Når du umiddelbart vil i gang med Google Ads, er det sikkert fordi du har tænkt, at du gerne vil være synlig i Google søgninger. Men der er flere muligheder end det!
Du kan brede dig ud over meget mere end søgenetværket, for når din potentielle kunde har søgt, og valgt et resultat, kan du stadig ramme dem med en annonce, i det der hedder Displaynetværket – alle dem der har hjemmesider, hvor de har annoncering med AdSense.
Du skal helt klart lave forskellige annoncer, afhængigt af hvilket netværk du benytter, men det er ikke sikkert du behøver tænke over det fra starten af!
TL;DR! Kampagnetyper i Google Ads
I denne artikel lærer du om:
- Kampagnenetværkstypernes forskelle
- Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk
- Kun søgenetværk
- Kun Displaynetværk
- Shopping kampagner
- Video kampagner
- Universel app kampagner
Google Ads forskellige kampagnetyper
Når du annoncerer med Google Ads, kan du bare lave nogle kampagner, med annoncegrupper, annoncer og søgeord, så er du godt i gang.
Som standard har du nok valgt Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk, men hvad dækker det over? Og er det det rigtige for dig? Er der andet du hellere burde vælge?
Det er ret mange spørgsmål, og svaret på dem alle er: Det kommer an på …
De forskellige kampagnetyper dækker selvfølgelig over forskellige måder at komme i kontakt med netop din målgruppe på.
Er du interesseret i at komme i kontakt med den helt unge målgruppe, skal du prøve noget YouTube video annoncering, for det er her de er!
Dagen starter med YouTubes top 5, så er man lissom i gang og ved hvad der rør’ sig
Sagt af en nybagt teenager, og de ved jo hvad der er rigtigt.
Men skal vi nu komme ned på jorden igen, og kigge på de muligheder der er, så du nøgternt kan overveje hvilke kampagnetyper du gerne vil udnytte.
De forskellige kampagnetyper har forskellige målgrupper, hvilket Google Ads har lavet en ret god beskrivelse af i en YouTube video:
Hvilken Google Ads kampagnetype er den rigtige for mig:
Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk
Dette er standarden, som du vil blive opfordret til at bruge hver gang du opretter en ny kampagne.
Om det så er det rigtige, er en meget omdiskuteret spørgsmål. Normalt vil vi gerne have mulighed for, at kontrollere alt inden for marketing, så derfor vil de fleste sikkert også sige, at du skal opdele dine kampagner i så mange enkelte enheder som muligt.
Det er ganske rigtigt helt korrekt, men det kræver også ekstra arbejde. Har du tiden til det, kan du sagtens gøre det.
Hvis du ikke mener din tid er rigtigt brugt på at fluekneppe kampagnemuligheder, vil du sikkert være tilfreds med kombinationen, og den virker også rigtig langt hen ad vejen!
Du kan evt. se Google Ads hjælp lave en sammenligning her.
Men lad os lige prøve det hele, vi starter med kombinationen, og tager derefter de to typer hver for sig, og så fortsætter vi med de andre muligheder der også er.
Jeg vil guide dig igennem, så vær opmærksom på at du enten bruger en testkonto, eller bagefter rydder lidt op!
Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk
I din Google Ads konto vælger du under Alle kampagner at klikke på + Kampagne, den store røde knap
Her vælger du Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværket
Du skal selvfølgelig angive kampagnenavn og en masse andet, men det vi fokuserer på her, er typen.
Den står til Standard, men du kan også vælge Alle funktioner
Her går Standard på dine søgeord, mens Alle funktioner også tager højde for Placeringer, remarketinglister og websitekategori (det står her, godt skjult!)
Standard annoncekampagnen har brugt Alle funktioner, du ved den der Kampagne 1 ved oprettelsen af din konto.
Nu skal vi ikke gå videre her, og du kan blot annullere, eller hoppe til næste afsnit, hvor vi kigger på det næste 🙂
Konklusionen er, at Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk går på søgeordene, og kan bruges i Google søgninger og parres med displaynetværkssider (hjemmesider) der passer dertil, samt remarketing og kategorier.
Du er godt dækket ind med denne indstilling, og Google selv mener du vil få 15% mere trafik, godt nok til ca. 15% højere pris. Men så behøver du ikke sætte kampagner op for både at ramme Søgenetværket og Displaynetværket hver for sig.
De fleste Google Ads eksperter vil sikkert sige, at der skal fokuseres individuelt på hver netværkstype, og jeg er tilbøjelig til at give dem ret.
Men det er også et spørgsmål om pris, så det må nøje overvejes, om det er det spend værd!
Kun Søgenetværk
Her går du kun efter at nå de kunder der søger i Google, hvor der vises relevante søgeresultater.
Det er en udmærket mulighed, hvis du vil være sikker på, at dine annoncer ikke dukker op på alle mulige mærkelige hjemmesider.
Men samtidig afskærer du dig selvfølgelig fra, at blive vist på netop alle de sider der måske skriver om dit emne, og kunne have potentielle kunder til det du sælger.
Der er nogle indstillinger du kan overveje, når du vælger Kun søgenetværk.
Hvis du ikke har lukket ned før, er du det rigtige sted, ellers
- Gå ind i Google Ads under Alle kampagner som før
- Klik på +Kampagne
- Vælg Type: Kun søgenetværk
Nu ser du de valgmuligheder der er for denne type
Standard og Alle funktioner er umiddelbart meget ens, og går på visninger i forhold til søgninger. Den eneste forskel er, at Alle funktioner også tager søgepartnere med.
Mobilappengagement giver mulighed for at åbne din app direkte fra annoncen
Dynamiske søgeannoncer matcher dit indhold med standard annoncer og dynamiske titler. Alt sammen taget fra din hjemmesides eksisterende indhold. Det er for den dovne, eller for den der gerne vil udforske, og potentialet er fuldt udnyttet.
Opkald giver dig mulighed for at byde på søgninger der opfordrer til at ringe op, i stedet for klik til din hjemmeside.
Du kan læse mere om Kun søgenetværket i Googles hjælpeemne, især ikke-tilgængelige funktioner er værd at kigge på, hvis du vælger Standard.
Kun Displaynetværk
Du får her mulighed for at anbringe annoncer på websites og i apps, hvor dine annoncesøgeord kan relateres til indholdet på hjemmesiden eller i app’en.
Du kan målrette til bestemte oplysninger eller emner, som du mener er relevante, som f.eks. demografi, emne og målgruppe. Mere i Google Ads hjælp.
Kun displaynetværk er markant anderledes, og du kan ikke ændree en kampagne fra Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværk til Kun Displaynetværk.
Hvis du har lukket din kampagne, eller er gået ind i en eksisterende, skal du fortsætte fra første eksempel, eller starte forfra ved at klikke Alle kampagner, og +Kampagne
Her kan du vælge Type, Kun søgenetværk
Her kan du vælge mellem:
- Opbyg kundebevidsthed
- Påvirk kundeovervejelser
- Få kunderne til at handle
Ved at vælge (sætte markering i en firkant) får du de muligheder der passer til det valgte, vist neden under.
Det begynder at blive lidt uoverskueligt, men du kan læse mere om de tre muligheder her
Alternativet er, oppe ved Type, at vælge Intet marketingmål i stedet for Marketingmål
Her vises en lidt mere traditionel udgave af kampagneindstillingerne, men begrænset til de muligheder der nu er.
Shopping kampagner
Google Shopping er blevet ret populært de seneste par år, for det giver en enestående mulighed for at blive vist aller øverst i Google.
Ganske kort hiver du et feed fra hjemmesiden over i Google Merchant Center, og ved at koble Merchant Center sammen med Google Ads, kan du nu vise Google Shopping annoncer på søgenetværket.
Du kan læse mere om Google shopping i Google Ads hjælp
Videokampagner
Videokampagner bruges for at nå målgruppen på YouTube og i Displaynetværket.
Du placerer din video på YouTube, og kan derefter opsætte kampagnen i Google Ads, hvor du også får statestik og trafikdata.
Læs mere om Videokampagner i Google Ads hjælp her og her
Universel app kampagne
Hvis du har en app du gerne vil have brugere til at downloade, kan dette være en mulighed.
Læs mere om app kampagner i Google Ads hjælp
Vælg det der passer til din målgruppe
Nu har du den indsigt i de forskellige kampagnetyper der findes, og når så du kigger på din målgruppe, kan du forhåbentlig selv finde ud af hvad du bør gøre, og hvilken type du bør fokusere på.
Denne artikel er den femte i Google Ads guiden, næste artikel er: Annoncering på forskellige enheder
Nu har du lært noget om de typer netværk du kan annoncerer på. Hvad synes du om det?
Er der nogle ting du gør anderledes?
Giv gerne en kommentar, det kan være jeg kan lære noget også, tak 🙂
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar