I dag fejrer vi, at indhold er endnu mere værd end før, og de andre er på overarbejde.
For uden godt indhold, kan du i dag ikke få de gode placeringer, hvis der er bare den mindste smule konkurrence, uanset hvor mange links du smider efter siden.
Hvis du vil øverst på tronen i Google søgninger, skal du have så meget indhold, at du dækker emnet mere end konkurrenten.
Men selvom jeg siger, du skal have mange sider på dit websted, skal det altså være reelle sider, med relevant indhold, og skrevet så brugeren gider læse og dele det – ellers er der ingen SEO-værdi i det.
Og så er der ingen regel uden undtagelser!
Du kan sagtens komme med søgninger, og sige at de første 3 har intet indhold, og at din side uddyber emnet meget bedre. Men hvis nu Google på de søgninger der har været, har fundet ud af, at de tre tynde sider lige akkurat har det der skal til, for at de ikke går tilbage til Google, og finder et andet resultat, så er det jo de sider folket vil ha’.
Og her kan jeg komme med et eksempel fra den virkelige verden. hvis du søger på “hundekurv”, har du et rigtigt godt eksempel på hvad der sker, når SEO folket kommer med anbefalinger. De første par stykker har MANGE produkter, og så en stor uddybende tekst under alle produkterne.
For bare et par år siden, var de øverste kun produkter, mens dem med tekst, men kun enkelte produkter, lå neden under. I dag er det dem med “alle” produkterne, og meget tekst der ligger i top.
Men hvornår stopper dette cirkus? 300 ord er for længst overskredet, 800 også, og 1200 er normen. Men hvad hvis jeg skriver 3000 eller 10000 ord om hundekurve, samtidig med at jeg selvfølgelig har alle hundekurve i sortimentet, vil jeg så kunne ligge nummer 1?
Her er det så, at engagementet træder til, for de indgående links du har, både fra splogs (i Danmark) gæsteblogindlæg, infografikker, pressemeddelelser og sociale medier, giver alle noget. Men teoretisk set, bør du kunne slå alle, ved at have det søgeren vil have, tilsat så meget tekst som muligt. Men, læs lige det næste, for det er ret vigtigt!
Masser af SEO venligt indhold
Det er vigtigt du har så mange sider som muligt, med relevant indhold. På den måde kan du dække alle sider af det emne du gerne vil findes på.
Hvis du vil findes i søgninger med støvsugere, nytter det ikke at have en masse sider om dit lystfiskeri, selvom det nok er spændende.
Hvis du er terapeut, og dem der søger efter godt ved hvad du laver, skal du ikke tror at du kan undlade at gå i detaljer med, hvad du kan. Google ved det jo ikke.
Google kan kun give dig besøg på noget som du har fortalt du kan eller har til salg. Står det ikke på din side, bliver du ikke vist på det.
Sidernes indhold skal være relevant for dit website, og må ikke være intetsigende. Teksten skal være til at forstå for både mennesker og robotter. Derfor gælder regel #1 også her: Vær ærlig.
Du skal pakke de søgeord du vil findes på i en søgning, ind i en god velformuleret tekst. Det er SEO + brugervenligt. Og det kræver en ordentlig søgeordsanalyse!
Og så må du ikke gentage dig selv (alt for meget). Google kan sagtens gennemskue, hvor langt ned i din tekst søgeren kommer.
Besvar din personas spørgsmål
Indhold drejer sig i høj grad om at besvare det spørgsmål din målgruppe stiller.
Opstil en eller flere personaer, og få alle de spørgsmål skrevet ned, som de måtte have. DET er din hjemmesides formål, at besvare personaernes spørgsmål.
Så kan det godt være, at svaret er en masse produkter, musik, video, vittigheder eller billeder. Det behøver ikke nødvendigvis være meget tekst.
- Skriv til din målgruppe
- Glem alt om “SEO tekster” (alle tekster er SEO tekster!)
- Få de vigtigste keywords fra din søgeordsanalyse med i teksten, så #1 stadig er opfyldt.
Der er selvfølgelig praktiske oplysninger og informationer du gerne vil have med på din hjemmeside, men det er altså ikke “Jeg er en venlig og dygtig terapeut” folk søger efter. Det er det du kan svare på, de vil vide.
Hvis du så giver noget af din viden væk, som du ellers ville have penge for at besvare i en 2500 kr session, så er det bare ærgerligt. Hvis ikke du giver det væk, er der en anden der gør det!
For så kommer han/hun til at ligge øverst, og få alle besøg, mens du får ingenting. Det er et faktum.
Det kan godt være det lyder hårdt, hvis jeg siger du må sluge kamelen, og “give” din viden væk, eller i hvert fald indgående fortæller om hvad det er du kan, men jeg har så mange gange stødt hovedet mod muren i bar frustration over, at jeg intet kan gøre, fordi “kunden vil ikke have mere tekst på siden, et stooooort billede er meget pænere”. Men for Google siger et billede ikke mere end tusinde ord, for Google har ikke følelser.
Brugervenligt betyder mere trafik
Når den tekst du skriver er brugervenlig, velformuleret, og indeholder de rigtige søgeord, bliver brugerne interesseret, og bliver længere tid på dit websted. Det giver pluspoint hos Google, og i sidste ende flere besøg.
Der er altså al mulig grund til, at skrive nogle ordentlige tekster. Det giver pote i det lange løb, hvor du har brugt masser af tid på at optimere teksterne, så brugerne synes det du skriver er interessant, og samtidig hjælper med din SEO og placering i søgemaskinerne.
Del siderne op i passende portioner
En sælger af støvsugere vil måske være tilbøjelig til, i første omgang, at lave en side med alle støvsugerne på. Det er dumt!
Da det jo netop gælder om at have en masse indhold, skal du lave en ”forside” til støvsugere, med generelle oplysninger, og evt. en meget kort beskrivelse af de enkelte mærkers fortræffeligheder (plus måske en r**fuld tekst i bunden).
Hver støvsuger skal have en side for sig selv, og her udpensles i mindste detalje, hvad støvsugeren kan, specifikationer, mål og pris.
Du kan også her skrive om alternativer, evt. hvad maskinen kan erstatte af andre produkter.
Skriv om det du ikke har
Hvis du vil ud i gråzonen, kan du også skrive om de støvsugere du ikke har. Google ved meget, men ordet ”ikke”, kan den nu alligevel ikke regne ud, endnu.
Hvis du skriver om produkter du ikke har, er det selvfølgelig snyd, og kunden vil måske blive fornærmet. På den anden side kan du lave en beskrivelse af produktet, angive det som værende ikke på lager, eller umuligt at skaffe, evt. udgået, så du henviser til et produkt du har, og kan skaffe.
Alternativt at du nævner produktet på et andet produkts side, som nævnt før, hvor dit produkt kan erstatte det du ikke har.
Det er lidt en omgåelse af regel #1, så pas på. Det skal kun være for at få masser af indhold, om det søgeord du gerne vil findes på, og helst uden nogen opdager det! – jow, vi er sgu nogle SEO banditter 🙂
Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Oprindeligt Udgivet: 24. aug 2014 – opdateret marts 2017
Skriv et svar