• Gå direkte til primær navigation
  • Skip til indhold
  • Gå direkte til primær sidebar
  • Gå direkte til footer

Alt-om-Webdesign.dk

  • Online Marketing
    • SEO
      • Søgeordsanalyse
      • Alt om Linkbuilding
    • Annoncering
      • Google Ads
      • Facebook
      • Advanced Ads
    • Analytics
  • Affiliate
  • WordPress
    • MotoPress plugins og temaer
    • Hosting
    • Gutenberg – Block Editor
    • Temaer
    • Page Builder
    • Plugins
  • Tools
    • SocialPilot
    • Semrush
    • WP Rocket
  • Photoshop
    • Photoshop Elements
  • Blog
    • CRO Guide 2020
  • Om
    • Cookies
    • Privatliv
    • Copyright
    • Affiliate oplysninger
    • Gæsteblogger
    • Partnere
    • Kontakt
Alt-om-webdesign.dk / Google Ads / Organisering af din Google Ads Konto

Organisering af din Google Ads Konto

Den grundlæggende opbygning af Google Ads består af en konto, med kampagner der indeholder annoncegrupper. Det er nemt nok, men hvordan skal det organiseres i forhold til annoncer og søgeord?

Google Ads Guiden

Opret Google Ads konto
Ny Google Ads konto, hvad så?
Organisering af Google Ads Konto
Kampagnetyper

Når du begynder at arbejde med annoncer i Google Ads, bør du på forhånd have fastlagt hvordan det hele skal bygges, da alt du laver får en vis anciennitet, og med tiden har erfaring den indflydelse, at priser for klik bliver billigere.

Strukturen med kampagner og annoncegrupper der skal passe til annoncer og søgeord skal ose af kvalitet og stram styring, så du får den bedst mulige Quality Score.

Google Ads kampagneplanlægning og organisering af struktur

TL;DR! Organiser Google Ads:

  • Organisering i forvejen er vigtig
  • Ændringer koster penge (øget CPC)
  • Fastlæg mål for hver kampagne
  • Fastlæg mål for hver annoncegruppe
  • Opret “mange” kampagner med annoncegrupper
  • Hold et snævert emnefokus pr. annoncegruppe hvis det er muligt

Altså kort sagt, så er der fokus på organiseringen af din Google Ads konto, god fornøjelse.

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Organisering af Google Ads

Lad os lige se på hvordan det hele hænger sammen!

Alle annoncerne ligger inde på en konto, der har et Kunde-id, der består af 3+3+4 tal, f.eks. 123-123-1234. Du finder kundeid øverst til højre med den profil du er logget ind på Google Adskontoen med.

Google Ads kunde-id
Google Ads kunde-id

Det er dette kunde-id du kan sende til en MCC administrator af Google Ads, for at få dem til at håndtere din konto, hvis der er behov for det.

I dag er det dog ikke nødvendigt med en MCC konto, for at du kan have adgang til flere Google Ads konti, det er nok at “tilmelde” email adressen under brugeradministration. Lidt mere omstændeligt end MCC, men bestemt en god alternativ mulighed.

Hvis der står Administrator-id øverst til højre, er det fordi du er på en MCC konto, og så kan du se kunde-id til den konto du administrere ude til venstre i stedet for.

Google Ads administrator-id
Google Ads administrator-id

Kunde-id har ikke noget med dig personligt at gøre, andet end at det er dig der med dit Google login har lov til at rette i denne Google Ads konto. Det er også derfor at du kan overdrage en Google Adskonto, eller få andre til at administrere den.

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Hvad indeholder en Google Ads konto?

I en Google Ads konto struktureres indholdet i kampagner, der indeholder annoncegrupper.

Google Ads - organisering af konto
Google Ads – organisering af konto

I hver annoncegrupper er der annoncer og søgeord, som Google Ads selv kan kombinere for bedst mulige resultat.

Google Ads - kampagneoversigt for annoncegrupper
Google Ads – kampagneoversigt for annoncegrupper

Det vil sige, at en kampagne er et område eller emne, inden for det du vil annoncere for, der kan deles op i mindre del-områder eller underemner.

Netop denne opdeling er det helt store emne for denne artikel, for du skal helst ramme rigtigt første gang.

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Opbygning af kampagner

Generelt bør du opdele i så mange kampagner som muligt, og så mange annoncegrupper som muligt.

Hvis du kan komme helt ned på at have en kampagne hvor hver annoncegruppe har et par annonce over variationer af samme emne, med tilhørende søgeord, et par stykker, kan det ikke optimeres mere. Men ofte vil det være alt for stort et arbejde.

Hvis dit emne er for bredt i en annoncegruppe, kan det sagtens fungere, men Google Ads skal selv kombinere annoncer og søgeord, og det er sværere at håndtere enkelte dele af kampagnen.

Google Ads - kampagneopbygning
Google Ads – kampagneopbygning

Her ser du først en ikke-anbefalelsesværdig metode, hvor alt foder samles i én annoncegruppe.

Ulempen er, at Google skal parre annoncer og søgninger, samtidig med at du ikke nemt kan overskue performance på enten en enkelt annonce eller et emne af søgninger.

Den anden metode kan godt lade sig gøre, og vil fungere udmærket. Her vil du nemt kunne se på performance for foder samlet set, men hvis der også er heste, hamster og slanger, begynder det at blive mudret, og du kommer kun til at kigge på annoncegrupper, da kampagnerne bliver for store.

Den sidste metode er den bedste, fordi du her vil kunne arbejde med emnerne mest optimalt.

Men igen er det et spørgsmål om tid, for hvis du har 1000 produkter der skal målrettes mod, kan det blive besværligt at håndtere. Excel kan være din redning!

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Planlæg dine kampagner i forhold til dit behov

Før du starter med at lave kampagner til Google Ads, skal du gøre helt klart hvad det er du ønsker at opnå, og hvordan det skal opnås.

Hvis du har en butik, er det ret enkelt: skaf nogle besøgende, der konverterer til kunder!

Men det kan være nemmere sagt end gjort, og det er derfor det er vigtigt, at du deler kampagner og annoncegrupper op, så du kan følge op på performance af de enkelte dele, og tilpasse kampagner, annoncegrupper, annoncer og søgninger.

Og selvfølgelig skal der være e-handels sporing på en webshop, koblet sammen med Google Ads, så du får vigtig viden om, hvilke kampagner der giver mest overskud, og hvilke der skal arbejdes med.

Hvis du ikke har en butik, og heller ikke har nogle definerede mål, hvad skal du så med mere trafik?

  • Definer dine mål til hver kampagne du opretter
  • Ofte kan du bruge din hjemmesides struktur til at definere kampagner
  • Hvad kan du slå på, som du gør bedre end dine konkurrenter?
  • Hvor meget vil du bruge på annoncering?
  • Har du styr på din målgruppe?

Der er mange flere spørgsmål du kan overveje, afhængig af hvad det er du laver, og hvorfor du gerne vil i kontakt med kunder.

Hvis du har en lokal service, kan det være at du skal fokusere på at få Google Ads udvidelser med i dine annoncer, måske sørge for at Google Maps ved hvor du holder til, og have opkaldsudvidelser, så kunden kan ringe direkte til dig fra annoncen, eller sende en sms.

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Bevar planen med kampagnerne

Når du har defineret hvad målet skal være med hver kampagne, kan du  gå videre med at dele kampagnen op i annoncegrupper, og definere hvilke delmål de hver især skal ramme.

Husk at holde fokus på målgruppen, området du vil ramme, og budgettet.

Hver annoncegruppe skal også have et klart mål, inden for kampagnens emne.

Det kunne f.eks. være salg af et bestemt produkt, salg af gruppe af produkter, sign up til nyhedsbreve, download af pdf, kontakt os om det her emne, eller meget andet.

Du kan evt. bruge en skabelon som denne:

Google Ads - kampagneorganisering
Google Ads – kampagneorganisering

Du kan få den lige her:

  • Luk Gsheet op, vælg Filer, Lav en kopi og gem den på dit eget Google Drive.

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Ingen regel uden undtagelse

Den nævnte metode her, er rigtig god, hvis der i forvejen er styr på strukturen af din hjemmeside, hvilket der for de fleste heldigvis er.

Så er det et spørgsmål om at finde kategorier, samle produkter i underkategorier, og så er den konto struktureret.

Men du kan selvfølgelig også vende det hele på hovedet, og så tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse.

Du kan gruppere søgeord og sætninger du har fundet, i overordnede emnegrupper, der passer til kampagner.

For hver kampagnes overordnede emne, grupperer du yderligere, så der er et specifikt emne til hver annoncegruppe

Nu kan du så lave annoncer der passer til hver annoncegruppes søgeord og sætninger.

Det vigtigste er stadig, at du får lavet en god struktur fra starten af, så du ikke skal lave noget om.

Kvalitet er vigtig

Som med alt andet inden for online marketing, gælder det i dag om at du skal sørge for at kvaliteten er i orden hele vejen igennem.

Dine annoncer skal være optimerede til brugeren, de skal være spændende, gerne med call-to-action. Her er det CTR der kan optimeres.

