Når du skal i gang med Google Ads, er der nogle ting du skal være opmærksom på ved opstarten. Der er ikke nogen større videnskab bag det, og Google hjælper dig gerne igennem, nemt og overskueligt.
TL;DR! Opsætning af Google Ads
Helt grundlæggende er der 5 ting der skal til før du er i gang med Google Ads annoncering.
- Du skal have en Google profil
- Med din profil kan du oprette en Google Ads konto
- Du skal lave en eller flere annoncer
- Du skal sætte et dagligt budget
- Du skal angive mindst et betalingsmiddel
Så er du i gang, og dine annoncer bliver vist med de indstillinger du evt. har valgt.
Men den forklaring er selvfølgelig for kort, fordi du gerne vil vide nøjagtig hvordan du skal sætte skidtet op 🙂
Men så lad os komme i gang, som nævnt kræver det en Google profil for at kunne åbne en Google Ads konto. Du kan oprette profilen samtidig med at du åbner en Google Ads konto, men du skal blot være klar over, at det er to forskellige ting.
Hvad er en Google profil?
Din Google profil er for dig personligt. Med den kan du få adgang til forskellige Google services, hvor nogle er mere personlige end andre.
Derfor kan du med nogle services opleve, at du kan give andre adgang til dem, som f.eks. Google Analytics, Google Search Console (Webmaster Tools) og Google Ads.
Din personlige profil bliver altså en nøgle, til at åbne døren til en Google konto til en bestemt service.
Det smarte er, at når du bruger din profil som nøgle, kan du for de fleste services (konti) invitere andre til at være med , hvor de bruger deres profil til at få adgang.
Det kan bruges til at få hjælp med din konto, andre styrer det for dig, eller overdrage til en anden, hvis du sælger forretningen senere.
Når du opretter din profil, kalder Google det for en konto, hvilket gør det lidt ugennemsigtigt, fordi så har du en konto der kan få adgang til en anden konto, og da det grundlæggende er “dig” der får et login, som du kan bruge til forskellige konti, vil jeg holde fast i at kalde det en profil.
Din profil kan så bruges til f.eks. Google Plus, hvor dine personlige oplysninger (dem du tillader) bliver offentliggjort som dig. Her der det din profil der har adgang til din Google Plus konto “om dig”.
1. Opret en Google profil
Hvad er en Google konto?
Alle de services Google stiller til rådighed, har hver deres egen konto. Til en konto kan knyttes forskellige ting, ofte en hjemmeside, altså url, baseret.
Til Google Ads opretter du en konto, og kan godt bruge den til forskellige hjemmesider, men det anbefales at du laver en konto til hver hjemmeside.
Især hvis du arbejder med kunder, er det dybt uprofessionelt, hvis du kører dem alle sammen på din egen konto. For den dag du bliver fyret, kan du ikke overdrage kunden sin historik, da den så ligger på din konto, som du ikke vil af med. FY!
2. Opret en Google Adskonto pr. hjemmeside (alternativt pr. kunde)
Sådan opretter du en Google Ads konto
Det er gratis at oprette en Google Ads konto, men selvfølgelig koster annonceringen penge, så derfor giver du straks adgang til oplysninger om hvor pengene skal trækkes, når du igangsætter dine kampagner.
Når du udfylder med dine kortoplysninger, kan Google Ads trække penge automatisk, når der er brugt penge på annoncering.
Det sker en gang om måneden, eller når der er brugt 600 kr – medmindre du kan lave en anden aftale.
Det er fair nok, og betyder bare, at du er klar, når du har lavet opsætningen færdig.
Det betyder ikke, at du straks kommer til at betale for en masse du ikke har råd til, eller lyst til at betale for.
Når du sætter din første kampagne op, kan du blot sætte den på pause, og så bestemmer du selv hvornår der skal ske noget.
Du kan teste lige så meget du vil, i opbygningen af Google Ads kampagner, annoncer og søgeord.
Du får selvfølgelig ingen resultater, fordi annoncerne ikke har været med i rigtige auktioner, men du kan blive fortrolig med Google Ads universet, helt gratis!
- Du starter på http://www.google.com/adwords/
- Klik på Start nu, for at komme i gang (Den grønne knap!).
Hvis du er logget ind i forvejen, vil du se dit navn i øverste højre hjørne, og din email adresse er udfyldt på forhånd.
Husk på, at du laver en konto, hvor din profil bliver sat som bruger af kontoen. Det betyder også, at du senere kan invitere andre profiler til at få adgang til denne konto. Hvis du allerede har en profil, får du en fejlmeddelelse
- Indtast emailadresse (hvis den ikke er udfyldt i forvejen)
- Skriv adressen på din hjemmeside
- Vælg om du vil have reklamer fra Google Ads
- Klik på Fortsæt
Hvis du allerede har en profil, eller er logget ind, ryger du direkte til næste punkt
Hvis du ikke er logget ind, skal du nu oprette profilen der skal låse din konto op:
Når du ikke er logget ind, og ikke har en Google profil, skal du nu udfylde formularen:
- Udfyld med navn
- Skriv en kode (også på papir ved siden af!)
- Udfyld fødselsdato
- Evt. mobiltlf
- Udfyld Captcha hvis der vises en!
- Evt. ret sted
- Klik på Næste trin.
- Nu skal du scrolle ned i bunden, inden “Jeg accepterer” knappen bliver aktiv, så du kan klikke på den!
–> Du starter her, hvis du allerede har en profil!
Hvis du havde en profil i forvejen, er det her du havner, når du logger på Google Ads første gang.
Har du fulgt alle punkterne, er du nu klar til at få din konto opsat, med den første kampagne.
Opsætning af din første kampagne
Nu skal du til at træffe nogle beslutninger, og være kreativ.
Først skal du bestemme hvor meget du vil ofre på denne kampagne pr. dag. Du har muligvis læst Hvad koster Google Ads tidligere, så du har en ide, ellers kan du altid starte med 10 kr. pr. dag, og så sætte det op senere.
- Sæt et beløb der passer med hvor meget du vil bruge pr. dag.
- Klik på Gem.
Du vil hele tiden have oversigtsboksen til højre, der fortæller hvor mange klik du kan forvente med de indstillinger du har valgt eller sat. Til at starte med, er der ingen, men det ændrer sig, når du har lavet din første annonce.
Hvem er min målgruppe?
Normalt når man snakker om målgrupper, har det noget med budskabet at gøre, hvordan tonaliteten skal være i reklamerne og den slags. Her er det lidt mere lavpraktisk med geografi, medier og emner.
Steder – hvor i verden skal annoncerne vises?
Du kan vælge om du vil have hele verden til at se dine annoncer, hele Danmark eller kun en udvalgt del, helt ned på byniveau. Her er startet med at blive skrevet Randers:
Læg mærke til, at du kan se “Rækkevidde” i oversigten, der er et skøn over hvor mange brugere der kan målrettes til i de enkelte områder!
Det er ikke nødvendigt at sætte placeringen, da annoncerne kun vises i sammenhænge med samme sprog som annoncen, men Google kan være kreativ, så derfor kan det godt anbefales at overveje det, eller i hvert fald følge op på det en gang imellem, for at se om geografien har indflydelse på konverteringsraten!
Det farlige kan være, hvis du kun sælger i Danmark, og har nogle engelske produktnavne, at dine annoncer meget hurtigt kan blive vist steder du ikke er interesseret i!
- Sæt evt. Steder til Danmark, og Gem
Netværk – hvad er Søgenetværket og Displaynetværket?
Søgenetværket er Google søgninger, og displaynetværket er alle mulige hjemmesider, der gerne vil tjene penge på reklamer, som har en aftale med Google AdSense udgiver netværket.
Her kan du ikke undgå søgenetværket, men du kan fravælge displaynetværket. Senere, når kampagnen er oprettet, skal vi se at der også er mulighed for videoannoncer på YouTube, samt vælge kun displaynetværket.
Det har altid været en god ide at lave kampagner målrettet til hvert netværk, fordi de to netværk absolut ikke er ens, og der er tendens til, at displaynetværket er mindre effektivt end søgenetværket.
Både fordi udgiverne er meget interesserede i at deres besøgende klikker på reklamer, og placerer dem de mest generende steder, men også fordi du kan styre hvor kunden er i processen på søgenetværket, og dermed gå efter de søgninger der er tættest på et salg.
“Mobiltelefon” kan være ustyrligt meget, mens “køb billig iPhone online” er nærmest direkte ned i kurven.
- Fravælg Displaynetværk og Gem
Søgeord – hvilke søgninger vil du findes i?
Når du kikker på Søgeord ser du en del ord og sætninger som Google Ads foreslår du skal gå efter.
Det er en videnskab, at finde de rigtige søgeord og sætninger, så en god søgeordsanalyse kan være på sin plads.
Google Ads kan hjælpe en del, bl.a. med Søgeordsplanlægning (under Værktøj, Søgeordsplanlægning). Du kan også bruge Google Search Console (Webmaster Tool) til at se søgninger du har været relevant i.
For denne hjemmeside ser vi, at nogle af de guider jeg har lavet til Photoshop kurserne med at fjerne røde øjne, har noget potentiale:
Google Ads data er mere nøjagtige, du har jo betalt for dem, så Search Console er mest til inspiration, eller kontrol af at der ikke er noget indlysende du går glip af.
I eksemplet her kan det måske være en ide at bruge “fjern røde øjne”. Der er en volumen, og placeringen er ca. 4,3
- Skriv et par søgesætninger, adskilt af komma, og Gem
- Nu kan du se de valgte søgeord i kasserne
Hvor meget vil du byde?
Du har sat et maksimum på totalt dagligt forbrug, men må de bruges på ét søgeord, eller vil du gerne have det delt lidt op. Egentlig bestemmer du ikke rigtig selv, for et klik koster det et klik koster, men du kan sørge for, at du ikke ryger ind i kampen om de hårdeste pladser, selvom det nok også er de bedste.
Du kan vælge at lade Google Ads fastsætte det automatisk, eller du kan vælge at sætte maksbuddet selv.
Hvis du byder for lavt, bliver du ikke vist, og hvis du sætter det højt nok, risikerer du at ramme de dyre søgninger, som du måske ikke er interesseret i. I hvert fald ikke før du har helt styr på, at de også kan konvertere til en god forretning (positiv ROI).
Som udgangspunkt kan du starte med at lade Google Ads styre budgivningen, og så følge op. Som regel vil du kun gå lavere hvis du har et for lille budget, og højere hvis der er hård konkurrence, og det rent faktisk kan betale sig at byde så meget.
- Skriv et beløb, og klik på Gem
Hvordan skrives en Google Ads annonce?
Der er nogle begreber du skal vide noget om her, men heldigvis vises alt du laver grafisk, så du kan få en ide om hvordan det kommer til at se ud:
Først er der Landingsside. Her ser du senere, at du kan skrive noget der er pænt, selv om din url ikke er det. Men i denne første gangs opsætning får du kun præsenteret den ene del, garanteret for at få dig i gang på den mest simple måde, og hurtigst muligt indhente dine kreditkortoplysninger, så du kan få lov til at lege med hele pakken.
Selve annoncen har en overskrift, hvor du får lidt hjælp til at lave den.
- Skriv en sælgende tekst, vær præcis, og sørg for at annoncen og den valgte landingsside passer sammen. Det kan bedst betale sig.
Resultatet er her:
Jeg ved godt der er stavet forkert i Fhotoshop, men der er varemærkebeskyttelse på Photoshop, så det må du ikke bruge, sådan lige uden videre!
Det samme gælder medicin, hvor du skal søge om dispensation for at få lov til at annoncere.
- Klik på Gem
- Klik på Gem og fortsæt
Hvorfor skal jeg angive faktureringsoplysninger?
Nu når du til et punkt du nok helst var foruden, men helt ærligt, så koster det penge at købe annoncer, og så skal du altså kunne betale på en eller anden måde. Det er lige som i supermarkedet.
Derfor afsluttes opsætningen af din nye Google Adskonto med, at du skal afgive nogle oplysninger, så du er klar til at betale for det du forbruger, hvis du aktiverer kampagner.
Først er der land og tidszone for din konto, og så den famøse kampagnekode, hvis du har været så heldig at få sådan en.
Derefter skal der udfyldes med virksomhedsoplysninger, med relevante data om firmanavn og kontaktperson.
Til sidst skal du da også lige angive fra hvilket kort pengene kan trækkes.
Med virksomhedsoplysningerne og kreditkortet indtastet er du klar til at blive faktureret for dit forbrug. Men husk, at der trækkes ikke penge på dit kort, før der er nogen der klikker på dine annoncer, og der trækkes først ved 600 kr. brugt (kan ændres), eller efter 30 dage.
- Sæt markering i “Ja, jeg accepterer …”
- Klik på Færdiggør og opret annoncen
Nu er din konto klar, tillykke!
Tillykke med din nye Google Ads-konto
Nu får du at vide, at din konto er oprettet
Tillykke med din nye Google Ads-konto – så er du igennem oprettelsen, og klar til at lege med Google Ads.
- Klik på Gå til din konto
Nu kan du få en lille rundvisning med Kom godt i gang, eller Annuller hvis du bare vil i gang. Hvis du annullerer får du lige en ekstra “advarsel” om du nu er sikker på at du vil annullere guiden 🙂
Her har jeg annulleret, og så er vi igang:
HVIS du ikke ønsker kampagnen skal starte med det samme, kan du nu klikke på den grønne prik til venstre for Kampagne nr. 1, og sætte kampagnen på pause!
Nu har du en Google Ads konto, med den første kampagne, annoncegruppe, annonce og søgeord. Så mangler du bare at få styr på hvordan resten virker.
Nu er der dømt fri leg, så længe kampagnen er sat på pause 🙂
Denne artikel er den anden i Google Ads guiden, næste artikel er: Ny Google Ads konto, og hvad så?
Nu har du lært noget om opsætning af Google Ads. Hvad synes du om det?
Er der nogle ting du gør anderledes?
Giv gerne en kommentar, det kan være jeg kan lære noget også, tak 🙂
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Oprindelig fra november 2015, senest opdateret marts 2017
Skriv et svar