening, medmindre det har med tidtagningen at gøre.
Du skal kende dit publikum, og have en fornemmelse af, hvor meget de kan tåle. Og der er kun en måde at finde ud af det på: prøv dig frem, men jeg vil anbefale du gør det stille og roligt.
Nok snak – 14 dage gratis adgang til SocialPilot
UTM kampagnesporing på sociale medier
Du kan bruge UTM-tracking, hvis du ønsker at kunne skelne de forskellige besøg fra forskellige opslag fra hinanden. Der er både for og imod.
Imod
Det giver en længere URL, men da vi vælger at forkorte den, er den del underordnet.
Det er tidskrævende at bruge, da du manuelt skal lave dine short-links til hvert medie.
For
Du kan spore værdien af hvert enkelt opslag du laver, rimeligt nøjagtigt.
Fejlraten på Google Analytics er teoretisk lavere (burde give færre Direct eller Other).
Hvor vigtigt er det?
Jeg får tit spørgsmålet om, hvor vigtigt det egentlig er, for det kan virke meget tidskrævende, når det nu bare er så meget nemmere at droppe UTM-trackingen.
Altså, umiddelbart er der ikke noget i vejen for, at du kan droppe det, for du har statistikken i SocialPilot, og du har også statistik i de fleste sociale medier.
MEN hvis du bruger Google Analytics, og hvem gør ikke det, så kan du kun se der er kommet trafik fra et socialt medie, lad os sige Facebook, og trafikken er gået til en bestemt side.
Du kan ikke se nøjagtig hvilken post der har givet trafikken.
Det er måske af mindre betydning, hvis du kun poste en side en gang, så ved du jo godt, hvilken post der har genereret trafikken, og forhåbentlig nogle salg.
Når vi planlægger at poste til den samme side i flere forskellige udgaver, vil det være rart, måske endda nødvendigt, at kunne skille dem ad, og så er UTM-tracking uundværlig.
Så, hvor vigtigt er det – for dig? Det er spørgsmålet.
Eksempel
Tilmeld mit nyhedsbrev, og få min skabelon til håndtering af UTM tracking koder
Ved at klikke Ja tak! får du mit nyhedsbrev, og accepterer samtidig min privatlivspolitik.
Jeg holder dine data sikkert og du kan til enhver tid framelde dig igen.
Jeg har forstået det, lad mig få 14 dage gratis …
Hold da op, du nåede helt herned til bunden.
Du burde næsten få en præmie.
Jeg håber du har lært noget du kan bruge, du er velkommen til at komme med en kommentar, eller et spørgsmål hvis jeg skal hjælpe dig med noget.
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
Skriv et svar