Med Google Analytics får du mulighed for at spore dine brugeres færden rundt på din hjemmeside, så du kan optimere de sider der performer dårligst.
Nogle kan finde på at spørge, hvorfor de skal implementere Analytics som noget af det første, når de laver en ny hjemmeside?
Ganske simpelt fordi: hvis du senere finder ud af du har brug for det, vil du allerede have data. Ellers starter du på bar bund, når du finder ud af, at du godt kunne tænke dig at vide hvor mange besøg du har haft!
Og tro mig, du får brug for det 🙂
Jeg kender ikke nogen der arbejder med hjemmesider, der ikke har overvejet hvor mange besøg de egentlig har, hvor de er kommet fra, hvad de har søgt på, hvor mange sider de har kigget på.
For slet ikke at tale om hvilket medie de har brugt for at se siden, hvor mange der kommer tilbage, hvor mange der er mobile brugere og meget meget, mere.
Og her er Google Analytics det program der kan give dig svaret.
Hop til: Mere om Analytics
Analytics er unøjagtigt
Lad mig lige slå fast, at Analytics ikke er videnskab, og det er bestemt ikke nøjagtig tracking.
Det foregår ved, at der placeres et script på din side.
Hvis det ikke køres af en eller anden grund, får du ingen oplysninger. Og selv da, er der unøjagtigheder.
Så resultatet er totalt uberegneligt, men som en tendens over tid, vil du kunne sige ”der er sandsynligvis en stigning i antallet af besøgende.
Nu må du endelig ikke tro, der ikke er grund til at bruge Google Analytics, for det er det samme med alle andre tracking tools.
Det eneste du kan stole på, er de penge der går ind på din konto i banken. Så hvis det passer med udviklingen på din Analytics konto, så er alt fint. Ellers er det sikkert Analytics der fejler, det er ikke banken!
Når det så er sagt, har du ikke mange muligheder for at tracke mere nøjagtigt, og kan derfor lige så godt bruge Google Analytices, samtidig med du er klar over der er en fejlmargin, og gør dit til, at det du kan fange selv, bliver fanget.
En kilde til viden
Med Analytics kan du få en hel del at vide om de besøgende du har. Dog ikke deres alder, skostørrelse osv.
Det er ganske harmløse anonyme oplysninger du kan få, men de kan være med til, at du kan gøre de næste besøgendes brugeroplevelse endnu bedre.
Og så er der alligevel mulighed for at spore dig ind på alderen, men det er unøjagtigt!
Hvis du finder ud af, at 85% af dine besøgende bruger smartphone eller tablet, vil det jo være fjollet at holde fast i dit ellers så flotte 1280” optimerede design.
Det holder bare ikke.
Men hvad er det så du rent praktisk kan hive ud af Google Analytics?
- Oplysninger om de besøgende
- Oplysninger om dine siders performance
- Oplysninger om hvor de besøgende kommer fra
- Oplysninger om hvordan de har fundet dig
- Hvor langt de kommer på din hjemmeside
- Hvor godt dine opsatte mål performer
Hvis du bruger UTM, installere ecommerce tracking og Google Webmaster Tools, vil du også få adgang til:
- Hvor din indkøbskurv knækker
- Hvilke søgninger konvertere bedst
- Hvor mange åbner dine emails
- Hvor mange besøger dig fra de kommentarer og tekster du placerer rundt omkring
- Hvilke søgeord er du blevet vist på
- Hvor mange klik har de forskellige søgeord fået, i forhold til visninger
- Hvilken gennemsnitlig placering har du fået i forskellige søgninger.
Dette er kun et lille udsnit af mulighederne, for der er nærmest uanede muligheder.
Viden om kilden
Når du går i gang med Google Analytics, og finder ud af hvor meget det kan, begynder spørgsmålet også at melde sig: hvordan får jeg styr på det?
Jeg har leget med det siden starten, og fulgt udviklingen, men har til stadighed brug for at følge med i udviklingen.
Hvis du starter helt fra bunden af, kan det være praktisk med noget så gammeldags, som en bog. Men den kan selvfølgelig gøres lidt moderne, ved at være en ebog.
Jacob Kildebogaard og Morten Vadskær har lavet en rigtig god gennemgang.
Du kan få en gratis light-udgave som intro, så du har en ide om hvad du får når du køber bogen.
Kan du ikke finde den, kan du lige PM mig, så har jeg et link til dig 🙂
Den er ikke af nyeste dato, så mange instruktioner er forældede, men teorien holder altså stadig!
Andre gode links
Når du går i gang, kommer der sikkert nogle spørgsmål om hvad der er godt for de forskellige data du kigger på.
Nogle gange kan du måske undre dig over søgningerne, og overveje om der virkelig er noget at gå efter.
Det kan du finde ud af, ved at bruge Google Keyword Tool. Det er et Google Ads Tool, så du skal have en Google Ads konto, oprettet en kampagne, og indtaste kreditkortoplysninger.
Men du kan jo enten pause kampagnen, så bliver der ikke trukket noget, eller køre en kampagne på laveste blus, eller vælge kun at byde på en long tail søgning der aldrig sker!
Google Keyword Tool (fanen Tools and Analysis, Keyword Tool på Google Ads)
Brug trafik til at tjekke om det er de rigtige sider du får besøg på. Brug Keyword Tool til at finde søgevolumen og nye søgeord.
Du kan bruge Google Search Console (Webmaster Tool) til at finde søgeord du er tæt på at få besøg fra, og se hvilke sider der har potentiale til at få flere besøg.
Brug Google Trends til at finde tendenser på forskellige søgninger.
Sammenkædning af Analytics og Google Ads
Ekstra sporing
Når du vil spore besøg og handlinger, kan du bruge UTM og Events
UTM kode til nyhedsbreve og Social Media (altså links udefra)
GAIQ test
Når du er fortrolig med Analytics, kan du også tage en test
Nu har du fået en masse viden om Google Analytics.
Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar