Når du starter en Google Ads konto op, bliver du guidet igennem, men hvad er det egentlig du får til at starte med? Kan det bruges til noget?
Lad os lige se på, hvad du har fået, lige efter din nye Google Ads konto er lukket op første gang.
TL;DR! Her lærer du:
- Rette navne på kampagner annoncegrupper og annoncer
- Slette kampagner, annoncegrupper og annoncer
- Tilføje annoncer
- Arbejde med søgeord
- Angive negative søgeord
- Tilføje søgetermer
Herefter er din Google Ads opsætning brugbar, men der mangler stadig meget.
Ny Google Ads konto
Du har nu en Kampagne nr. 1, der indeholder en Annoncegruppe nr. 1, med den annonce du lige har lavet, og de søgeord du valgte til annoncegruppen.
Det ser nogenlunde sådan her ud:

Ude til venstre kan du, afhængig af hvad du vil kigge på, vælge mellem:
- Alle kampagner
- Kampagne nr. 1
- Annoncegruppe nr. 1
Her følger de første spæde skridt du skal kunne tage, med instrukser til at rette og slette navne.
Rette navn på kampagne, annoncegruppe eller annonce
De fleste navne kan du ændre ved at klikke på dem, så vises det som et felt der kan gemmes eller annulleres.

- Ret navnet, og klik på Gem
Slette kampagne, annoncegruppe eller annonce
Kampagner, annoncegrupper og annoncer kan være aktive (grøn prik), eller sættes på pause på ikonet til venstre for navnet.
Kampagner og annoncegrupper kan også slettes her, men ikke annoncer!

Annoncer kan slettes ved at klikke på Annoncer-fanen, her ser du oversigten over annoncer.
- Sæt markering i firkanten til venstre for annoncen der skal slettes
- Klik på Rediger knappen
- Vælg Fjern

Du bliver advaret med en popup boks, klik ok

Tilføj annonce
I den vandrette bjælke finder du nogle punkter, afhængig af hvad der er markeret. Under fanen Annoncer ser du de annoncer der er lavet til den markerede kampagne eller annoncegruppe.
Hvis du vil oprette flere annoncer, kan du klikke på den røde knap + Annonce

Du bliver præsenteret for den nye udvidede tekstannonce

- Nu skal du vælge hvilken annoncegruppe annoncen skal tilhøre
- Du skal angive den endelige webadresse
- Lave overskrift 1 og 2, der hver må være på 30 tegn, der tælles hele tiden ned til højre i feltet (peg på de små spørgsmålstegn for at få en beskrivelse)
- Du kan angive en sti, hvor hver del må være 15 tegn
Her ser du et eksempel på det færdige resultat

- Klik på Gem annonce
Denne annonce måtte jeg også rette til Fhotoshop 🙂

Tilpas søgeord
- Skift til fanen Søgeord
Nu vises de søgeord der er valgt til den aktive annoncegruppe. Du kan slette søgeord, eller sætte dem på pause, hvilket er en bedre ide.
Som regel er det prisen og performance der afgør at du gerne vil undgå at findes på et søgeord. Når søgeordet er sat på pause kan du:
- Se du har afprøvet det
- Måske huske hvorfor du har pauset det
- Sætte det i gang igen hvis du gerne vil give det for det som det koster
- Sætte det i gang igen, hvis landing page er optimeret, og du forventer en bedre performance denne gang.
- Sørge for at Google Ads ikke “kommer til” at vise annoncer på søgningen i en meget bred Broad Match
Negative søgeord
Hvis der er søgninger du ikke vil have vist dine annoncer i, kan du sætte disse ord og sætninger som negative søgeord.
- Klik på Negative søgeord

I oversigten vil du hen ad vejen se de søgeord du sætter som negative. Det kan være på annoncegruppeniveau, eller på kampagneniveau.
Nogle søgninger vil du ikke være synlige i under nogen omstændigheder, og så kan det være på kampagneniveau, hvor andre søgninger blot skal henvises til bestemte annoncegrupper.
- Klik på + Søgeord for annoncegruppe eller kampagne
Nu kan du indtaste søgninger du ikke vil optræde i

- Klik på Gem, og nu vises de tilføjede søgeord på negativlisten:

Der er flere måder at tilføje negative søgeord, og du vil senere få kendskab til nogle flere af disse. Lige nu kan du få en metode mere, under søgetermer.
Søgetermer
Under fanen Søgetermer finder du de søgninger annoncerne reelt er blevet vist på.
Det er MEGET vigtigt, at du af og til (sæt det i kalenderen!) undersøger hvilke søgninger du reelt har været med i. Der kan gemme sig nogle ubehagelige overraskelser.

Her ses bl.a. at der er klik på prissammenligning, golden eagle foder og hønsefoder, som der absolut ikke er nogen grund til at være synlig på!
- Sæt markering til venstre for de søgeord du ikke vil være synlig på

- Klik på Tilføj som negativt søgeord

Nu får du så lige en ekstra mulighed for at rette de negative ord, om det skal være på annonce eller kampagne niveau, samt de forskellige matchtyper, som vi kommer tilbage til senere.
- Klik på Gem
Det kan også være der er søgeord som du gerne vil være med på, så er det en god ide at tilføje dem til din liste, så du har helt styr på dem.

- Marker dem du vil tilføje
- Klik på Tilføj som søgeord

Denne gang får du mulighed for at tilføje en endelig webadresse til hver af søgningerne, hvis du har brug for det, ellers er det annoncerne der bestemmer.
- Klik på Gem

Nu har du så oversigten igen, med dem der er sat til negativt, og dem der er tilføjet.
I princippet skal der ikke være nogle søgeord her som du ikke tager stilling til, det er sjusk!
Tilbage til fanen Søgeord, her vil du nu se de tilføjede ord, men der går lidt tid inden du får nogen ide om, hvor gode de er for din kampagne (andet end det du så under Søgetermer)
Første skridt er taget, der er meget mere endnu
Det var lige de første tilpasninger, der skal til for at du faktisk kan komme i gang, og kan køre simple kampagner. Det er ikke særlig professionelt, endnu, for det kræver at du får styr på organiseringen af dine kampagner, vælger de rigtige søgeord, laver en negativ ordliste, laver målrettede annoncer til hver kampagnes annoncegrupper og får styr på annonceudvidelserne.
Der er mange flere ting du bør have styr på, for at blive en haj til Google Ads,
Denne artikel er den tredje i Google Ads guiden, næste artikel er: Organisering af din Google Ads Konto
Nu har du fået tilpasset den første opsætning af Google Ads, så det er nogenlunde brugbart, men der er jo lang vej endnu.
Hvad synes du om det?
Er der nogle ting du gør anderledes?
Giv gerne en kommentar, det kan være jeg kan lære noget også, tak 🙂
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Oprindelig fra december 2015, senest opdateret maj 2017
Skriv et svar