Lad være med at bruge for lang tid på det, der er masser af tools der kan hjælpe dig med at finde de rigtige søgeord og sætninger, og meget ofte rammer du ikke rigtigt på hvad målgruppen søger, med mindre du selv er med i den helt frivilligt.
Hop til: søgeordsanalysens case opgave?
Hvad indeholder en brainstorm
Først skal du bare skrive ned hvad der lige falder dig ind. Derefter skal du prøve at kombinere, og lave lidt længere sætninger (Long Tail). Du skal tænke på, hvad en potentiel kunde ville søge efter, hvis de skulle finde dit produkt!
Det er klart, at hvis du er helt blank, kan du prøve at søge i Google, og se hvor mange sider Google finder relevante i hver søgning. Du vil sikkert også finde inspiration i de overskrifter og beskrivelser som Google viser først til søgningen, det må trods alt have en betydning.
Når du mener emnet er rimeligt belyst, er du klar til at gå videre!
De fleste ved allerede på forhånd hvilket emne de vil arbejde med, og så er det selvfølgelig det du bruger som udgangspunkt, og øvelsen bliver derfor indsnævret til, at finde de præcise emner inden for området du med fordel kan skabe noget godt indhold for.
Brainstorm til case opgaven
I min case opgave vil jeg gerne være synlige på noget om Frankrig, som rejser, flyrejser og måske noget med en weekend i Paris!
Det kunne lede mig til følgende, meget korte, liste:
- rejse frankrig
- ferie frankrig
- weekend paris
- billige flybiletter frankrig
Brug Google
Som nævnt kan vi lige først spørge Google, og finde ud af om Google overhovedet kender søgningen. Google fortæller også hvor mange sider der ca. er relevante for netop denne søgning, så her får du også en ide om hvad der kan være mest præcis.
Du kan også allerede nu bruge det du ser for Google forslag, så du har nogle flere søgeordssætninger at starte op med, som vi senere kan finde volumen og konkurrence for.
For vores lille liste får jeg følgende antal sider:
- rejse frankrig 9.420.000 resultater
- ferie frankrig 472.000 resultater
- weekend paris 179.000.000 resultater
- billige flybiletter frankrig 86.700 resultater
Men husk, at Google er totalt upålidelig! Meget ofte hvis du går ud til nogle af de næste resultater, vil du se tallet blive væsentligt mindre. Det er fordi det er på en eller anden måde samplede data, hvor hastighed for visning af resultater er vigtigere end nøjagtighed.
Samtidig er der altid spørgsmålet om ental/flertal og skal det være i/til så det er korrekt. Det betyder ikke så meget nu, der er tools senere der nemt kan give os hele pakken, nu skal vi bare spore os ind på emnet. Og der ER forskel på med og uden /itil, samt ental og flertal. Selvom de fleste vil ignorere det, for vi skriver for brugeren. Men derfor kan vi godt tænke over det alligevel.
Umiddelbart ser det ud til, at weekend paris har flest sider, men hvis du lægger mærke til det, er Google Ads reklamerne mere aggressive på billige flybilletter frankrig, så den søgning har nok større konkurrence, og samtidig flere muligheder for affiliate aftaler (godt hvis du er affiliate, skidt hvis du sælger flybilletter!).
Samtidig er det både weekend, og paris der er tænkt på, så langt ude er der sikkert flere irrelevante sider end på så mange andre søgninger.
Lagde du mærke til, at når du skriver ferie frankrig, er der pludselig forslag til ferie frankrig kør selv! Senere finder vi jo nok ud af, at den skal med, og måske endda også ændre fokus fra rejse til kør selv, eller have begge med. Og der ER forskel på med og uden til, samt ental og flertal. Selvom de fleste vil ignorere det, for vi skriver for brugeren. Men derfor kan vi godt tænke over det alligevel.
Du kan selvfølgelig allerede nu, tage nogle ekstra søgeordssætninger med fra Google forslag, og når vi så er i gang, kan du lige så går scrolle ned i bunden, og tage de sidste Google guldkorn med 🙂
I bunden af søgeresultatet vil du sikkert få nogle relaterede søgninger. De vises selvfølgelig kun når Google allerede kender søgningen, og har fået stillet spørgsmålene før.
Her ser du netop Ferie Frankrig kør selv igen, og noget med børn, normandiet, middelhavet og camping. Nu ser vores liste lidt anderledes ud, og det sidste har vi ingen ide om, hvor populært det er, så det må vi have undersøgt.
- rejse frankrig 9.420.000 resultater
- ferie frankrig 472.000 resultater
- weekend paris 179.000.000 resultater
- billige flybiletter frankrig 86.700 resultater
- Ferie frankrig kør selv
- Ferie i frankrig med børn
- Ferie i frankrig normandiet
- Ferie i frankrig camping
- Billig ferie i frankrig
- Ferie sydfrankrig all inclusive
Du kan sagtens gå meget længere i din brainstorm, f.eks. tage hver af disse søgninger, og gå gennem Google igen. Det er kun et spørgsmål om hvor grundig du vil være, og hvor langt du vil gå med den manuelle og tidskrævende proces.
I min case her, er det nu tid til at køre søgeordssætningerne gennem det første rigtige værktøj: Google Søgeordsplanlægning (kendt som Google Ads Keyword Planner).
Next step
Efter du har lavet din brainstorm, og fundet de første søgninger som du tror kan være relevante, skal du til at bruge diverse værktøjer til søgeordsanalysen. Man kan diskutere om Google forslag er et tool, men lad os bare holde det som noget der er så simpelt, at det bare hjælper dig med at lave en grundig brainstorm.
Som det næste kan du starte med Google søgeordsplanlægning for at få en ide om hvor mange søgninger der i snit er om måneden, og samtidig udbygge listen med andre relevante, og måske endnu bedre søgeord og sætninger.
Det kan være en rigtig god ide, at kunne lidt Excel eller Google Sheet nu, så du kan arbejde videre med søgeordene.
Hvis du er lidt doven, kan du springe direkte til et af værktøjerne SEO PowerSuite, Long Tail Pro, Semrush eller Search Metrics, men de koster penge at bruge!
Nu har du fået en masse viden om hvordan en brainstorm efter søgeordssætninger kan foregår.
Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar