• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer

Alt-om-Webdesign.dk

  • Online Marketing
    • SEO
      • Søgeordsanalyse
      • Alt om Linkbuilding
    • Annoncering
      • Google Ads
      • Facebook
      • Advanced Ads
    • Analytics
  • Affiliate
  • WordPress
    • MotoPress plugins og temaer
    • Hosting
    • Gutenberg – Block Editor
    • Temaer
    • Page Builder
    • Plugins
  • Tools
    • SocialPilot
    • Semrush
    • WP Rocket
  • Photoshop
    • Photoshop Elements
  • Blog
    • CRO Guide 2020
  • Om
    • Cookies
    • Privatliv
    • Copyright
    • Affiliate oplysninger
    • Gæsteblogger
    • Partnere
    • Kontakt
Alt-om-webdesign.dk / Google Ads / Google Ads kampagnetyper

Google Ads kampagnetyper

Når du umiddelbart vil i gang med Google Ads, er det sikkert fordi du har tænkt, at du gerne vil være synlig i Google søgninger. Men der er flere muligheder end det!

Google Ads Guiden

Opret Google Ads konto
Ny Google Ads konto, hvad så?
Organisering af Google Ads Konto
Kampagnetyper

Du kan brede dig ud over meget mere end søgenetværket, for når din potentielle kunde har søgt, og valgt et resultat, kan du stadig ramme dem med en annonce, i det der hedder Displaynetværket – alle dem der har hjemmesider, hvor de har annoncering med AdSense.

Du skal helt klart lave forskellige annoncer, afhængigt af hvilket netværk du benytter, men det er ikke sikkert du behøver tænke over det fra starten af!

Google Ads - kampagnetyper
Google Ads – kampagnetyper

TL;DR! Kampagnetyper i Google Ads

I denne artikel lærer du om:

  • Kampagnenetværkstypernes forskelle
  • Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk
  • Kun søgenetværk
  • Kun Displaynetværk
  • Shopping kampagner
  • Video kampagner
  • Universel app kampagner

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Google Ads forskellige kampagnetyper

Når du annoncerer med Google Ads, kan du bare lave nogle kampagner, med annoncegrupper, annoncer og søgeord, så er du godt i gang.

Som standard har du nok valgt Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk, men hvad dækker det over? Og er det det rigtige for dig? Er der andet du hellere burde vælge?

Det er ret mange spørgsmål, og svaret på dem alle er: Det kommer an på …

De forskellige kampagnetyper dækker selvfølgelig over forskellige måder at komme i kontakt med netop din målgruppe på.

Er du interesseret i at komme i kontakt med den helt unge målgruppe, skal du prøve noget YouTube video annoncering, for det er her de er!

Dagen starter med YouTubes top 5, så er man lissom i gang og ved hvad der rør’ sig

Sagt af en nybagt teenager, og de ved jo hvad der er rigtigt.

Men skal vi nu komme ned på jorden igen, og kigge på de muligheder der er, så du nøgternt kan overveje hvilke kampagnetyper du gerne vil udnytte.

De forskellige kampagnetyper har forskellige målgrupper, hvilket Google Ads har lavet en ret god beskrivelse af i en YouTube video:

Hvilken Google Ads kampagnetype er den rigtige for mig:

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk

Dette er standarden, som du vil blive opfordret til at bruge hver gang du opretter en ny kampagne.

Om det så er det rigtige, er en meget omdiskuteret spørgsmål. Normalt vil vi gerne have mulighed for, at kontrollere alt inden for marketing, så derfor vil de fleste sikkert også sige, at du skal opdele dine kampagner i så mange enkelte enheder som muligt.

Det er ganske rigtigt helt korrekt, men det kræver også ekstra arbejde. Har du tiden til det, kan du sagtens gøre det.

Hvis du ikke mener din tid er rigtigt brugt på at fluekneppe kampagnemuligheder, vil du sikkert være tilfreds med kombinationen, og den virker også rigtig langt hen ad vejen!

Du kan evt. se Google Ads hjælp lave en sammenligning her.

Men lad os lige prøve det hele, vi starter med kombinationen, og tager derefter de to typer hver for sig, og så fortsætter vi med de andre muligheder der også er.

Jeg vil guide dig igennem, så vær opmærksom på at du enten bruger en testkonto, eller bagefter rydder lidt op!

Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk

I din Google Ads konto vælger du under Alle kampagner at klikke på + Kampagne, den store røde knap

Google Ads - ny kampagne
Google Ads – ny kampagne

Her vælger du Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværket

Google Ads - Søgenetvaerk med udvalg fra Displaynetværk
Google Ads – Søgenetvaerk med udvalg fra Displaynetværk

Du skal selvfølgelig angive kampagnenavn og en masse andet, men det vi fokuserer på her, er typen.

Den står til Standard, men du kan også vælge Alle funktioner

Ggoogle Google Ads - type
Ggoogle Google Ads – type

Her går Standard på dine søgeord, mens Alle funktioner også tager højde for Placeringer, remarketinglister og websitekategori (det står her, godt skjult!)

Google Ads - målretning
Google Ads – målretning

Standard annoncekampagnen har brugt Alle funktioner, du ved den der Kampagne 1 ved oprettelsen af din konto.

Nu skal vi ikke gå videre her, og du kan blot annullere, eller hoppe til næste afsnit, hvor vi kigger på det næste 🙂

Konklusionen er, at Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk går på søgeordene, og kan bruges i Google søgninger og parres med displaynetværkssider (hjemmesider) der passer dertil, samt remarketing og kategorier.

Du er godt dækket ind med denne indstilling, og Google selv mener du vil få 15% mere trafik, godt nok til ca. 15% højere pris. Men så behøver du ikke sætte kampagner op for både at ramme Søgenetværket og Displaynetværket hver for sig.

Google Ads - Søgenetvaerk med udvalg 15% øgning
Google Ads – Søgenetvaerk med udvalg 15% øgning

De fleste Google Ads eksperter vil sikkert sige, at der skal fokuseres individuelt på hver netværkstype, og jeg er tilbøjelig til at give dem ret.

Men det er også et spørgsmål om pris, så det må nøje overvejes, om det er det spend værd!

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Kun Søgenetværk

Her går du kun efter at nå de kunder der søger i Google, hvor der vises relevante søgeresultater.

Det er en udmærket mulighed, hvis du vil være sikker på, at dine annoncer ikke dukker op på alle mulige mærkelige hjemmesider.

Men samtidig afskærer du dig selvfølgelig fra, at blive vist på netop alle de sider der måske skriver om dit emne, og kunne have potentielle kunder til det du sælger.

Der er nogle indstillinger du kan overveje, når du vælger Kun søgenetværk.

Hvis du ikke har lukket ned før, er du det rigtige sted, ellers

  • Gå ind i Google Ads under Alle kampagner som før
  • Klik på +Kampagne
  • Vælg Type: Kun søgenetværk

Nu ser du de valgmuligheder der er for denne type

Google Ads - kun Søgenetværk
Google Ads – kun Søgenetværk

Standard og Alle funktioner er umiddelbart meget ens, og går på visninger i forhold til søgninger. Den eneste forskel er, at Alle funktioner også tager søgepartnere med.

Mobilappengagement giver mulighed for at åbne din app direkte fra annoncen

Dynamiske søgeannoncer matcher dit indhold med standard annoncer og dynamiske titler. Alt sammen taget fra din hjemmesides eksisterende indhold. Det er for den dovne, eller for den der gerne vil udforske, og potentialet er fuldt udnyttet.

Opkald giver dig mulighed for at byde på søgninger der opfordrer til at ringe op, i stedet for klik til din hjemmeside.

Du kan læse mere om Kun søgenetværket i Googles hjælpeemne, især ikke-tilgængelige funktioner er værd at kigge på, hvis du vælger Standard.

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Kun Displaynetværk

Du får her mulighed for at anbringe annoncer på websites og i apps, hvor dine annoncesøgeord kan relateres til indholdet på hjemmesiden eller i app’en.

Du kan målrette til bestemte oplysninger eller emner, som du mener er relevante, som f.eks. demografi, emne og målgruppe. Mere i Google Ads hjælp.

Kun displaynetværk er markant anderledes, og du kan ikke ændree en kampagne fra Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk til Kun Displaynetværk.

Hvis du har lukket din kampagne, eller er gået ind i en eksisterende, skal du fortsætte fra første eksempel, eller starte forfra ved at klikke Alle kampagner, og +Kampagne

Google Ads - alle netværkstyper
Google Ads – alle netværkstyper

Her kan du vælge Type, Kun søgenetværk

Google Ads - type: kun Displaynetværk
Google Ads – type: kun Displaynetværk

Her kan du vælge mellem:

  • Opbyg kundebevidsthed
  • Påvirk kundeovervejelser
  • Få kunderne til at handle

Ved at vælge (sætte markering i en firkant) får du de muligheder der passer til det valgte, vist neden under.

Det begynder at blive lidt uoverskueligt, men du kan læse mere om de tre muligheder her

Alternativet er, oppe ved Type, at vælge Intet marketingmål i stedet for Marketingmål

Google Ads - type: kun Displaynetværk, intet marketingmål
Google Ads – type: kun Displaynetværk, intet marketingmål

Her vises en lidt mere traditionel udgave af kampagneindstillingerne, men begrænset til de muligheder der nu er.

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Shopping kampagner

Google Shopping er blevet ret populært de seneste par år, for det giver en enestående mulighed for at blive vist aller øverst i Google.

Ganske kort hiver du et feed fra hjemmesiden over i Google Merchant Center, og ved at koble Merchant Center sammen med Google Ads, kan du nu vise Google Shopping annoncer på søgenetværket.

Google Ads - shopping kampagner
Google Ads – shopping kampagner

Du kan læse mere om Google shopping i Google Ads hjælp

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Videokampagner

Videokampagner bruges for at nå målgruppen på YouTube og i Displaynetværket.

Du placerer din video på YouTube, og kan derefter opsætte kampagnen i Google Ads, hvor du også får statestik og trafikdata.

Læs mere om Videokampagner i Google Ads hjælp her  og her

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Universel app kampagne

Hvis du har en app du gerne vil have brugere til at downloade, kan dette være en mulighed.

Læs mere om app kampagner i Google Ads hjælp

Vælg det der passer til din målgruppe

Nu har du den indsigt i de forskellige kampagnetyper der findes, og når så du kigger på din målgruppe, kan du forhåbentlig selv finde ud af hvad du bør gøre, og hvilken type du bør fokusere på.

Denne artikel er den femte i Google Ads guiden, næste artikel er: Annoncering på forskellige enheder

Nu har du lært noget om de typer netværk du kan annoncerer på. Hvad synes du om det?

Er der nogle ting du gør anderledes?

Giv gerne en kommentar, det kan være jeg kan lære noget også, tak 🙂

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Hop til: Kampagnetyper – Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk – Søgenetværk – Displaynetværk – Shopping – Video – Universal app – Mere om Google Ads

Flere artikler om Google Ads

Google Ads

Google Ads

[mr_rating_result generate_microdata=true] Du vil gerne være synlig, helst i går, og have flere kunder. Du vil også gerne betale for det - så er Google Ads helt klart en oplagt mulighed.
Opret en Google Ads konto

Opret en Google Ads konto

Når du skal i gang med Google Ads , er der nogle ting du skal være opmærksom på ved opstarten. Der er ikke nogen større videnskab bag det, og Google hjælper dig gerne igennem, nemt og overskueligt.
En ny Google Ads Konto, og hvad har du så?

En ny Google Ads Konto, og hvad har du så?

Når du starter en Google Ads konto op, bliver du guidet igennem, men hvad er det egentlig du får til at starte med? Kan det bruges til noget?
Organisering af din Google Ads Konto

Organisering af din Google Ads Konto

Den grundlæggende opbygning af Google Ads består af en konto, med kampagner der indeholder annoncegrupper. Det er nemt nok, men hvordan skal det organiseres i forhold til annoncer og søgeord?
Google Ads kampagnetyper

Google Ads kampagnetyper

Når du umiddelbart vil i gang med Google Ads, er det sikkert fordi du har tænkt, at du gerne vil være synlig i Google søgninger. Men der er flere muligheder end det!
[mr_rating_form]

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primær Sidebar

Kategorier

  • Adobe Photoshop
  • Adobe Photoshop Elements
  • Facebook
  • Google Ads
  • Google Analytics
  • Joomla!
  • Kurser
  • Social Media
  • Søgemaskineoptimering
  • Søgeordsanalyse
  • Temaer
  • Tjen penge online
  • Værktøjer
  • Windows
  • WordPress

Footer

Alt om SEO

  • Alt om Linkbuilding
  • Title og description er reklamen i Google
  • Indholdet på din hjemmeside har stor betydning for SEO
  • Indholdsoptimering og formatering har stor betydning for SEO
  • SEO tools
  • Content Marketing starter på din egen hjemmeside
  • Gratis links til dit website
  • Keywords = Nøgleord er underordnede

Nyhedsbrev

Få hemmelig tips og tricks

Når jeg finder nye spændende opdagelser i mine
mange test, får du det at vide som den første



Powered by MailChimp

Ved at klikke Ja tak! får du mit nyhedsbrev,
og accepterer samtidig min privatlivspolitik.
Jeg holder dine data sikkert og du kan til enhver tid framelde dig igen.

Alt om WordPress

  • MotoPress plugins og temaer
  • Gratis eller billig hjemmeside
  • Hvad er en Page Builder?
    • Hvad er Elementor?
  • WordPress Plugins
    • Link Whisper
    • Recipe Card Blocks
    • Metaslider
  • Gutenberg til WordPress
    • Sådan arbejder du med Gutenberg og Blok Editor
    • Skift mellem Klassisk Editor og Gutenberg Blok Editor
  • Envira billedgalleri og meget mere
  • Jeg bruger sider som kategorier
  • Webshop med WordPress og Woocommerce
    • WPBakery Page Builder (Visual Composer) – nemt design til WordPress
    • WooCommerce Product Layout
  • Accordian Menu – læg farver i din side menu
  • Autopost fra WordPress til Facebook, Twitter, Google+
  • Opdatering af WordPress
  • Hvad er WordPress?

Copyright © 2025 · Alt-om-Webdesign.dk - en del af Michael-Bredahl.dk - CVR: 2146 6107 -

  • Facebook
  • Google
  • Twitter
  • YouTube