Men annoncer og søgeord/sætninger skal også passe sammen, så den skjulte Google Ads vurdering kan matche sætninger og annoncer optimalt.

Til sidst skal dine annoncer passe til dine landingssider, for ellers lyver du for brugeren, når de ikke får det du har lovet.

Alt dette bliver forkortet til et tal i en Quality Score, der helst skal være 10, men 8 er fint. 6 er acceptabelt, men med mulighed for forbedring.

Denne artikel er den fjerde i Google Ads guiden, næste artikel er: Kampagnetyper

Nu har du forhåbentlig forstået vigtigheden af at forberedelsen er vigtig, og sjusk koster penge, også med Google Ads.

Men her har du en sjov detalje, at sjusk der har varet længe har fået en anciennitet, og den kan være mere værd end en omstrukturering!

Hvad synes du om det?

Er der nogle ting du gør anderledes?

Giv gerne en kommentar, det kan være jeg kan lære noget også, tak 🙂

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Hop til: Organisering af Google Ads – Opbygningen af kampagner – Planlæg kampagner med mål – Annoncegrupper – Vend det på hovedet – Mere om Google Ads

Flere artikler om Google Ads

Google Ads

Google Ads

[mr_rating_result generate_microdata=true] Du vil gerne være synlig, helst i går, og have flere kunder. Du vil også gerne betale for det - så er Google Ads helt klart en oplagt mulighed.
Opret en Google Ads konto

Opret en Google Ads konto

Når du skal i gang med Google Ads , er der nogle ting du skal være opmærksom på ved opstarten. Der er ikke nogen større videnskab bag det, og Google hjælper dig gerne igennem, nemt og overskueligt.
En ny Google Ads Konto, og hvad har du så?

En ny Google Ads Konto, og hvad har du så?

Når du starter en Google Ads konto op, bliver du guidet igennem, men hvad er det egentlig du får til at starte med? Kan det bruges til noget?
Organisering af din Google Ads Konto

Organisering af din Google Ads Konto

Den grundlæggende opbygning af Google Ads består af en konto, med kampagner der indeholder annoncegrupper. Det er nemt nok, men hvordan skal det organiseres i forhold til annoncer og søgeord?
Google Ads kampagnetyper

Google Ads kampagnetyper

Når du umiddelbart vil i gang med Google Ads, er det sikkert fordi du har tænkt, at du gerne vil være synlig i Google søgninger. Men der er flere muligheder end det!

Læserinteraktioner

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Primær Sidebar

Kategorier

  • Adobe Photoshop
  • Adobe Photoshop Elements
  • Facebook
  • Google Ads
  • Google Analytics
  • Joomla!
  • Kurser
  • Social Media
  • Søgemaskineoptimering
  • Søgeordsanalyse
  • Temaer
  • Tjen penge online
  • Værktøjer
  • Windows
  • WordPress

Footer

Alt om SEO

  • Alt om Linkbuilding
  • Title og description er reklamen i Google
  • Indholdet på din hjemmeside har stor betydning for SEO
  • Indholdsoptimering og formatering har stor betydning for SEO
  • SEO tools
  • Content Marketing starter på din egen hjemmeside
  • Gratis links til dit website
  • Keywords = Nøgleord er underordnede

Nyhedsbrev

Få hemmelig tips og tricks

Når jeg finder nye spændende opdagelser i mine
mange test, får du det at vide som den første



Powered by MailChimp

Ved at klikke Ja tak! får du mit nyhedsbrev,
og accepterer samtidig min privatlivspolitik.
Jeg holder dine data sikkert og du kan til enhver tid framelde dig igen.

Alt om WordPress

  • MotoPress plugins og temaer
  • Gratis eller billig hjemmeside
  • Hvad er en Page Builder?
    • Hvad er Elementor?
  • WordPress Plugins
    • Link Whisper
    • Recipe Card Blocks
    • Metaslider
  • Gutenberg til WordPress
    • Sådan arbejder du med Gutenberg og Blok Editor
    • Skift mellem Klassisk Editor og Gutenberg Blok Editor
  • Envira billedgalleri og meget mere
  • Jeg bruger sider som kategorier
  • Webshop med WordPress og Woocommerce
    • WPBakery Page Builder (Visual Composer) – nemt design til WordPress
    • WooCommerce Product Layout
  • Accordian Menu – læg farver i din side menu
  • Autopost fra WordPress til Facebook, Twitter, Google+
  • Opdatering af WordPress
  • Hvad er WordPress?

Copyright © 2025 · Alt-om-Webdesign.dk - en del af Michael-Bredahl.dk - CVR: 2146 6107 -

  • Facebook
  • Google
  • Twitter
  • YouTube