• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer

Alt-om-Webdesign.dk

  • Online Marketing
    • SEO
      • Søgeordsanalyse
      • Alt om Linkbuilding
    • Annoncering
      • Google Ads
      • Facebook
      • Advanced Ads
    • Analytics
  • Affiliate
  • WordPress
    • MotoPress plugins og temaer
    • Hosting
    • Gutenberg – Block Editor
    • Temaer
    • Page Builder
    • Plugins
  • Tools
    • SocialPilot
    • Semrush
    • WP Rocket
  • Photoshop
    • Photoshop Elements
  • Blog
    • CRO Guide 2020
  • Om
    • Cookies
    • Privatliv
    • Copyright
    • Affiliate oplysninger
    • Gæsteblogger
    • Partnere
    • Kontakt
Alt-om-webdesign.dk / Søgeordsanalyse / Brainstorm på søgeord

Brainstorm på søgeord

[mr_rating_result] Når du skal lave din søgeordsanalyse, er første punkt en brainstorm, så du får et rimeligt udgangspunkt, når du skal i gang med at finde de vigtigste, mest søgte, eller bare de nemmeste søgeord og sætninger at få trafik fra.

Lad være med at bruge for lang tid på det, der er masser af tools der kan hjælpe dig med at finde de rigtige søgeord og sætninger, og meget ofte rammer du ikke rigtigt på hvad målgruppen søger, med mindre du selv er med i den helt frivilligt.

Brainstorm efter søgeord og sætninger
Lav en brainstorm for at finde relevante søgeord og sætninger

Hop til: søgeordsanalysens case opgave?

Hvad indeholder en brainstorm

Først skal du bare skrive ned hvad der lige falder dig ind. Derefter skal du prøve at kombinere, og lave lidt længere sætninger (Long Tail). Du skal tænke på, hvad en potentiel kunde ville søge efter, hvis de skulle finde dit produkt!

Det er klart, at hvis du er helt blank, kan du prøve at søge i Google, og se hvor mange sider Google finder relevante i hver søgning. Du vil sikkert også finde inspiration i de overskrifter og beskrivelser som Google viser først til søgningen, det må trods alt have en betydning.

Når du mener emnet er rimeligt belyst, er du klar til at gå videre!

De fleste ved allerede på forhånd hvilket emne de vil arbejde med, og så er det selvfølgelig det du bruger som udgangspunkt, og øvelsen bliver derfor indsnævret til, at finde de præcise emner inden for området du med fordel kan skabe noget godt indhold for.

Brainstorm til case opgaven

I min case opgave vil jeg gerne være synlige på noget om Frankrig, som rejser, flyrejser og måske noget med en weekend i Paris!

Det kunne lede mig til følgende, meget korte, liste:

  • rejse frankrig
  • ferie frankrig
  • weekend paris
  • billige flybiletter frankrig

Brug Google

Som nævnt kan vi lige først spørge Google, og finde ud af om Google overhovedet kender søgningen. Google fortæller også hvor mange sider der ca. er relevante for netop denne søgning, så her får du også en ide om hvad der kan være mest præcis.

Du kan også allerede nu bruge det du ser for Google forslag, så du har nogle flere søgeordssætninger at starte op med, som vi senere kan finde volumen og konkurrence for.

For vores lille liste får jeg følgende antal sider:

  • rejse frankrig 9.420.000 resultater
  • ferie frankrig 472.000 resultater
  • weekend paris 179.000.000 resultater
  • billige flybiletter frankrig 86.700 resultater

Men husk, at Google er totalt upålidelig! Meget ofte hvis du går ud til nogle af de næste resultater, vil du se tallet blive væsentligt mindre. Det er fordi det er på en eller anden måde samplede data, hvor hastighed for visning af resultater er vigtigere end nøjagtighed.

Samtidig er der altid spørgsmålet om ental/flertal og skal det være i/til så det er korrekt. Det betyder ikke så meget nu, der er tools senere der nemt kan give os hele pakken, nu skal vi bare spore os ind på emnet. Og der ER forskel på med og uden /itil, samt ental og flertal. Selvom de fleste vil ignorere det, for vi skriver for brugeren. Men derfor kan vi godt tænke over det alligevel.

Umiddelbart ser det ud til, at weekend paris har flest sider, men hvis du lægger mærke til det, er Google Ads reklamerne mere aggressive på billige flybilletter frankrig, så den søgning har nok større konkurrence, og samtidig flere muligheder for affiliate aftaler (godt hvis du er affiliate, skidt hvis du sælger flybilletter!).

Samtidig er det både weekend, og paris der er tænkt på, så langt ude er der sikkert flere irrelevante sider end på så mange andre søgninger.

Lagde du mærke til, at når du skriver ferie frankrig, er der pludselig forslag til ferie frankrig kør selv! Senere finder vi jo nok ud af, at den skal med, og måske endda også ændre fokus fra rejse til kør selv, eller have begge med. Og der ER forskel på med og uden til, samt ental og flertal. Selvom de fleste vil ignorere det, for vi skriver for brugeren. Men derfor kan vi godt tænke over det alligevel.

Ferie Frankrig og Google forslag

Du kan selvfølgelig allerede nu, tage nogle ekstra søgeordssætninger med fra Google forslag, og når vi så er i gang, kan du lige så går scrolle ned i bunden, og tage de sidste Google guldkorn med 🙂

I bunden af søgeresultatet vil du sikkert få nogle relaterede søgninger. De vises selvfølgelig kun når Google allerede kender søgningen, og har fået stillet spørgsmålene før.

Ferie Frankrig og Google relaterede søgninger

Her ser du netop Ferie Frankrig kør selv igen, og noget med børn, normandiet, middelhavet og camping. Nu ser vores liste lidt anderledes ud, og det sidste har vi ingen ide om, hvor populært det er, så det må vi have undersøgt.

  • rejse frankrig 9.420.000 resultater
  • ferie frankrig 472.000 resultater
  • weekend paris 179.000.000 resultater
  • billige flybiletter frankrig 86.700 resultater
  • Ferie frankrig kør selv
  • Ferie i frankrig med børn
  • Ferie i frankrig normandiet
  • Ferie i frankrig camping
  • Billig ferie i frankrig
  • Ferie sydfrankrig all inclusive

Du kan sagtens gå meget længere i din brainstorm, f.eks. tage hver af disse søgninger, og gå gennem Google igen. Det er kun et spørgsmål om hvor grundig du vil være, og hvor langt du vil gå med den manuelle og tidskrævende proces.

I min case her, er det nu tid til at køre søgeordssætningerne gennem det første rigtige værktøj: Google Søgeordsplanlægning (kendt som Google Ads Keyword Planner).

Next step

Efter du har lavet din brainstorm, og fundet de første søgninger som du tror kan være relevante, skal du til at bruge diverse værktøjer til søgeordsanalysen. Man kan diskutere om Google forslag er et tool, men lad os bare holde det som noget der er så simpelt, at det bare hjælper dig med at lave en grundig brainstorm.

Som det næste kan du starte med Google søgeordsplanlægning for at få en ide om hvor mange søgninger der i snit er om måneden, og samtidig udbygge listen med andre relevante, og måske endnu bedre søgeord og sætninger.

Det kan være en rigtig god ide, at kunne lidt Excel eller Google Sheet nu, så du kan arbejde videre med søgeordene.

Hvis du er lidt doven, kan du springe direkte til et af værktøjerne SEO PowerSuite, Long Tail Pro, Semrush eller Search Metrics, men de koster penge at bruge!

Nu har du fået en masse viden om hvordan en brainstorm efter søgeordssætninger kan foregår.

Har du spørgsmål eller kommentarer, vil jeg gerne høre fra dig, det kan være jeg kan lære noget nyt igen i dag 🙂

Du må også meget gerne give artiklen en High Five

[mr_rating_form]

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Flere artikler om Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er min kæphest, fordi det er den vigtigste del af online marketing. Hvis du har det rigtige fokus, får du også optimalt udbytte af din investering, uanset om det er brugt på reklamer eller indhold.
Vælg de rigtige søgeord og sætninger

Vælg de rigtige søgeord og sætninger

[mr_rating_result] Der er ingen tvivl om, at du skal finde de rigtige søgeord, og det gælder inden for rigtig mange discipliner. Det vigtigste arbejde med en artikel, er at lave en søgeordsanalyse !
Brainstorm på søgeord

Brainstorm på søgeord

[mr_rating_result] Når du skal lave din søgeordsanalyse , er første punkt en brainstorm, så du får et rimeligt udgangspunkt, når du skal i gang med at finde de vigtigste, mest søgte, eller bare de nemmeste søgeord og sætninger at få trafik fra.
Google Ads Søgeordsplanlægning (Keyword Planner)

Google Ads Søgeordsplanlægning (Keyword Planner)

Google Ads Søgeordsplanlægning (Keyword Planner ) bruger du til at finde ud af, hvilke af de søgeord og sætninger du har fundet der er bedst at gå efter.

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primær Sidebar

Kategorier

  • Adobe Photoshop
  • Adobe Photoshop Elements
  • Facebook
  • Google Ads
  • Google Analytics
  • Joomla!
  • Kurser
  • Social Media
  • Søgemaskineoptimering
  • Søgeordsanalyse
  • Temaer
  • Tjen penge online
  • Værktøjer
  • Windows
  • WordPress

Footer

Alt om SEO

  • Alt om Linkbuilding
  • Title og description er reklamen i Google
  • Indholdet på din hjemmeside har stor betydning for SEO
  • Indholdsoptimering og formatering har stor betydning for SEO
  • SEO tools
  • Content Marketing starter på din egen hjemmeside
  • Gratis links til dit website
  • Keywords = Nøgleord er underordnede

Nyhedsbrev

Få hemmelig tips og tricks

Når jeg finder nye spændende opdagelser i mine
mange test, får du det at vide som den første



Powered by MailChimp

Ved at klikke Ja tak! får du mit nyhedsbrev,
og accepterer samtidig min privatlivspolitik.
Jeg holder dine data sikkert og du kan til enhver tid framelde dig igen.

Alt om WordPress

  • MotoPress plugins og temaer
  • Gratis eller billig hjemmeside
  • Hvad er en Page Builder?
    • Hvad er Elementor?
  • WordPress Plugins
    • Link Whisper
    • Recipe Card Blocks
    • Metaslider
  • Gutenberg til WordPress
    • Sådan arbejder du med Gutenberg og Blok Editor
    • Skift mellem Klassisk Editor og Gutenberg Blok Editor
  • Envira billedgalleri og meget mere
  • Jeg bruger sider som kategorier
  • Webshop med WordPress og Woocommerce
    • WPBakery Page Builder (Visual Composer) – nemt design til WordPress
    • WooCommerce Product Layout
  • Accordian Menu – læg farver i din side menu
  • Autopost fra WordPress til Facebook, Twitter, Google+
  • Opdatering af WordPress
  • Hvad er WordPress?

Copyright © 2025 · Alt-om-Webdesign.dk - en del af Michael-Bredahl.dk - CVR: 2146 6107 -

  • Facebook
  • Google
  • Twitter
  • YouTube