Siden det forrige årtusinde har jeg prædiket at du skal fokusere på indhold, og at der er målgruppens spørgsmål i søgningen der afgør om du får dem på besøg i første omgang.
Indholdet skal afspejle de spørgsmål du gerne vil have besøg fra, men ikke bare dem du mener der er de rigtige, men dem du ved er de rigtige.
Præcis derfor er det vigtigste arbejde med en artikel, at du finder ud af hvilke ord og sætninger din målgruppe rent faktisk bruger når de søger.
Når du kender emnet til din artikel, starter du med en brainstorm på søgeord og sætninger. Herefter kan du bruge forskellige redskaber, til at finde ud af hvilke sætninger der er mest relevante, og hvilke vendinger din målgruppe bruger, f.eks. med Google søgeordsplanlægning, Übersuggest og Long Tail Pro.
Hvis du har tiden til det, kan du også lade artiklen ulme lidt, og derefter tjekke besøg og engagement i Google Analytics, samt søgeordsplaceringer med RankTracker og volumen i Google Search Console (The Tool Formerly Known as Google Webmaster Tools).
Emnet består af mange forskellige ord, forskellige nuancer, lige som når du skal udvælge blåbær til din tærte, skal du med omhu udvælge de bedste søgeord og sætninger, til din artikel.
Og du skal blive inden for emnet, selvom nogle ord fra kassen ved siden af ser fristende ud, skal du ikke mixe din analyse. Altså tag kun blåbær til blåbærtærten, hold snitterne fra hindbærene.
På den måde kan du nemt se hvilke vendinger din artikel bør indeholde, inden du lægger analysen væk, og skriver en knaldgod artikel med brugeroplevelsen i fokus.
Søgeord giver gode placeringer
Normalt snakker du for at fortælle om det du ved eller gerne vil fortælle om. Men hvad hvis du var afhængig af, at det du sagde skulle matche det dine tilhørere vil høre? Lidt lige som i politik!
Når du gerne vil høres, skal du sige noget som nogle gerne vil høre. Og jo flere der vil høre det du snakker om, jo større er muligheden for at du bliver hørt. Det er på samme måde med en hjemmeside. Du vil gerne sælge dit produkt, og så må du fortælle om det med de ord som dine kunder bruger.
Hvis du bruger de rigtige søgeord hele tiden, på en fornuftig måde, med et levende og engageret sprog, har du samtidig også optimeret til søgemaskinerne. De rigtige søgeord hjælper til at få bedre placeringer, det er et faktum.
Over- og underoptimering er lige farligt
Pas på med at overoptimere. Det er i orden at bruge “det”, “den” og andre henførende ord eller vendinger, så sproget bliver mere flydende, og du ikke gentager dine vigtige ord hele tiden. Skriv til læseren.
Ofte vil du dog pludselig begynde at underoptimere, hvilket er lige så farligt. Så vil læseren pludselig undrer sig over, hvad et afsnit egentlig handler om. Hvis en tekst handler om “det” skal ordet/ordene også indgå i teksten. Her burde “det” erstattes af “søgeordsanalyse“, for at fuldende sætningen, og ikke overlade meningen til læseren.
Første spæde skridt er ideen
Du har et produkt du godt vil af med, eller en ide. Det første du gør er, at finde ud af hvordan du kan markedsføre det, så nogen hopper på den. I den sammenhæng skal du ved online aktiviteter se på to ting: Det du ved, og det du kan lære. Har du allerede et produkt, er det selvfølgelig med det som udgangspunkt. Men her antager jeg, at der er rigtig mange der gerne vil leve af at lave ingenting. Det sker ikke, men du kan have en passiv indkomst, der forsøder tilværelsen, og det kan sagtens lade sig gøre.
Når du ikke har et produkt, skal du se på hvad du kan. Det er unægtelig nemmere at sælge noget du ved noget om, og det ER det du skal, i sidste ende. Find ud af hvad du kan holde ud at arbejde med, for du skal trods alt lægge en stor indsats i projektet, og så nytter det ikke at du går kold i det halvejs enten fordi du ikke ved nok om det, og det er for svært at finde ud af, eller at det hænger dig langt ud af halsen.
Brainstorm og Google søgeordsplanlægning
Når du ved hvad du gerne vil være synlig på online, skal du lave den første korte brainstorm og bruge Google søgeordsplanlægning. Her oplever du ofte, at projektet går ned eller tager en helt ny drejning. Enten er der ganske enkelt ikke søgninger nok på din niche og sideprodukter, eller også fider du pludselig ud af, at hvis du gør det du gerne vil, bør du gøre det med fokus på noget helt andet end det du troede.
Uanset hvad, skal din brainstorm i keyword planner give dig ro til at fortsætte. Hvis du er usikker på om der er volumen nok i din ide, til at få det ud af det du vil, bør du overveje om det skal være noget andet, eller om det kan kombineres med noget mere.
Afprøv ideen
Du bliver nødt til at lave en artikel om det du vil skrive om. Sørg for at de vigtigste søgeord er med, men skriv teksten så den er spændende, grammatisk korrekt, stavet rigtig, så der rent faktisk er nogen der gider læse den.
ALT hvad du laver, skal du med stolthed kunne sige: Se hvad jeg har lavet, det er mit værk
Du har sikkert et sted du kan lægge artiklen, og selvfølgelig er det bedst hvis du allerede nu har domænet klar, men det er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at du skal afprøve hvor meget der rent faktisk ER i det du har fundet frem til. Alternativt kan du lægge det på wordpress.org gratis, og så se hvad der sker. Men de der gratis løsninger er Google ikke så stolt af at vise frem, så det er ikke sikkert du får så gode resultater.
Du skal her få en basisviden om hvilke søgninger der er værd at gå efter, og få vished for, at der rent faktisk er noget at komme efter ved at bruge GA og GSC. Hvis du er PPC’er kan du også bare brænde et par kilo af på et par kampagner, for at se hvordan det går, og drage nogle konklusioner ud fra det.
Brug Ranktracker for at finde ud af placeringer, og toolets mulighed for at vise search volume gør det ret nemt at se det hele, ellers skal du hente søgevolumen i Google Ads søgeordsplanlægning og kombinere med rankings i et regneark. På denne måde får du en ide om hvor svære søgeord er at nå, og hvad der umiddelbart er volumen i at gå efter.
Google Search Console (Webmaster Tools)
Der er guld gemt i søgninger på GSC! Du får her indblik i hvad dit site rent faktisk har fået placeringer på, og hvor mange søgninger det reelt har været. Det er totalt upålideligt, og som regel væsentligt under det antal besøg du kan se i Analytics, men som tendens over tid, eller til at finde potentiale er det genialt.
Selve søgeordsanalysen
Nu gælder det om at lave den rigtige søgeordsanalyse. Her tager du alle de søgeord du har fundet fra brainstorm, testen af ideen og Google Search Console og går igennem et forløb, hvor du fastlægger hvilke søgeord og sætninger der er værd at gå efter, og nærmest laver en prioritering af emner, eller i hvert fald har søgeordene prioriteret. Her kommer også et par ekstra tools i spil!
Lav primo listen
Ud fra søgeordsanalysen kan du lave en primo liste over emner. Det kræver en del research, for nogle søgeord har flere underpunkter i sig, som du skal afdække. Primo listen skulle gerne ende op med, at du har en liste med emner som du ved er gode, så du bare kan gå i gang med en ny side, på et vilkårligt tidspunkt. Hvert emne skal være forklaret, med delemner (underoverskrifter) der også er kort forklaret, hvis det er nødvendigt.
Et meget vigtigt punkt, faktisk det næstvigtigste i hele processen, er her at få lavet en struktur der er perfekt. Don’t let Google think! Det er DIG der kan fortælle Google hvilke sider der hører sammen, gør det, så G ikke skal gætte.
Action
Så er det bare i gang. Hvad enten det er produkter du skal have beskrevet, guider du skal lave eller affiliate emner du vil skrive om, så bør du nu have en så klar liste, at du nærmest kan sætte dato på alle emner – hvilket du også bør gøre.
Lav deadlines på hver enkelt tekst, og lav en kalenderaftale med dig selv, om at følge op på hvad status er, så du kan reschedule dine tekster, hvis der er noget der skrider, eller hvis du bare er for god, og kommer foran. På den måde kan du også undgå stress.
Du må også meget gerne give artiklen en High Five
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar